Jump to content

Recommended Posts

Posted

Her er litt om min bil.

Jeg kjøpte den tidlig oktober 2003 etter at dama hadde funnet den på finn.no til meg. Den passerer i disse dager 450.000km. På 401.000 km røk toppen, utover det har jeg ikke hatt noen store, uforutsette utgifter. I løpet av de 160.000 km jeg har hatt den, har jeg byttet alle hjullager, litt bremser, en dynamo, en starter(viste seg unødvendig) og litt annet småtteri. Bilen min er på ingen måte strøken, men en helt OK bruksbil.

Tørre fakta :

Produsert 23.10.1991

Farge : 172 Antrasitt

Interiør : 061 Cloth black

Kjøpt ny : 237 Braunsweig branch

Utstyr :

211 ASD

412 El. takluke

531 El. antenne

541 Dobbel rollo

550 Hengerfeste, avtagbart

570 Midtarmlene

580 AC

591 Varmedempende glass

600 Lyktepussere

640 15-hull alufelger (long gone)

673 Forsterket batteri. Selve batteriet er borte, men stor plate sitter der, og det er montert 100ah gelé-batteri.

750 Becker radio europa 2000 VK (i grunn ikke savnet)

I tillegg har jeg ettermontert :

Svart skinninteriør

873 Forseter el.oppvarmet

611 Utstigningslys

281 Sportline skinnratt

240 Utetemp

221 Sete foran venstre el.reg

222 Sete foran høyre el. reg

543 Uttrekkbare solskjermer med sminkespeil og lys

731 Nøttetre

243 Sportseter foran og bak

844 7-seter

724 innvendig lastsikring.

682 Brannslukker

441 Elektrisk rattstamme

442 Airbag i ratt

249 Automatisk avblendbart speil

Det er også montert større bremser fremme fra E320 / 300TE-24.

Uoriginalt ettermontert utsytr :

-Alarm (enforcer 710)

-Stereo : Sony headunit m/dvd , sony monoblock bassforsterker, Audison forsterker, 5" Caliber CSS 124 competition i dash, 4" Magnat i bakdørene.

-Ryggesensorer

-Girspak i nøttetre og chrome.

-Belyste innstegslister

Noen bilder :

Komplett '94-look :

21.jpg

Med vinterhjul 2004/2005 :

1.jpg

Som sagt : Bruksbil. Den brukes til alt mulig :

planker.jpg

bilhenger.jpg

ved.jpg

bakfra.jpg

God plass er det i den også :

3.jpg

4.jpg

Sommerhjul anno 2006. Litt ballong, men det var deilig med 16" i stedet for 17"

5.jpg

Like før toppen røyk :

400kkm.jpg

Liten operasjon :

22.jpg

Jeg håper ikke jeg får noen flere overraskelser med denne bilen nå. Jeg er veldig fornøyd med den, og håper jeg kommer til å ha den lenge ennå.

11.jpg

En liten videosnutt av mercen som trekkvogn i snøen :

7-seter :

8.jpg

Våren 2007 ble bilen registrert om fra varebil til personbil :

1.jpg

Xenon ekstralys og 500-glass :

lys.jpg

Nye sommerhjul kjøpt på ebay høsten 2007. Nå er det siste dag i februar, sola skinner og jeg kjenner det klør i sommerdekkene.

2.jpg

12.jpg

13.jpg

Lærdalstunellen i romjula. Ny vogn innkjøpt.

vogn1.jpg

Belyste innstegslister montert mars 2008 :

1.jpg

Det begynner å nærme seg tid for sommerhjul igjen. Forberedelsene er i gang. Etter et par timer på gulvet på badet i dag begynner det å hjelpe med første felg :

22.jpg

23.jpg

25.jpg

Januar 2009 monteres brannslukker og Airbag. Nå er jeg oppe i like mange originalmonterte som ettermonterte utstyrskoder.

1.jpg

3.jpg

brannslukker.jpg

Sommeren 2008 ble bilen hellakkert.

10.jpg

6.jpg

Bilen begynner etterhvert å bli akkurat sånn jeg vil ha den. I 2009 ble den stort sett bare brukt uten noe trøbbel. Jeg trodde også jeg var ferdig med å ettermontere utstyr.

Våren 2010 dukket elektrisk rattstamme opp til salgs, og da greide ikke jeg å holde meg. Elektrisk til tempomat er også på plass. Det mekaniske kommer etterhvert. Tempomat har jeg egentlig aldri hatt planer om å montere, men nå må jeg av med innsuget for å bytte glødeplugger, og da tar det ene det andre.

