Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei folkens! Jeg er den stolte eier av en 300GD W460 som har gått på svarte skilter siden -05 og jeg vil ha den på veien etter hvert. Når det et gjort så skal det jo sies at dette ikke er en fartskomet... Jeg har en tre liter diesel i denne uten turbo. Jeg har en løs motor i samme str med turbo, og turboen er løs fra motoren. Jeg tenkte å bytte motor, men går det ikke bare å sette turboen på den motoren som står i? Alt annet ser jo helt likt ut, eller er det noen småting jeg ikke ser som gjør at dette ikke vil fungere?

Og en annen ting, jeg har en vridebryter i dashbordet ved siden av nødblinken, når jeg vrir på denne skjer det noe med motorgangen, men hva er dette og hva er funksjonen til denne?

Alle tips mottas med takk

• 5 weeks later...
Posted

Kan den 'vridebryteren' være håndgass. Kan du dra den ut, for å holde høyere tomgang. Feltvogna har en slik. I barndommen hadde vel fatterens diesel en vridebryter for tomgangsinnstilling - men har ikke sett det på gwagen.

oj

Posted

Det er vel en skrøpelig flat plastbryter som du bruker for å regulere turtallet. En slags choke om du vil. Utrolig skrøpelig bryter på de sivile versjonene (den militære med bøyd stålrør er mye bedre). Den går direkte fra bryteren til gasspjeldet med egen wire. Du merker det enkelt om du skrur på denne og presser ned gasspedalen samtidig - den blir mye lettere å stramme.

Skru på denne til det ikke klaprer i tennene på tomgang så har du brukt den riktig :) Veldig grei å bruke om vinteren for å få litt varme i motoren (og røyklegge halve nabolaget)

OM617 kan vel bygges om. Men da tar du en motor som er tidenes mest driftssikre og tilsetter et element (turbo) som gjør den hakket mindre driftssikker. Du får flere hester, og kan risikere å få hakket høyere vedlikeholdsutgifter. Jeg ville ikke ha gjort det (i alle fall på en gammel motor) men det er selvfølgelig bedre enn motorbytte, hvis du absolutt ikke er fornøyd med 84 hester og en diff som SYNGER vakkert :)