Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en 2003 220cdi w211 der det er lekkasje i injektor, hører det godt etter at jeg pirket bort den svarte dieselavleiringa som lå rundt. En annen ting jeg oppdaget i samme slengen er at oljepåfyllingslokket står og klaprer veldig urolig med motoren i gang, har fått høre at dette kan være indikasjon på en dårlig stempelring. Et annet alternativ at det kan ha bygget seg opp sot som gjør at stempelringen sitter fast på stempel som gir samme symptom. Noen som har en formening om hva det kan være? 

Motoren er lettstarta og har ikke lagt merke til at den ryker noe spesielt heller.

Posted

Fenomenet kalles vel blow-by og er typisk et begrep som på sett og vis kan eksaminere en slitt motor. Jeg synes det er rart at en såpass ny motor skal slite med slitne stempelringer, kanskje en bør ta en komptest og se?

Posted
Jeg synes det er rart at en såpass ny motor skal slite med slitne stempelringer

Hvordan kan du dra en slik slutning uten å vite km stand...denne kan ha gått over 600`km som taxi uten at vi vet noe om det..... :lol:

Posted

Den har gått litt over 350000...ett par steinkast.  Hvor tar man komptesten fra, man skrur ut glødeplugge og kobler seg på der? Må dessverre ha inn enkelte ting med teskje..aldri knota noe særlig med dieselmotorer før. Tipper dette er noe man kan kan plukke ut av hylla fra biltema?

Posted

Kompresjon kan testes med original MB diagnoseapparat. Uten å skru ut noe som helst.

Posted

Du vet jo allerede at du har dyse lekasje, jeg ville startet med å fått orden på det.

Min Vito hadde veldige ristinger i gass-pedal og vibrering i klutchen  da jeg hadde lekasje.

Posted

Er nok måten å gå frem på, også får en prøve noe motorvask. Bilen har stått i et halvt år og nesten ikke blitt brukt, kan være stempelring(er) som har satt seg av den grunn?  Motorvask, hvordan påføres det egentlig og hvilke produkter kan anbefales?

Posted

Det påføres ikke, men helles i olja og så følger du bruksanvisningen. Finnes mange forskjellige merker.

Jeg hadde en gang i tida en Datsun som tidligere eier ikke gadd å skifte olje på siden den brukte så mye olje. Jeg demonterte den motoren og oljeringene var kokset fast, jeg byttet da stempelringene og motoren sluttet helt å bruke olje :)

Posted

Tror jeg skal prøve alt som står i boka og alle uskrevne triks før jeg lander på at det er stempelringene...da blir den nok solgt med et saftig tap :(

Posted

Kompresjon kan testes med original MB diagnoseapparat. Uten å skru ut noe som helst.

Antar det ikke er Star diagnose du referer til?

Mulig et naivt spørsmål, men de klarer på intrikate måter å sjekke mekanisk funksjonalitet, f.eks. om EGR ventilen er ok ved å sammenligne hvilken effekt den har på MAF.

Posted

Mulig et naivt spørsmål, men de klarer på intrikate måter å sjekke mekanisk funksjonalitet, f.eks. om EGR ventilen er ok ved å sammenligne hvilken effekt den har på MAF.

Med star diagnose kan du ta komp test

Guest 1042
Posted

Jo det er Star-diagnose jeg sikter til.

Det går også an.

Posted

Takk så mye for svar til nå. Fått lånt en "runker" for å få ut injektorer, fett og verktøy for å slipe seter.  Det ble bytta injektor på den en gang tidligere da jeg hadde den på verksted, da snakket de om at det måtte borre opp og gjenge. Skal bestille bolter og kobberpakninger imorra, mulig jeg vil trenge en bolt i større dimensjon da hvis det er samme det er tull med. Mener å huske det er den samme som fusker også er det en annen som lekker bittelitt...får ikke sjekka noe mer i detalj da jeg er bortreist et par dager til. Tenkte å bestille deler fra BOS imorgen, håpe på at de kan være behjelpelig med å finne et passende alternativ til bolt da jeg regner med det har blitt boret opp ett nr ett eller annet sted.

Fant en tilsynelatende bra step by step beskrivelse av jobben her hvis man loser inlet nr18:

http://cr4.globalspec.com/thread/37886

også i tillegg kjøre motoren varm først og trekke til med moment +90grader+90grader eller noe slikt som det står i en senere tråd

Posted

Det vanligste er å borre opp til m-8 heli eller timesert gjenger.

Du kan bruke m8×50mm 12.9 el.10.9 el. A4 kvalitet på bolten.

Så borrer du opp dyseklammeret til 8.2mm.

Du kan etter dette bruke tykkere kobberskive (pakning) paugot boxer har gode.

Og du kan fint trekke til med 20-22nm.

Mer enn dette så er det fare for at klammeret sprekker.

Samme utførelse kan også gjøres med m10 men da blir det trangt og du kan ikke ha mer enn ca.15-17nm (større hull i klammeret og det tåler mindre)

Det er egentlig en rett frem oppgave, men vær nøye når du setter inn nye gjenger 15-20mm helicoil el. Timesert er bra.

Posted

Med tanke på urolig lokk, sjekk også oljedamp slange og olje-kondenseringssystem. Om det er tett der kan det også oppstå over trykk i motor svjv.

Posted

Da har jeg kommet meg hjem igjen og klar for action. Lest endel på nettet om QMI motorvask og at det skal funke bra. Man heller bare i så det utgjør omtrent 1liter av den gamle olja, man kjører da bilen i 12min(eller det som står på flaska) og tømmer ut. Nå kommer det ett Tskje spørsmål til... Det står at man skal påføre det gjennom peilepinnehullet. Denne motoren har "elektrisk peilepinne"...hvordan omgår jeg det? Heller jeg ut all den gamle oljen blander i motorvask og fyller den på igjen? Alt er så mye mer rett frem når man er vant med Volvo 240 og liknende :?. Da Kan det kanskje være likegodt å kjøpe en bedriten billig olje på biltema for dette siden det kun skal virke som "fyllmasse" for motorvasken i ca 12min? Også når jeg fyller på oljen....da må jeg vel vite eksakt mengde og deretter kontrollere elektroniskt nivået? Hvor nøyaktig er denne avlesingen er det på dl nivå?  Jeg slutta delvis å gjøre ting på egen bil etter at jeg oppgraderte fra Volvo 240, men det kommer en tid da "avanserte" biler blir gamle også.

Borre opp for mye for helicoil kan være litt skummelt og eller? Tenker da spesielt på konflikt med kjølekanaler for vann og liknende. Har en kollega som har jobba som bilmekaniker, han hadde fått noe trøbbel med dette på en Vito.

Takk til dere som tar dere tid nok en gang:)

Posted

Jeg hadde innvendig motorrens på 190E´n i går og jeg helte bare innholdet i oljepåfyllingen, dette var bell add. Ang peilepinnerøret så finnes det på motoren selv om peilingen foregår elektronisk, du finner det ved å fjerne høyre plastdeksel oppå motoren, under der stikker det opp et rør med en rød propp i.