Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vandret fra Audi (takk gud) til MB, overgangen var ikke vanskelig da vi har hatt litt MB i familien, samt noen venner har MB og er fornøyd.

Hadde noen krav til bilen, måtte være E-klasse, stasjonsvogn da jeg skal dra vogn på 2000kg.

Og mopedmotor var ikke aktuelt, pluss den skulle ha webasto og ikke eldre enn 2005 modell og med lav km-stand.

Prisen jeg hadde bestemt meg på var helst under 170000kr..

Men måtte til slutt droppe webastoen :(

Etter mange måneder på leting fant jeg til slutt denne bilen, og den ble kjøpt rimelig kjapt da sommerferien nærmet seg med stormskritt.

2006 modell, 280CDI V6, med 7-trinns tiptronic kassen.

Hvsr.jpg

SQY5D.jpg

Har ikke de store planene.

Men skal montere krok (Bestilt).

Bytte ut headuniten med en fra Avin.

Og få tatt en service på den nå før sommeren.

Hentet den for 2uker siden og har allerede rukket og kjørt 2500km ca og er storfornøyd!

Bilen har rullet 148xxxkm nå, og virker ellers og være i god stand.

Eneste overraskelsen jeg fikk var dårlige vindusviskere  8)

Utstyrlisten:

202B - OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN

213 - SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING

220 - PARKTRONIC SYSTEM (PTS)

229L - GERMANY

249 - INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING

250B - MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE

260 - TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION

260B - AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH

280 - LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB

287 - THROUGH-LOADING FEATURE

2XXL - FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY

354 - ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET

368U - FLINTGRAY - METALLIC PAINT

386 - MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS)

414 - ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION

427 - AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED

474 - [211] - 20030709 - PARTICLE FILTER

474 - [642.9] - 20040505 - DIESEL PARTICULATE FILTER

48N - STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ

525 - RADIO AUDIO 50 APS

580 - AIR CONDITIONER

600 - HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT

614 - BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC

673 - HIGH-CAPACITY BATTERY

690 - EMERGENCY SPARE TIRE (MINI SPARE)

730A - FABRIC, AVANTGARDE

731A - FABRIC, AVANTGARDE - BLACK / ANTHRACITE

732 - WOOD VERSION,BIRD'S EYE MAPLE BLACK/ANTHRACITE

806 - YEAR OF MODIFICATION

873 - SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS

910 - DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)

915 - FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY

926 - EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY

942 - LOAD COMPARTMENT PACKAGE

954 - EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES

985 - COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II

A24 - JOINT FLANGE, 4-ARM 120

A28 - J - VALVE BODY ASSEMBLY VGS 2 (550 NM)

J52 - ADDITIONAL CODE FOR DAMPING MAT

M002 - ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER

M013 - ENGINE REDUCED PERFORMANCE

M30 - DISPLACEMENT 3.0 LITER

M642 - V6 DIESEL ENGINE OM642

P92 - COMFORT PACKAGE WITH NAVIGATION "APS"

R23 - LM 5 SPOKE-DESIGN 16 ZOLL ALL ROUND

U15 - 2ND CARGO AREA W/ COMPART. UNDER MAIN FLOOR PANEL

U16 - STOWAGE TANK BEHIND REAR SEAT BACKREST

368U - FLINTGRAY - METALLIC PAINT

731A - FABRIC, AVANTGARDE - BLACK / ANTHRACITE

M642 - V6 DIESEL ENGINE OM642

Posted

Fin bil dette - gratulerer.

Anbefaler dog comand for en clean look

Takker :)

Ja en clean look er et must i grunn..

Har høge krav til funksjonalitet, den skal ha absolutt ALT.. wifi, 3g, gps, DAB, bluetooth, aux, sd-kort osv osv.. lista er lang.

Avin headuniten ser slik ut, og "clean look" ut i fra bildet er absolutt godkjent :)

avin_avant-2_e-class_installed.jpg

• 4 weeks later...
Posted

Takker dere! :)

Er enda fornøyd med bilen, var i forrige uke og hadde service på bremser og girkasse.. 5590kr kom det på, i grunn ikke så veldig ille..