1.jpg

4.jpg

Posted

Med seter og brytere fra '92 eller '93, og ledningsnett fra '86 er det litt knot å få alt riktig, men det er ikke umulig. Man må bare leke litt med multimeteret og holde tunga i den rette munnen.

Gleder meg til å få dette på plass, og få renovert sportline-setene jeg har litt :-)

1.jpg

Eneste praktiske forskjellen på ledningsnettene er at det før 1990 mangler en jordingsledning (har loddet forgrening), og at kontaktene er helt forskjellige til bryteren. Tilkobling mot bilens el.anlegg og setet er de samme.

Posted

Med seter og brytere fra '92 eller '93, og ledningsnett fra '86 er det litt knot å få alt riktig, men det er ikke umulig. Man må bare leke litt med multimeteret og holde tunga i den rette munnen.

:shock: :? :shock: :? :shock: :?

Jeg var på eidsvoll og kledde av sportline-setene i dag. Det viste seg at venstresetet er med memory!  :shock: :shock:

Det kjipe nå, er at jeg har ledningsnett og brytere til seter uten memory. Det er bare venstresetet som har memory.

Spørsmålet er da om jeg heller skal sette i den "vanlige" elektriske seteramma jeg har stående i kjelleren, og bruke det jeg har av ledningsnett, eller om jeg skal spa opp ca. 2k til memory-ledningsnett og bryter, og selge det jeg har til venstresetet...  :?

Jeg har egentlig mer enn nok annet å bruke 2k på, men memory hadde vært litt  8) , dessuten er det kanskje litt å få for en el. seteramme med ledningsnett?

(for de som er forvirret, så har jeg 2x høyre og 2x venstre seterammer liggende, to vanlige stammer fra en 500E, de med memory/vanlig stammer fra en '91 300TE.)

Posted

Trekket på midtarmlenet ditt, er det originalt? Slik var ikke mitt i 124-en...

Neida, dette fikk jeg av Jørn (han med 320CDIn). Han har trekt skinn på et gammelt stoffarmlene. Det ser ikke så pent ut, men er mye mer behagelig, da det ikke har den jæ*** kanten rundt.

Som jeg skrev i salgsannonsen på interiøret, så er det et annet armlene som følger med.

• 1 month later...
Posted

Ting tar tid, men i dag har jeg fått holdt på ute og knotet litt. Jeg fant tilkoblingen for ekstrautstyr jeg trodde jeg ikke hadde, så da får jeg koblet setevarmen riktig. Jeg har også vært i sikringsboksen og hentet strøm til elseter.

Det gjør meg ikke noe å holde på ute selv om det har vært -5C i dag/kveld, men kabler blir ikke akkurat myke og smidige, så det ble litt utfordring å få kabelnettet til el.setene ut i døra. Plastplatene er hjemme hos foreldrene mine, så jeg får bare håpe jeg har fått ting riktig på plass. I mårra må jeg bygge sammen sportlineførersetet, legge kabler til varmen og få alt rotet på plass.

Bryter på plass:

7.jpg

Pussig utstyrskombinasjon:

6.jpg

Rotete:

9.jpg

Posted

Da var ledningsnett for el.seter og varmeseter på plass, alt er trukket, montert på plass, brytere til varmeseter er satt dit de skal, noe deler plukket av stolen, sportlineskinnet er kledd på en 500-stol, det er koblet til, det funker osv ...

Og hvis noen luerer, så passer -ikke- 500-stoler i vanlig 124

Får dra meg opp til mamma og pappa etterpå og hente memory-stolen som står der, så kan jeg få kledd sporline-skinnet på den i stedet. Den skal ganske enkelt kunne bygges om til "vanlig" el.

Får håpe den passer da, at ikke endringen i stolrammen har med noe annet enn 500/ikke-500 å gjøre.

Posted

=D> =D>

Flink du Frode!

Ikke så bortskjemt med oppvarmet garasje du heller ser jeg.

Desto mere imponerende å se hva du får til.

Posted

=D> =D>

Flink du Frode!

Ikke så bortskjemt med oppvarmet garasje du heller ser jeg.

Desto mere imponerende å se hva du får til.

