Sven Håkon Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Påvirkes hjulboltene av å bli kappet, sånn rent bortsett fra at de blir kortere? Svekkes de på noen måte slik at man heller bør kjøpe nye i riktig lengde? Quote
Tonny S212 Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Hvis du kapper hjulbolterne med sag svekkes dei ikke, så lenge de har nokk gjenger i navet Lykke til Quote
500AMM Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Påvirkes hjulboltene av å bli kappet, sånn rent bortsett fra at de blir kortere? Svekkes de på noen måte slik at man heller bør kjøpe nye i riktig lengde? Nei! Forutsatt at de ikke kappes på en måte som tilfører så høy temperatur at materialets mekaniske egenskaper påvirkes. Hjulbolter har gjerne 12.9 fasthetsklasse og den egenskapen har de fått i en kontrollert varmebehandlingsprosess. Blir de oppvarmet over en viss temp. taper de styrke. Så kapping med skjærebrenner og skamskjæring med slipemaskin så de blir rødglødende er ikke å anbefale. Bruk baufil, kaldsag eller stikk de av i dreibenk. Quote
modzona Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 https://qwt.no/dekk_felg/bolter 25kr pr bolt H&R bolter så er av god kvalitet. Til en slik pris å kvalitet så er det etter min menig billigere å handle nytt enn tiden det tar å kappe dem hvis man skal gjøre det for hand. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Skru på en mutter før du kapper, så har gjengene lettere for å treffe. Kon dem også gjerne litt før du tar av mutteren. Quote
Arnfinn Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Har kappet en hel haug hjulbolter. Har aldri hatt noe problem med det. Quote
Tor Anton Posted May 2, 2015 Posted May 2, 2015 jeg kapper med vinkelsliper med tynn skive, de blir nesten ikke varme i det hele tatt. ellers så er det jo baufil da Quote
Sven Håkon Posted May 7, 2015 Author Posted May 7, 2015 Greit å vite at man kan kappe hjulbolter - selv måtte jeg uansett bestille nye bolter, da det viste seg at de jeg har brukt så langt ikke har hatt rett hode i forhold til felgene. Jeg har skrevet litt mer om dette og illustrert problematikken i en annen tråd. Quote
Arnfinn Posted May 7, 2015 Posted May 7, 2015 Fiksa litt med bremsene igår, og da ble seff boltene for lange som sagt så gjør dette ofte Quote
Recommended Posts