Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min 1993 modell går jevnt og trutt, nå 260t km. Forleden kjørte jeg en times tur og den gikk godt som vanlig. Stoppet bilen, deretter gikk det kanskje en time og da startet den ikke igjen. Det var muligens først noen antydninger til tenning, men nå bare går starteren uten at motoren tenner i det hele tatt.

Har sett på sikringene i sikringsboksen og byttet de to under plastlokket på det røde releet bak batteriet, uten at det gjorde noen forskjell. Prøvde også med en skvett bensin i innsuget, etter først å ha tatt av lokket på luftfilteret, uten at det heller gjorde noen forskjell.

Fordelerlokk og kabler er ikke så gammelt.

 

Hva kan det vært; hva er lurt å prøve først? Coil? Motorstyring?

 

PS: Toppakningen lekker noe i forkant; noen som har tips om et rimelig sted å få skiftet den?

Posted

Takker for tips!

Det summer i 5 sek foran høyre side når tenningen kommer på; det er vel bensinpumpen.

 

Fant ingen gnist da bakerste plugg ble tatt ut og lagt til jord og starteren skrudd på.

 

Er neste steg å skifte coil?

Posted

Eg hadde samme problemet med ein 300e 24v delebil som eg har stående..

 

Feilsøkte den i ein måned, fant ut att det var tenningsmodulen som var gåen. Fekk kjøpt ein brukt i fra sverige som skulle være bra. bilen starta og gjekk i ein time. så ville den aldri starte igjen.

 

Eg har gitt opp heile motoren. beste og enklaste er og bygge om til datasprut. Fjerne heile det gamle tenningssystemet, er noe forbanna drit..

 

Ser folk over heile verden sliter med det samme problemet på de motorane der, og de tenningsmodulane er håpløse og få taki...

 

Men hvis du trenger noe deler så selger eg en hel sånn motor nå.

Posted

Takker for tips!

Det summer i 5 sek foran høyre side når tenningen kommer på; det er vel bensinpumpen.

 

Fant ingen gnist da bakerste plugg ble tatt ut og lagt til jord og starteren skrudd på.

 

Er neste steg å skifte coil?

 

Bensinpumpe sitter under et plastdeksel bak mener jeg på. Under stumpen til hun i høyre baksete ca. Ofte en pumpe til ved tanken også.

Posted

Ser folk over heile verden sliter med det samme problemet på de motorane der, og de tenningsmodulane er håpløse og få taki...

 

Men hvis du trenger noe deler så selger eg en hel sånn motor nå.

Hvor sitter egentlig tenningsmodulen?

Og hvor langt har motoren din gått; er topp-pakningen byttet og hvor i landet er det?

 

Har ikke lyst til å svartmale alt enda; det kan jo bare være en fillefeil...

 

Også har jo flere slitt med dette før... : http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=57913.10;wap2

Posted

Det med lekkasje fra topp i forkant er vel ikke noe nytt på den motoren, men sjelden dette er direkte i topp, og ofte overkill å bytte topp.

Kommer ofte ut foran på høyre side, og er fordi pakningen slipper litt/mangler skikkelig anlegg mot dekslet foran reg-kjede. Jeg har tørket og vasket godt, og brukt litt RTV high temp tette masse med stort hell.(uten å demontere noe som helst).

  • 1 month later...
Posted

-en tanke jeg gjerne skulle hatt tilbakemelding på:

 

Kan registerkjeden ha hoppet over en tann? Bilen gikk jo helt fint til jeg stoppet den. Deretter forestiller jeg meg at det var et lite knepp da jeg forsøkte å starte den noen timer senere og det var da ikke antydning til tenning. Noen sier dette kan skje om det ikke er helt ren olje på disse. I og med lekkasje, så har jeg etterfylt olje en tid.

Kan en evt enkelt sjekke om dette er tilfelle eller ei?

 

PS: supert med tipset om å tette oljelekkasjen uten å demontere(!)

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...