TEH Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 Plukket opp dette innlegget på et annet forum som omhandler chipping av dieselmotorer. Er det riktig det som blir sagt her, eller er det en som later som om han har peiling. Hva er deres meninger om temaet? Eg skal her forklare hva chip trimming egentlig innebærer.Innsprøytinstiden forlenges og grenseverdiene økes for motorens røykbegrenser.Forlenging av innsprøtingstiden en farlig vei å gå,fordi man da ikke lenger kan holde forbrenningen av drivstoffet i stempeltoppens hulrom,Det er her og bare her Det er meningen at forbrenningen skal foregå.Men i stedet vil en del av forbrenningen foregå mot sylinderveggene,Med kraftig temperaturøkning og sotdannelse som resultat.Både temperatur og trykk i forbrenningskammeret øker kraftig og gir belastningsskader i stempler,ventiler og sylindervegger.Trykkøkningen git dramatisk forkortet levetid for rmotorens vitale deler,Siden de ikke er dimensjonert for dette trykket.Vi skal heller ikke glemme at den økede gassgjennomstrømmingen og høyere eksostemperatur gir overbelastning av turboen. Ved tester i benk viser det seg at en chiptrimmet motor har like mye forurensing i oljen etter 3000km som en orginalmotor har etter 60 000km. Dette på grunn av at en del av forbrenningen vil foregå langs den kalde sylynderveggen når stempelet er kommet for langt ned.Dette fører til at mengder av uforbrente partikler blir skrapt ned fra sylinderveggene av stempelringene,Slik at de havner i bunnpannen ,og dette er det ingen oljefilter i verden som kan rette opp Motoroljen vil få mer preg av slipepasta enn smøremiddel,Hva tror dere det betyr for lagrene i motoren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 Plukket opp dette innlegget på et annet forum som omhandler chipping av dieselmotorer. Er det riktig det som blir sagt her, eller er det en som later som om han har peiling. Hva er deres meninger om temaet? Det stemmer at innsprøytningstiden gjerne øker ved chipping, men om det har så drastiske følger som han her vil ha det til, det tviler jeg på. Diesel eksploderer ikke, den brenner, så forbrenningen fortsetter nok uansett mens stemplet er godt på vei nedover. Dette med at oljen blir ødelagt tar jeg med en stoor klype salt. moderne dieselmotorer (i hvertfall MB sine) har haugevis av sensorer som kjenner på oljen for å fortelle deg når den skal byttes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 Å tilføre bensin etter tenningen vil vel ha liten effekt. Jeg vil tro at i den grad innsprøytingstiden forlenges så skjer vel det i forkant av tenningen? Å tilføre mer drivstoff enn det som faktisk forbrennes når stempelet er på topp tjener bare til å øke forbruket. Seriøs tuning vil nok optimalisere dette, men jeg ser ikke bort ifra at vedkommende har noe å fare med når det gjelder "billige" tuningbokser som ikke justeres til den enkelte bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 Toyota garanterer akkurat samme driftslengde på motor og drivverk ved chipping av turbo bensin og turbo diesel så lenge de får gjøre jobben selv, dvs at de har kontroll over hvor mye ekstra som tas ut. Jeg har lest at de tar ut 30 - 40 hk og ditto dreiemoment, noe som er omtrentdet samme alle andre tar ut ved chip. Så han som skriver i dette inlegget svartmaler noe sinnsykt..... hvis en dobler(eller mer) effekten så er en kanskje på vei til noe liknende han beskriver men en er ikke i nærheten med en effektøkning på rundt 15-20%..... Trodde forresten mer diesel hadde samme virkning som mer bensin, altså en kjølende effekt...men det er vel kanskje jeg som roter her.