Ikke så bortskjemt, nei... Ekke så frøsen av meg, så å holde på ute i minus 5c gjør meg ikkno, men kabler og slikt blir så stivt og jævlig. Ganske sår på fingertuppene nå, ja. Må inrømme at ombygging fra memory til vanlig el. og flytting av skinnet fra 500-rammen over på den andre gjorde jeg inne i gangen. Det ble litt kabelknot, men nå kan setet fint bygges tilbake til memory hvis jeg en dag får tak i styringsboks og slikt til det.

Det viser seg at v8-modellene hadde annerledes innfesting. De er 4-5 cm smalere både fremme og bak. Jeg TROR det skal være mulig å flate ut festet litt og borre opp et nytt hull, men gidder jeg forske på det nå?

neinei.gif

Posted

Etter drøyt 60 mil kjøring i dag må jeg bare få si at det var utrolig digg med el.sete. Sportlinesetet er en del mykere enn det gamle, men med el. kan jeg sitte og småjustere litt hit og dit mens jeg kjører. Anbefales!

• 1 month later...
Posted

221 Sete foran venstre el.reg [100%]

222 Sete foran høyre el. reg [100%]

731 Nøttetre [WIP - 70%] Mangler bakdørene, hanskerommet og den vesle flisa under luftedysa på høyre side

243 Sportseter foran og bak [100%] (eller i hvertfall så langt jeg kommer før veggen skal ut.

• 2 weeks later...
Posted

o happy day :-)

Nå er følgende byttet :

Bak :

-Alle 8 stag

-Indre/ytre bærearmsforinger

-Stabstagforinger

-Traversforinger

-Håndbrekkwire h/v

-Bremsesko

-Bremseskiver

Foran :

-Bærekuler

-Bærearmsforinger

-Støtdempere

-Foringer i hjelpesnekke

-Bremseklosser

-Venstre fjær (høyre skal byttes når den ankommer)

Hjulstillingskontroll.

Det er sikkert noe jeg har glemt :-)

En stor takk til stakkaren som skrudde til 02.30 i dag, og fortsatt møtte meg 06.00 for å overlevere bilen før han dro på jobb igjen.

Bilen føles rimelig annerledes. Jeg kjenner liksom ikke noen drastiske forskjeller sånn med en gang, men etter å ha kjørt litt, så begynte jeg å tenke på hvordan bilen nå "fløt" avgårde, og hvor lite hjulstøy det var.

EDIT :

Jaggu fikk jeg ikke igjen bilen med nye blinklyspærer rund baut også. De gamle hadde fortsatt litt lakk igjen på seg, men lyste vel i grunnen mer hvitt enn gult. :-)

Posted

Ble nok litt forskjell ja. Selv om ikke bilen din har gått så langt (400' er da ingenting :D) så er det ikke til å unngå at det blir litt slark her og der. Nå går den 400 til  :D

Posted

Ble nok litt forskjell ja. Selv om ikke bilen din har gått så langt (400' er da ingenting :D) så er det ikke til å unngå at det blir litt slark her og der. Nå går den 400 til  :D

forhåpentlig er det ikke foringene som stopper den med det første nå.

Den var ikke sånn voldsomt lealaus noe sted, men jeg merker jo god forskjell. I følge han som har kost seg med å skru, så var en del av foringene ganske morkne.

Posted

Kult! Håper å gjøre det samme med 220en i løpet av året, men den har jo ikke gått på langt nær så langt som din.

Trenger den det, da?

Posted

Ja, etter 250 000 synes jeg det. Av erfaring vet jeg at ting vil begynne å ryke snart, og siden jeg skal ha nye (orginale HØYE) fjærer og gasskuler på den til sommeren vil jeg ta resten i samme slengen.

Posted

Ja, etter 250 000 synes jeg det. Av erfaring vet jeg at ting vil begynne å ryke snart, og siden jeg skal ha nye (orginale HØYE) fjærer og gasskuler på den til sommeren vil jeg ta resten i samme slengen.

Min hadde jo gått 150.000 km til. Noen av foringene var visst rimelig oppspist, mens andre skal ha vært helt greie.

Posted

Flere av foringene på AMGen var helt ferdige på 300 000, samme erfarte Thor-Egil på sin 300TE. Tror nok ikke 250' er noen dum kilometerstand å begynne å overhalle på.

Posted

Men nå tærer vel tiden minst like mye som km på gummi? Vil nok si at etter 15 år er det på høy tid og ta en sjekk i hvertfall. Enten bilen har gått 150k km eller 400k km!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...