Venter på en servicepakke til resten av bilen, motorolje med serviceskjema og diverse filter :) Så da er storservicen inkl girkasse tatt for ca 9000kr....

Kroken ligger i kjelleren, får se til helgen eller neste om jeg monterer den! :) (Har oppkjøring til BE på onsdagen)..

VISA-kortet får virkelig kjørt seg  :partyman:

Men stusser litt på disse parkeringssensorene, har en bake som er defekt, prøvde trikset med og føle etter vibrasjoner, men kjente i grunn ikke vibrasjon fra noen, verken framme eller bake.. Satser på at jeg ser hvilken det er når jeg monterer kroken..

Ser på avinusa.com at de når har fått MOST støtte på headuniten.. så på neste lønn blir kanskje spilleren bestilt..

Mangler også litt godlyd fra bagasjerommet, har en 10" DD 250w sub liggende.. den passer i grunn helt greit og tar liten plass..

Samt en 4-kanals forsterker som blir montert inne i reservehjulet...

Fikk testet ut lastesystemet i bagasjerommet, og herregud, fantastisk og enkelt! :)

• 2 weeks later...
Posted

11665551_10152775388526065_1211546140110647651_n.jpg?oh=06021bc5282fdf609e61bd5259296e41&oe=562CA614

Kroken har blitt montert! :)

Grei skru jobb og elektronikken var grei så fort man fant seg en henger som faktisk var i orden!  :)

Headuniten er bestilt fra Avinusa, og den er på tur i fra fabrikken i Hongkong :) Estimert leveringstid:fredag, Juli 03, 2015.

De har ypperlig kundeservice, svarer raskt og de ville virkelig være sikker på at jeg hadde bestilt rette kabler etc, så de ba meg ta bilde av kontaktene på headuniten og AGWen :)

• 10 months later...
  • 3 weeks later...
  • 8 months later...
Posted

Sjarmedecen ble alvorlig syk, med blødninger fra buken...

Så en dag noen olje dråper under bilen, og tenkte med en gang oljekjøleren, bilen hadde akkurat rullet over 200000km...

Samme dag ble bilen tatt på bukken, tok av plastdekslene under og herrefader for et søl, olje over all mark!

I front, rundt bunnpannen, bakover og langs hele girkassen.. Men blokken var ren og pen fra et stykke over bunnpannen og oppover..

Mye gris i fra bakkant på motoren og ned rundt girkassen/converterhuset.. Anslo fort at her var pakningene til oljekjøleren gåen..

Kjørte så bilen rett på verkstedet på jobb (vgs), noen elever kastet seg straks over bilen, etter halvannen dag var den demontert..

Innsuget var godt kokset igjen, turboen har begynt og blitt slapp i fisken og slapp igjennom olje, den ble byttet i samme slengen.

Alt av slanger, intercooler, innsug osv osv ble vasket og dullet med..

Stor service ble også tatt i samme slengen...

Motoren ble flushet med tilsammen ca 17 liter olje.

Differentialen fikk også ny olje i samme slengen..

Hele seansen har kostet meg 17000kr i deler og arbeid, og bilen fungerer smertefritt :)

Før små lugget den av og til, kunne gå i nødmodus hadde feilkode på gass-spjeldet, dette har ikke forekommet de siste 2500km.

59128E82-7A49-46EA-B624-9BB35839A9F5.thumb.JPG.becca67d4ca711b6e1cad87ebec796da.JPG

Posted

Kjører du så lenge på motorolja at flushing blir nødvendig?

Kjører det bilen sier, 20000km intervaller er det vel..

Men i forbindelse med turbo bytte og alt ville verkstedet flushe igjennom.. og det er helt greit, er jo minimale kostnader så :)

De hadde også nede bunnpannen og sjekket oljesilen :)

Posted

eg skal gjere denne jobben i neste veke.

har rekna 1 veke på det.

Men har faktisk tatt eit oljeskift. mens den fremdeles  drikke olje.

