Helge Josefsen Posted April 28, 2015 Posted April 28, 2015 Hei. Jeg kjøpte nye sommer dekker i orginal dimensjon i dag. Når jeg tittet på de hjemme så ser jeg at de er slik lav rullemotstand. Og etter hva produsenten sier ska forbruket gå ned med 5%.Er det noen som har testet det før og ikke minst virker dette virkelig? Quote
Christian Sørensen Posted April 29, 2015 Posted April 29, 2015 Ja, det er bevist det virker. Og ja, jeg har selv merket det på en tidligere bil. Men for all del, tråkker du hardt og aktivt på pedelaen funker det ikke. Quote
Helge Josefsen Posted April 29, 2015 Author Posted April 29, 2015 Hehe nei det er klart. Kjører du hardt drikker alt mye. Da får jeg bare vente og se når jeg får på sommergummien Quote
erik e Posted April 30, 2015 Posted April 30, 2015 Ikke 5 prosent med samme dim. Jeg tipper 1-2 prosent max. Quote
Helge Josefsen Posted April 30, 2015 Author Posted April 30, 2015 Ja vi får bare vente og se.. Der var ikke for og spare drivstoff jeg kjøpte de, jeg bare så det når jeg kom hjem hehe Quote
RuneT Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Det betyr nok mer for forbruket at du har nok luft i dekka. Disse regnestykkene som dukker opp fra ulike hold er ganske artige Spar så og så mange % på ditt og datt. Det kan nevnes nytt luftfilter, bruk motorvarmer, nye dekk med lav rullemotstand, mer luft i dekka, ta vekk skiboksen eller skistativet, ikke kjør rundt med masse skrot i bilen (tung bil gir mer forbruk), ikke kjør over fartsgrensa, Ikke kjør med skvettlapper, bruk smale dekk, skru av unødvendige strømforbrukere og ac, slipp gassen lenge før slik at du slipper å bremse, bruk tilsetninger i drivstoffet osv osv. Alle disse tipsene skal visst gi deg mange prosent reduksjon. Selvsagt overdriver alle som måler de ulike tingene, så hvis man summerer tallene det lyves om så ser vi at bilen til slutt måtte produsert drivstoff og tanken ville blitt fullere og fullere uten å fylle... Quote
erik e Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Beste innlegg jeg har lest på lenge. Min erfaring er at dekktrykk har mer og si for slitasje enn forbruk. Jeg fyller 0,2-0,3 bar mer på enn "produsenten" sier. Quote
Marevan Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Merker forskjell på forbruk i positiv retning med litt ekstra rull på dekkene. Jeg kjører alltid med litt ekstra luft. Har aldri sett ujevn slitasje med det. Quote
Eirik Tømmerås Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Og hvor mye luft bruker dere på S211 med 245/40x18? Quote
tommern57 Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Ikke kjør med skvettlapper, bruk smale dekk, skru av unødvendige strømforbrukere og ac, slipp gassen lenge før slik at du slipper å bremse, bruk tilsetninger i drivstoffet osv osv. Alle disse tipsene skal visst gi deg mange prosent reduksjon. Det å slippe gassen i god tid før krysset så man omtrent slipper å bremse, er gull. Her kan man fort spare et par tusen i året på drivstoff. Eneste bakdelen er at skivene bak ruster, og må skiftes hvert år, men det koster ikke mer enn en 4-5 lapper på verksted. Quote
Marevan Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Ikke kjør med skvettlapper, bruk smale dekk, skru av unødvendige strømforbrukere og ac, slipp gassen lenge før slik at du slipper å bremse, bruk tilsetninger i drivstoffet osv osv. Alle disse tipsene skal visst gi deg mange prosent reduksjon. Det å slippe gassen i god tid før krysset så man omtrent slipper å bremse, er gull. Her kan man fort spare et par tusen i året på drivstoff. Eneste bakdelen er at skivene bak ruster, og må skiftes hvert år, men det koster ikke mer enn en 4-5 lapper på verksted. Bytter vel ikke det på verkstedet på en gammel bil:) Quote
Recommended Posts