oddskii Posted May 13, 2015 Posted May 13, 2015 Hei, jeg var på eu kontroll idag og fikk feil siden bilen er steinhard og gjyngete bak. dette er vell gasskulene? eller trykkakkumulator som det kanskje også heter? Staget til nivåreguleringa, der hvor du justerer høyden er knekt av, men har vippearmen på midten og den synker ikke i ræva, kan dette ha noe og si? når jeg slipper ut alt trykk å bilen senkes helt ned er det litt mer demping, men ikke mye. så gasskulene er gåen fordeom regner jeg med, men kan det ha noe og si at staget ikke er på plass? en ting til, kan noen gi meg en dummy guide på bytte av gasskuler? fant disse på skruvat til 1300kr, trenger også ett endeledd ytre høyre side bak, hvor får jeg dette? har det ett annet navn tekniskt? finner ikke "endeledd" noen plasser virker det som.. Quote
FredrikE300D Posted May 13, 2015 Posted May 13, 2015 Når vippearmen på ventilen står på midten, så er den stengt, olje vil ikke gå ut av systemet, ny olje vil ikke komme inn. Dette kan være en medvirkende årsak til at gasskulene har punktert(kjører man den litt høyt iforhold til fjærenes høyde, så øker man slitasjen på kulene drastisk). Kjøp nytt justeringsstag og nye gasskuler + kobberpakningene til trykkrør. Fremgangsmåten er ganske enkel, men prosessen kan være litt knotete. Kjøp 2 liter ZH-M olje Kjøp 2 gasskuler Kjøp 4 kobberskiver evt. bare bruk de gamle(er kanskje ikke så nøye..) Før du jekker opp bilen, så demonterer du gulvpanelet plassert forran den innerste rommet som kan åpnes, Da kommer oversiden av gasskulene til syne. Jekk opp bilen på en forsvarlig måte. Senk så trykket i systemet ved å åpne en lufteventil som sitter på oversiden av nivåregventilen, her er det bare å prøve å samle opp gammel olje så godt en kan. Åpne så de store torx/umbrako boltene på de feite rørene som er koblet til kulene, samt røret som kommer fra ventilen(utformet i bremserørutførelse), nok en gang vil mye olje renne ut. Løsne de tre mutterne som holder kula på plass og løft de ut innenfra. Sett inn nye kuler og skru de fast, fest rørene på plass igjen. Pass på at den i bremserørutførelse går skikkelig på plass og ikke går skjeivt i gjengene el. Dette røret syntes jeg var det verste i hele prosessen å få på plass korrekt. Når alt er skrudd på plass igjen kan du sette bilen på hjula igjen og toppe tanken til nivåreguleringen med frisk ZH-M olje og starte opp motoren. Fyll etter det systemet svelger i seg evt. Du kan kjøre systemet i topp og bunn et par ganger og sette på staget i passe høyde i forhold til fjærene. Kjør en tur, etterfyll olje ved behov. I praksis skal bilen hvile på fjærene uten last så gå etter det. Du bør i god tid ha på penetrerende rustløsende middel på boltene noen runder før du begynner så løsner det lettere Lykke til Quote
oddskii Posted May 13, 2015 Author Posted May 13, 2015 Når den ikke står i midten går den oppover eller nedover, spørs hvordan vei man tar staget. Fikk nettopp mld av forgje eier at den har vært sånn lenge nu, også før staget knakk. så skal bytte stag og gasskuler. Quote
FredrikE300D Posted May 13, 2015 Posted May 13, 2015 Ja, uansett, vil den i en eller annen stilling være i lukket tilstand, og den lukkede tilstanden er "settpunktet" man søker iforhold til høyden på bilen. Staget justerer man utover for å få settpunktet lavere, og justerer innover for å få et høyere setpunkt. Så fort man setter inn last vil ventilen åpne momentant og begynne å fylle systemet med mer olje. Så fort man nærmer seg settpunkt, vil ventilen stenge sakte men sikkert. Jo mer last man har baki, jo tregere går prosessen. Husker jeg hadde et helt flatpakket kjøkken baki min S124 og da suste det godt i ventilen den siste biten(ventilen var nesten stengt og trykket ble stort på ene siden, flowen øker, trykket synker). Så fikk man alle hvitevarene på tillhengern og da var det pån igjen Quote
Recommended Posts