arimol93 Posted April 29, 2015 Posted April 29, 2015 Hei! Har en 1992 230CE W124 som ikke vil fungere helt som den skal. Virker egentlig ikke som det har noe betydning om motoren er varm eller kald, men den legger seg uansett på 1500-1700rpm på tomgang. Når det var kaldt i været i vinter så hosta den faktisk en god del og var tungstartet på kald motor også, noe som har gått over nå da det er stort sett plussgrader i været. Mistanken min er selvsagt automatchoke eller noe lignende som har hengt seg opp eller ikke fungerer som det skal. Desverre så er dette min første MB, så jeg er helt grønn når det kommer til denne typen bil og motor. Har ikke funnet noen med et lignende problem på google, så derfor tyr jeg til hjelp her Noen som har noen tips og triks? Gjerne forklar så nøye som mulig og med bilder av motorrom hvis det går an! Takker for svar! Quote
Tor Anton Posted April 29, 2015 Posted April 29, 2015 Gjengangere på motorfjusk +++++++ er ovp-relè(det blanke bak batteriet med sikring på), alle tenningsdelene, irr/slitte dyser, falsk luft i div slanger, slitt bensinmengdefordeler og luftmengdegiver. Quote
arimol93 Posted April 29, 2015 Author Posted April 29, 2015 Akkurat! Er vel ingen måte å teste ut om ovp-releet er gåent eller ikke uten å kjøpe et nytt? Så det finnes ikke noen gjenganger i automatchoke eller slikt da? Quote
Tor Anton Posted April 29, 2015 Posted April 29, 2015 du kan sjekke sikringen(e), dunke litt på det eller låne et å se om det er noen forandring. det er ikke choke på en 230E motor, det er en kaldstartdyse som virker i noen sekunder. Det kan jo være noe feil på relèet som styrer denne(det er det samme som bensinpumperelèet) relèene på disse ryker ofte i loddingene så det blir dårlig kontakt. Du kan åpne de å lodde opp igjen punktene. Quote
arimol93 Posted May 1, 2015 Author Posted May 1, 2015 Det viste seg faktisk at det har noe med gasswire å gjøre, evt selve overføringen mellom wire og forgasser(?) Den datt iallefall ned på turtall når jeg "pilla" gasswireen, så jeg spraya på litt kontaktspray for å smøre. Dette varte selvsagt bare en dag, så begynte den å henge seg igjen.. Noen forslag til å fikse dette da? Quote
E_S Posted May 2, 2015 Posted May 2, 2015 Ta av luftfilterboksen og gjør skikkelig rent (demonter og tørk rent) alt av gassoverføring/gasspjeld. Det er en del armer og stag og greier her, og når dette går tregt blir det mye rart som kan skje.. Quote
Recommended Posts