Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heihei,

jeg har en w212 e220 cdi avantgarde 2011 mod. Snakket med Bertel O. Steen og de sa at bilen var bestilt fra Tyskland med "forhøya fjæringer" (tidligere drosje). Fargekoden på fjæra var to røde prikker/streker. Høyden ved forhjulet er fin, men det er veldig mye mellomrom mellom skjermen og bakhjulet. Mitt spørsmål er da som følger: Vil det være mulig å kjøpe 2stk avantgarde bakfjærer og montere for å få ned høyden? Må det evt godjennes hos biltilsynet?

11291999_10202901027127153_1706711607_n.jpg?oh=2e872c3369959cb0d858b995c7f74f35&oe=555BCEB1

Posted

Dersom bilen din har kode 482 (stiffer, higher springs) er den levert med høyere bakkeklaring - men i så fall gjelder det nok alle fire fjærer.

Min 211 hadde opprinnelig denne koden, men jeg byttet senere til senkefjærer fra Eibach. Bilen ble da relativt stumpete å kjøre, og jeg fant senere ut at også demperne var lengre. Etter at også disse ble byttet (til originale Avantgarde-dempere) ble bilen mye bedre å kjøre, i tillegg til mer komfortabel. Uten å kunne si noe sikkert om din bil (eller 212 generelt) vil jeg tro at både dempere og fjærer må byttes for å få et optimalt resultat. Så lenge du bytter til originale deler vil du ikke trenge å godkjenne det hele.

Slik så forøvrig min ut med originalt understell:

2131571221_3bc2091080.jpg

Og slik ble den etter senking:

bilde%202%20(1)-2.jpg

Forskjell på original fjær og Eibach-fjær:

finish1.JPG

Forskjell på originale dempere og Avantgarde-dempere:

DSC_0138.JPG

DSC_0151.JPG

Posted

Å kappe fjærer er dumt.

Trodde jeg.

BOS sa at jeg hadde taxifjærer på s211en min og at jeg fint kunne ta en runde på dem uten problemer :)

Posted

BOS sa at jeg hadde taxifjærer på s211en min og at jeg fint kunne ta en runde på dem uten problemer :)

Det er mulig at en eller annen luring som vasker verkstedet eller noe sånt på BOS kan ha sagt noe sånt i fylla godt uttpå lørdag kveld, men det er neppe en offisiell uttalelse.

Posted

Verksmestern sa det... :)

Sende en mail da, og høre om du kan få det skriftlig.

En verkstedmester som anbefaler kapping av fjærer. Røper du hvilket verksted, så andre kan holde seg unna? Høres ikke ut som det er særlig sjekk av de ansatte der.

Posted

Dessverre er det slike kommentarer Bertel O Steen sliter med. Det er ansatt en gjeng med udugelige folk. Å komme med en slik uttalelse viser at man har absolutt null i forståelse av hvordan en fjær fungerer. En fjær vil ikke bare komprimeres, den vris også når den komprimeres. Det er derfor IKKE tillat, å kappe fjærer. En hver idiot som kan noe som helst om fysikk vil understøtte dette, og Mercedes-Benz gir kjøreforbud på biler med kappede fjærer, det er forbudt ved lov i Norge, og i hele EU.

Hvorfor tror du det er forbudt fra Mercedes-Benz, EU, Norge? fordi alle fagpersoner kan dette dårligere enn en idiot som tilfeldigvis er ansatt på Bertel O Steen?

Det er ALDRI greit å kappe en fjær, det er mange årsaker til dette, den envnte skruingen av fjæren, svekket herding av stålet, punktoppvarming under kapping, kontrollert kompresjon blir feil. og sikkert en mengde flere som jeg ikke klarer å rive ut av kassa akkurat nå.

Mercedes-Benz gir kjøreforbud på biler med kappede fjærer og en Mercedes-Benz ansatt som sier noe slikt trenger ikke møte på jobben mer, til det har han utvist for stor mangel på kunnskap.

Verksmester er en norsk tittel, men om en Diagnosetekniker eller for så vidt en servicetekniker eller en Systemteknikker sier noe slik så har han brutt med alle regler. Den som i et Mercedes-Benz system kan svare for slikt er Systemtekniker på understell og det er der fagkompetansen skal sitte. Som oftest er "Verksmester" eller "Meister" en diagnoseteknikker som har gjennomgått minst 6 systemteknikker utdannelser, og bør derfor ha nok teknisk forståelse til å kunne besvare spørsmål med i det minste en viss grad av teknisk kompetanse.

Jeg blir frustrert og veldig leimeg på vegne av verdens beste bilmerke når ansatte i systemet klarer å prestere slik idioti, og ikke nok med det, men på en slik måte at amatører gjerne også tror på det. Det er trist å se at kompetansen er så elendig.

Mercedes-Benz har et mål om CS1 eller Customer Satisfaction number 1 på verdens basis, det oppnår de aldri med folk som har så elendig kompetanse. Men det har de klart flere år på rad i Tyskland.

Posted

Heihei,

jeg har en w212 e220 cdi avantgarde 2011 mod. Snakket med Bertel O. Steen og de sa at bilen var bestilt fra Tyskland med "forhøya fjæringer" (tidligere drosje). Fargekoden på fjæra var to røde prikker/streker. Høyden ved forhjulet er fin, men det er veldig mye mellomrom mellom skjermen og bakhjulet. Mitt spørsmål er da som følger: Vil det være mulig å kjøpe 2stk avantgarde bakfjærer og montere for å få ned høyden? Må det evt godjennes hos biltilsynet?

Er dette det samme som elegance fjærer, eller er det fjærer som er høyere enn elegance du har?

Har sett 212 avantgarde som er levert med såkalte "komfort fjærer" (husker ikke koden), er dette det samme som elegance fjærer?

Noen som vet? :)