Men eg kunne høyre forskjelen i motoren når den olja blei skifta. og den var godt ca 15 000 km.

Men får prøva å holda oppdatert med olje kjøler pakkninga jobben..gleder meg...ikkje så masse.

Posted

Har nettopp vært igjennom samme med min 2010 E300TCDI. Ikke noe billig fornøyelse nei. Min var kun gått 127 000, syntes det var litt i tidligste laget. Men men, en må jo bare få ordnet opp i slikt. Glad det ikke skjedde midt i sommerferien med familien ombord og vogn hengende bak, hadde nå blitt et voldsomt kav det og...

Hva slags vogn er det du trekker på, Slippern?

Posted

i og med at disse har assyst+ så holder jeg meg til det bilen sier den skal ha :)

Kjører 25000km i året så oljen blir byttet en gang i året uansett, for det meste langkjøring :)

De byttet jo alt av pakninger, men den er ikke helt tett enda, ser det svetter i fra høyre toppdeksel, er såpass at det drypper nedpå eksosen.. Så det skal de få ordne opp i :)

Og er sjeleglad for at dette skjedde utfor campingsesongen ja! :)

Vognen jeg drar er en Kabe 780TDL, 2006 modell.. Artig med mye motor, merker ikke så alt for mye til de to tonnene..

Opplevde en gang hjulspinn ut av et kryss med vognen på slep  :lol: (Eirik: forøvrig krysset rett oppfor huset ditt)

Posted

De byttet jo alt av pakninger, men den er ikke helt tett enda, ser det svetter i fra høyre toppdeksel, er såpass at det drypper nedpå eksosen.. Så det skal de få ordne opp i :)

Og er sjeleglad for at dette skjedde utfor campingsesongen ja! :)

Vognen jeg drar er en Kabe 780TDL, 2006 modell.. Artig med mye motor, merker ikke så alt for mye til de to tonnene..

Opplevde en gang hjulspinn ut av et kryss med vognen på slep  :lol: (Eirik: forøvrig krysset rett oppfor huset ditt)

Nice, KABE er saker. Blir behagelig kjøring med V6 CDI selv om man sleper tungt.

Posted

Nice, KABE er saker. Blir behagelig kjøring med V6 CDI selv om man sleper tungt.

Ja er en fin motor, med mye moment og i kombinasjon med 7G-tronic kassen ligger bilen i 6-giret på rundt 1900rpm.

Har prøvd og tvangskjøre den i 7-giret, med den liker ikke det, så den girer kjapt ned til 6. igjen..

Forbruket ligger på rundt 1,2-1,4.. :)

Posted

Ligger på rundt 1,1 - 1,3 l/mil med vogn på kroken (1700 kg), litt avhengig av vei og kjørestil selvsagt. Sålenge automatolja ikke blir for varm tror jeg bare disse motorene har godt av å jobbe tungt innimellom. Stoppet i Tyskland i sommer, etter noen timers godt driv gjennom Alpene, og du verden for et gromt svev det var i motoren. For ikke å snakke om varmen ut av eksospottene, var jo rene brannfaren he he...

Min ligger også mye i 6-giret, er nok mer skånsomt mot converter det enn å tyne den for langt ned i turtall.   

Posted

Ligger på rundt 1,1 - 1,3 l/mil med vogn på kroken (1700 kg), litt avhengig av vei og kjørestil selvsagt. Sålenge automatolja ikke blir for varm tror jeg bare disse motorene har godt av å jobbe tungt innimellom. Stoppet i Tyskland i sommer, etter noen timers godt driv gjennom Alpene, og du verden for et gromt svev det var i motoren. For ikke å snakke om varmen ut av eksospottene, var jo rene brannfaren he he...

Min ligger også mye i 6-giret, er nok mer skånsomt mot converter det enn å tyne den for langt ned i turtall. 

Motoren har fått jobbet seg god og varm, er greit å "blåse" den skikkelig i ny og ned..

Absolutt bedre og ligge høgere på turtall, lar den også gå på tomgang etter kjøring :)