Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Jeg kjøpte nye sommer dekker i orginal dimensjon i dag. Når jeg tittet på de hjemme så ser jeg at de er slik lav rullemotstand.  Og etter hva produsenten sier ska forbruket gå ned med 5%.Er det noen som har testet det  før og ikke minst virker dette virkelig?

Posted

Det betyr nok mer for forbruket at du har nok luft i dekka.

Disse regnestykkene som dukker opp fra ulike hold er ganske artige 8)

Spar så og så mange % på ditt og datt. Det kan nevnes nytt luftfilter, bruk motorvarmer, nye dekk med lav rullemotstand, mer luft i dekka, ta vekk skiboksen eller skistativet, ikke kjør rundt med masse skrot i bilen (tung bil gir mer forbruk), ikke kjør over fartsgrensa, Ikke kjør med skvettlapper, bruk smale dekk, skru av unødvendige strømforbrukere og ac, slipp gassen lenge før slik at du slipper å bremse, bruk tilsetninger i drivstoffet  osv osv. Alle disse tipsene skal visst gi deg  mange prosent reduksjon. Selvsagt overdriver alle som måler de ulike tingene, så hvis man summerer tallene det lyves om så ser vi at bilen til slutt måtte produsert drivstoff og tanken ville blitt fullere og fullere uten å fylle... :lol:

Posted

Beste innlegg jeg har lest på lenge.  Min erfaring er at dekktrykk har mer og si for slitasje enn forbruk. Jeg fyller 0,2-0,3 bar mer på enn "produsenten" sier. 

Posted

Merker forskjell på forbruk i positiv retning med litt ekstra rull på dekkene. Jeg kjører alltid med litt ekstra luft. Har aldri sett ujevn  slitasje med det.

Posted

Ikke kjør med skvettlapper, bruk smale dekk, skru av unødvendige strømforbrukere og ac, slipp gassen lenge før slik at du slipper å bremse, bruk tilsetninger i drivstoffet  osv osv. Alle disse tipsene skal visst gi deg  mange prosent reduksjon.

Det å slippe gassen i god tid før krysset så man omtrent slipper å bremse, er gull. Her kan man fort spare et par tusen i året på drivstoff. Eneste bakdelen er at skivene bak ruster, og må skiftes hvert år, men det koster ikke mer enn en 4-5 lapper på verksted.  :lol:

Posted

Ikke kjør med skvettlapper, bruk smale dekk, skru av unødvendige strømforbrukere og ac, slipp gassen lenge før slik at du slipper å bremse, bruk tilsetninger i drivstoffet  osv osv. Alle disse tipsene skal visst gi deg  mange prosent reduksjon.

Det å slippe gassen i god tid før krysset så man omtrent slipper å bremse, er gull. Her kan man fort spare et par tusen i året på drivstoff. Eneste bakdelen er at skivene bak ruster, og må skiftes hvert år, men det koster ikke mer enn en 4-5 lapper på verksted.  :lol:

Bytter vel ikke det på verkstedet på en gammel bil:)