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 Å tilføre bensin etter tenningen vil vel ha liten effekt. Jeg vil tro at i den grad innsprøytingstiden forlenges så skjer vel det i forkant av tenningen? Å tilføre mer drivstoff enn det som faktisk forbrennes når stempelet er på topp tjener bare til å øke forbruket. Seriøs tuning vil nok optimalisere dette, men jeg ser ikke bort ifra at vedkommende har noe å fare med når det gjelder "billige" tuningbokser som ikke justeres til den enkelte bil. Hvis vi holder oss til diesel, så skjer innspøytningen og tenningen samtidig. Det er liksom samme greia. Mer diesel er ikke nødvendigvis kjølende. Dersom det blir for mye diesel i forhold til luft, så vil det ryke svart. Det vil bli en kraftigere forbrenning, men dieselen brenner ikke opp pga oksygenmangel. Når det ryker svart, så er det tegn på at noe ikke er som det skal. Typisk på gamle diesler er at dysene forstøver for dårlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 Dette med at oljen blir ødelagt tar jeg med en stoor klype salt. moderne dieselmotorer (i hvertfall MB sine) har haugevis av sensorer som kjenner på oljen for å fortelle deg når den skal byttes. Hmmm... Dette trodde jeg også, men da jeg var hos BOS sist med Vianoen, spurte jeg om jeg kunne stole på assysten og den beregninga den gjør til neste service skal tas. Jeg spurte om den målte kvalieten på olja. Svaret jeg fikk: "Du kan stole på assysten, men den måler ikke kvaliteten eller tilstanden på olja. Derimot sjekker systemet kjøringa di og ut fra feks antall kaldstarter og småkjøring kontra langkjøring/hardkjøring osv, beregner den et teoretisk oljeskifteller servicetidspunkt." I teorien vil den altså be oss kjøre like langt på en dårlig mineralolje som på Mobil 1. (selvsagt fyller vi bare Mobil 1,hehe) Men jeg håper at det er du som har rett i at den kjenner på kvaliteten. Chipping er vel litt som vanlig trimming: Det varierer fra motor til motor hva den tåler av økt ytelse og hvordan det er gjort. Selv ville jeg aldri chippet en motor med garanti uten at den som yter garanti aksepterer det. En jeg kjenner som driver med chipping av lastebiler/varebiler, sier chipoptimering er best. Dvs at hver programmering av chip blir gjort spesielt for hver motor og han benyttet alltid omprogrammering av originalchip istedet for uoriginal chip. Såkalte powerboks frarådet han (selvsagt, han selger jo ikke det. Men mulig han har rett). V-klassen min var chippa, men Vianoen tør jeg ikke gjøre det på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted November 5, 2006 Share Posted November 5, 2006 ASSYST har nok parameter på oljen også. Men om det går på kvalitet eller mengde skal jeg ikke banne på. Jeg pleide å etterfylle litt olje (1/2 liter eller så) etter 10-12000 km da fikk jeg plutselig noen tusen km ekstra på ASSYST'en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 5, 2006 Share Posted November 5, 2006 ASSYST har nok parameter på oljen også. Men om det går på kvalitet eller mengde skal jeg ikke banne på. Jeg pleide å etterfylle litt olje (1/2 liter eller så) etter 10-12000 km da fikk jeg plutselig noen tusen km ekstra på ASSYST'en. Det kan jo være fordi olja da ble "bedre". Har du 5 liter, og heller på en halvliter til, så er jo nesten 10% av olja ny og fin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted November 5, 2006 Share Posted November 5, 2006 Trykkøkning: Vil tro sylindertrykket ikke blir nevneverdig høyere dersom man øker mengde drivstoff. Dersom ladetrykk og tidspunkt for innsprøyning er det samme så vil mer tilført diesel antageligvis generere økt dreiemoment fordi forbrenningen vil foregå over en lengre periode (forutsatt forholdene ligger til rette da...) Man kan sammenligne dette med pedaltråkket på en sykkel. Dersom man slutter å tråkke i det kranken når 90' forbi øvre dødpunkt vi man selvfølgelig miste moment. Ved å tilføre mer drivstoff vil kunne forbrenningen skje over en lengre periode og dermed mer dreiemoment. Det er det samme som skjer i en bensin motor med overlading. Noe høyere sylindertrykk får man, men hoved gevinsten er at forbrenning foregår over en lengre periode = økt dreiemoment -> det er da morroa begynner Under kontrollerte forhold vil en slik merbelasting ikke gå nevneverdig utover levetiden på selve motoren. Hele argumentasjonen i 'no name' sitatet som Trond Erik har delt med oss er basert på 'worst case' påstander tatt ut av sammenheng, dårlig forklart med delvis motstridene forklaringer. Vedkommende er antageligvis en av mange copy&paste bedrevitere vi finner på nettet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.