Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Skal til og bytte topp pakning og ventiltetninger på min R129 300-24v og i den forbindelse så er jeg rådet til og få plana/slipa toppen før montering igjen. Så da er spørsmålet jeg fikk fra de som kan slipe toppen om det er aluminium eller stål. Motorkode: M104-981

Noen som vet/kan bekrefte om det er alu eller stål?

Posted

det er alu top på stål blokk.

Normalt så får du ikke av toppen uten at den er litt skeiv så det må I 90% av tilfellene planes.

Skal du gjøre det så råder jeg deg å bytte oljetetningene på ventilene og sjekke de hydrauliske løfterne også.

I de fleste tilfellene så må boltene også byttes men det kan du male etter demontering om det er behov.

Posted

Det var det jeg har blitt fortalt også, skal bytte topp pakning, ventiltetninger og nye bolter. Det var maskineringsverkstedet som skal plane toppen som ville vite om det var aluminium eller stål topp, så jeg ble usikker da. Men da vet jeg at det er aluminium :)

Posted

Hvis toppen har blitt skeiv p.g.a. varmkjøring, og blitt så skeiv at den planes for å tette, så bør den rettes først, dels for å rette, dels for å normalisere aluminiumen igjen før en plansliping. Ta en titt på denne tråden, det er det også en link til en youtube video som viser prosessen.

http://www.ozbenz.net/viewtopic.php?f=5&t=19887

Med vennlig hilsen, Olaf