Anders LH Posted May 15, 2015 Posted May 15, 2015 Hei, Hadde min 2006 W211 inne for kontroll hos BOS etter bankelyder i hjulopphenget, diagnosen var dårlig airmatic-demper venstre bak. Har fått tilbud på jobben, men for sikkerhets skyld har jeg bedt om pris fra en annen merkeforhandler også. Der mente de at det var anbefalt å bytte begge demperne bak hvis det var feil på den ene. Er det noe i dette, eller går det fint å bare vente til nr 2 også ryker? Quote
FrodeS Posted May 15, 2015 Posted May 15, 2015 Det spørs jo hva som er feil. Er det plutselig oppstått feil, ville jeg byttet den ene (de er svinedyre), men er det slitasje, ville jeg bygget begge. Legger du ut prisen du får, både på deler og jobben? Husk at klubben har rabatter på både jobb og deler en del steder. Quote
KennethJ Posted May 15, 2015 Posted May 15, 2015 Støtdempere byttes normalt parvis. I Tyskland koster dette ca halvparten av det det koster her i Norge, hvis det passer med en storservice ell. samtidig kan det fort være like greit å ta det der.. Jeg betalte vel rundt 8k for to nye dempere bak på min bil mener jeg å huske.. Tilbudet fra BOS var langt høyere, bortimot det dobbelte mener jeg å huske. Hvis du vil ha navn og mailadresse til en kontakt i Tyskland får du si fra Quote
Guest 1042 Posted May 15, 2015 Posted May 15, 2015 Dempere byttes gjerne parvis ja, når den ene går, så er er tidsspørsmål før det ryker på andre siden også. Lå på overkant av 5000,- pr stk inklusiv klubbrabatt hos Autotrio i fjor sommer. Luftbelger er ikke nødvendig å bytte parvis. Quote
KennethJ Posted May 15, 2015 Posted May 15, 2015 5000,- hos Autotrio, pr. stk? Det er altså mer enn det koster ferdig byttet i Tyskland. Hvis den ikke er kritisk dårlig ville jeg vurdert om det er kult med en langhelg i Tyskland Quote
Guest 1042 Posted May 15, 2015 Posted May 15, 2015 Hvor mye koster reise til Tyskland? Må kanskje ta seg fri fra jobb for å reise dit (tapt inntekt). Er man et snev av nevedyktig og er heldig og har tilgang til skikkelige sted å gjøre ting, så blir Tysklandstur netto mye dyrere. Quote
KennethJ Posted May 16, 2015 Posted May 16, 2015 Jada, turen koster. Men man har da godt av et avbrekk fra hverdagen innimellom, så hvis man får det til å passe med en tur for turens skyld kan det være grei butikk. Særlig hvis man skal ha utført andre ting på bilen samtidig, service er også billigere der nede (i tillegg klarer de i motsetning til BOS å utføre en komplett service) Quote
Anders LH Posted May 18, 2015 Author Posted May 18, 2015 Legger du ut prisen du får, både på deler og jobben? Husk at klubben har rabatter på både jobb og deler en del steder. Fra BOS var det 7115,- for demperen, med arbeid 11300,-. Star Autoco på Lørenskog skulle her ha 10600,-. I tillegg fikk jeg tilbud på bytte av høyre foran trekkstag, 1498,- for delen, med arbeid 4388,-. Star Autoco: 5256. Hos Erik Arnesen klarte jeg ikke å få tak i noen på telefon på fredag, dette har jeg opplevd tidligere også. BOS-prisene inkluderer 10% rabatt. På siden til klubben (http://www.mbentusiastklubb.no/?cat=26) refereres det til to forskjellige avtaler med BOS Autostern. Hvilken er det som gjelder? Quote
FrodeS Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Hos Autosten har vi 20% på deler og 20% på arbeid. På slik jobb ville jeg også hørt med Biltjänst i Arvika. Klubben får 10% der også har jeg blitt lovet tidligere. Vis til Jan Lillsäter. Quote
Anders LH Posted May 18, 2015 Author Posted May 18, 2015 Hos Autosten har vi 20% på deler og 20% på arbeid. På slik jobb ville jeg også hørt med Biltjänst i Arvika. Klubben får 10% der også har jeg blitt lovet tidligere. Vis til Jan Lillsäter. Jeg viste medlemsbevis da jeg leverte bilen hos BOS, men fikk bare 10% i tilbudet. Skal sjekke. Har sendt mail til Biltjänst og bedt om tilbud. Familiesituasjonen tillater ikke dedikerte turer til Tyskland for service på bilen, men jeg skal kjøre til Frankrike i sommer, vurderer å i hvert fall ta den andre demperen der hvis den ikke er ny allerede. For alt jeg vet har forrige eier byttet den. Noen som har erfaring med franske Mercedes-verksteder? Quote
KennethJ Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 Jeg har ingen erfaring med franske verksteder, men du må vel gjennom Tyskland for å komme deg dit.. Er jo bare et par-tre timers arbeid (men krever tilgang til bagasjerommet..) Quote
Simen Malerbakken Posted May 18, 2015 Posted May 18, 2015 I følge WIS så skal støtdempere skiftes når differansen er mer enn 80 000km mellom demperne. Det vil si at har bilen gått mer enn 80 000km og det er den ene som er defekt skal begge byttes, er den ene byttet på 40 000km vil det bare være behov for å bytte den ene om det er den motsatte som trøbler nå. Dette er også satt som en grense ved garantireparasjoner. Quote
