Jump to content

Orginale viskerblad - W212

Recommended Posts

Guest alexanderst
Posted

Som emnetittel sier handler dette om orginale vindusviskerblad til en 2011 modell E-klasse W212.

Siden vi kjøpte bilen har jeg vært opptatt av at alt skal være helt orginalt fra Mercedes-Benz, mulig det har noe med at jeg ikke klarer å se at bilen aldres (noe man ikke klarer å se ved første øyekast). Begynner dog å lure på disse vindusviskerne til 1000 kr. Har det noe for seg å kjøpe orginalt kontra biltemas versjon? Holdbarheten på MB-viskerne er det ingenting å si på iallefall, men aner ikke hvordan andre produsenter holder seg. Har til nå skiftet viskerblader kun 1 gang på 70 000 km. De orginale stod på til ca 40 000 km, og ble byttet ut med orginale igjen. Nå er det på tide med en skift igjen tror jeg, med mindre de blir bedre igjen med en rens. Uansett, noen steder på internett å få kjøpt rimeligere?

Posted

Tysk eBay

I vinter hadde BoS kampanje på vindusviskere og spylervæskekonsentrat. Kanskje det blir ny kampanje neste vinter

Nye viskere er helt rått, og _bør_ vel egentlig byttes hvert år, men det er ikke nødvendig

Posted

Enten ebay eller vent til BOS kjører kampanje igjen. De pleier å ha kampanje til sommeren og til vinteren tror jeg. Ifjor var kampanjen ved april/mai. Da var det halv pris for ekte vare. Vel verdt det.

Jeg kjøpte et sett til min W205, så jeg har ekstra liggende. Skifter vel til høsten.

Posted

Jeg har gått i samme fella og ga 800 spenn for mine for samme bil. Angrer deg dagen idag for den ene begynte å viske dårlige etter 3000 km uten at det har vært vinter... Fra nå av kjøper jeg heller bosh og bytter når behovet melder seg...

Guest alexanderst
Posted

Har motsatt erfaring. Skal dog sies at jeg bruker Nanolex ruteforsegling som reduserer bruk av vindusviskere. Men blir nok å holde seg til de orginale, venter på kampanje. Eller så klarer jeg å snike meg til en liten personlig kampanje. :)

Posted

Hvordan er viskerne fra andre leverandører? Husker jeg hadde Bosch Aerotwin på 211'en, men synes de bygde litt for mye ut ved festet, og fikk følelse av at viskerne ble presset for hardt på ruta av den grunn. Spørs vel litt om man liker om ting er helt originalt.

Posted

Jeg er veldig fornøyd med de originale MB-viskerbladene og kommer nok kun til å kjøpe av denne sorten.

Lang holdbarhet, gode egenskaper og ikke minst liker jeg at innfestingen på dem ikke er stor og klumpete slik som på enkelte "ettermarkeds"-varianter.

Guest alexanderst
Posted

Gode innspill her folkens. Blir da Boch viskere på min 211 da de skal skiftes, og orginale på 212'en :)

Posted

Egentlig en ganske morsom debatt dette.

Tror dere Mercedes-Benz lager vindusviskere selv?

Mercedes-Benz kjøper vindusviskere fra tre leverandører til 212 Bosch og SWF er de jeg kommer på i farten, men vet det er tre...

Hva den enkelte bilen er utstyrt med står i datakortet og kommer frem på EPC (delekatalogen) Når du kjøper nye Originale får du en av de tre leverandørene de har på lager akkurat der og da. Om du kjøper Bosch viskere i de grå eskene fra Mercedes-Benz med påtrykket stjerne ytterst eller uten stjernen i gule esker så får du samme visker fra samme produksjonslinje. Bosch har egen serie som IKKE er OEM, men de har altså også OEM serien som er eksakt lik den fra MB bare uten stjernen og i annen eske. SWF har bare OEM serien, og ikke laget sine egne og dermed får du ALLTID 100% lik visker som den fra Mercedes-Benz ved valg av SWF. Den siste leverandøren som jeg ikke husker har noe lignende.

Nesten alle deler på bilen lages av andre enn Mercedes-Benz selv, så her er det mulig å spare penger OG samtidig ha en bil lik den som kom fra fabrikk.