Anders LH Posted May 18, 2015 Author Posted May 18, 2015 Jeg har ingen erfaring med franske verksteder, men du må vel gjennom Tyskland for å komme deg dit.. Er jo bare et par-tre timers arbeid (men krever tilgang til bagasjerommet..) Har det dessverre litt travelt gjennom Tyskland, må kjøre ned fra Danmark på ett døgn for å plukke opp kone og barn på Charles de Gaulle. Hvis ikke hadde jeg vurdert det. Men nå har jeg fått og akseptert tilbud fra Jan hos Biltjänst i Arvika. De skulle ha tilsammen SEK 12200 for trekkstaget og demperen inkl arbeid og firehjulskontroll. Han mente forøvrig at det bare var tull å bytte begge demperne så lenge dempertest ikke viste noe galt. Quote
Anders LH Posted May 18, 2015 Author Posted May 18, 2015 I følge WIS så skal støtdempere skiftes når differansen er mer enn 80 000km mellom demperne. Det vil si at har bilen gått mer enn 80 000km og det er den ene som er defekt skal begge byttes, er den ene byttet på 40 000km vil det bare være behov for å bytte den ene om det er den motsatte som trøbler nå. Dette er også satt som en grense ved garantireparasjoner. Interessant. Får grave litt i dokumentasjonen for bilen og se om det har blitt gjort noen bytter tidligere. Hvor langt regner man normalt med at de første airmatic-demperne holder? Quote
Guest 1042 Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 I følge WIS så skal støtdempere skiftes når differansen er mer enn 80 000km mellom demperne. Det vil si at har bilen gått mer enn 80 000km og det er den ene som er defekt skal begge byttes, er den ene byttet på 40 000km vil det bare være behov for å bytte den ene om det er den motsatte som trøbler nå. Dette er også satt som en grense ved garantireparasjoner. Interessant. Får grave litt i dokumentasjonen for bilen og se om det har blitt gjort noen bytter tidligere. Hvor langt regner man normalt med at de første airmatic-demperne holder? Ikke godt å si, røyk på min på 360000 km/6,5 år i fjor sommer. Rustet hull, så all olja forsvant. Quote
FrodeS Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Men nå har jeg fått og akseptert tilbud fra Jan hos Biltjänst i Arvika. De skulle ha tilsammen SEK 12200 for trekkstaget og demperen inkl arbeid og firehjulskontroll. Han mente forøvrig at det bare var tull å bytte begge demperne så lenge dempertest ikke viste noe galt. Hva ble det til med rabatter og greier der? Quote
Anders LH Posted May 19, 2015 Author Posted May 19, 2015 Men nå har jeg fått og akseptert tilbud fra Jan hos Biltjänst i Arvika. De skulle ha tilsammen SEK 12200 for trekkstaget og demperen inkl arbeid og firehjulskontroll. Han mente forøvrig at det bare var tull å bytte begge demperne så lenge dempertest ikke viste noe galt. Hva ble det til med rabatter og greier der? Fikk de ti prosentene du nevnte. Og takk for tipset! Du sparte noen kroner for meg der. Sjekket forresten hos Hedin Bil i Strömstad mens jeg først var i gang. Når man regner inn at de ga meg pris på feil støtdemper (og ikke har svart på spørsmål om dette) ligger de tett oppunder BOS på det meste. Quote
FrodeS Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Fikk de ti prosentene du nevnte. Og takk for tipset! Du sparte noen kroner for meg der. Medlemskapet spart inn for 3 år, da Jeg har aldri vært der selv, men jeg mailet litt frem og tilbake da vi styret med SBC på 211'n vår. Jan var både flink, rask og imøtekommende pr. e-post. Det endte med at jeg tok den på autostern, der de fikk innvilget 100% garanti på bytte. Quote
KennethJ Posted May 19, 2015 Posted May 19, 2015 Demperne mine holdt i 9 år og 100kkm sånn ca. Venstre bakdemper var på det tidspunktet dønn stiv, og begge bakdemperne ble byttet i Tyskland under en kjapp liten roadtrip. Det er bra å se at folk styrer unna Autostern, man vet jo aldri om de klarer å gjøre avtalt jobb.. Min erfaring er at de ikke klarer å gjøre en service ut fra servicekoden bilen oppgir en gang.. Quote
Anders LH Posted May 19, 2015 Author Posted May 19, 2015 Fikk de ti prosentene du nevnte. Og takk for tipset! Du sparte noen kroner for meg der. Medlemskapet spart inn for 3 år, da Jeg har aldri vært der selv, men jeg mailet litt frem og tilbake da vi styret med SBC på 211'n vår. Jan var både flink, rask og imøtekommende pr. e-post. Det endte med at jeg tok den på autostern, der de fikk innvilget 100% garanti på bytte. Største innsparingen var å få vite om verkstedet i det hele tatt, har lett litt etter et slikt verksted på andre siden av riksgrensen. Inkludert baklukelåsen som også skal byttes sparer jeg ~10000 på en liten dagstur. Evt 20 års medlemskap Quote
Recommended Posts