Kenneth Sivertsen Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Har et problem med en m119 motor. Bilen er en 1991 400sel 4.2 Den fjusker og ryker. Alle tenningsdeler ble byttet i fjor (september) med kun bosch deler. Den starter med engang men fjusker med engang jeg gir gass, men gir seg på rundt 2500-3000omdr. Akkurat som den ikke tenner på alle 8, pluss at den blåser ifra seg svartrøyk. Jeg tok av fordelerlokk for å sjekke om de var fuktige, men de var tørre og fine. Har gått over ledningsnettet på motor, samt nettet på gasspjeld å dette ser fint ut og byttet engang i tiden. Er det noen som har noen aning hva dette kan være for noe? Bilen har gått 336 000km, å jeg har ingen historikk på bilen/motoren. Quote
Jørgen F.J Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Høres akkurat ut som problemet med fuskingen jeg hadde på min 300ce. der var også fordeler lokk tørt osv.. etter skifte av lokk og rotor 3-4 ganger kom det i orden igjen. Quote
myhre Posted April 28, 2015 Posted April 28, 2015 Høres akkurat ut som problemet med fuskingen jeg hadde på min 300ce. der var også fordeler lokk tørt osv.. etter skifte av lokk og rotor 3-4 ganger kom det i orden igjen. Skiftet du til brukte deler eller noe jalla kina import? Det skal vel ikke være nødvendig å bytte 3-4 ganger, om du gjør alt riktig første gang. Quote
Will Posted April 28, 2015 Posted April 28, 2015 Variable kamtider på denne. Funker disse mekanismene slik de skal? Er vel mellom 2500-3000 omdr. disse går fra "sein" til "tidlig" innstilling så vidt jeg husker.. Quote
Jørgen F.J Posted April 28, 2015 Posted April 28, 2015 Høres akkurat ut som problemet med fuskingen jeg hadde på min 300ce. der var også fordeler lokk tørt osv.. etter skifte av lokk og rotor 3-4 ganger kom det i orden igjen. Skiftet du til brukte deler eller noe jalla kina import? Det skal vel ikke være nødvendig å bytte 3-4 ganger, om du gjør alt riktig første gang. Var en god blanding var det jeg hadde. Quote
Kenneth Sivertsen Posted April 28, 2015 Author Posted April 28, 2015 Variable kamtider på denne. Funker disse mekanismene slik de skal? Er vel mellom 2500-3000 omdr. disse går fra "sein" til "tidlig" innstilling så vidt jeg husker.. Aner ikke. Hvordan sjekker man dette enklest da? Quote
Kenneth Sivertsen Posted April 29, 2015 Author Posted April 29, 2015 Her en liten video hvordan den er. http://vidmg.photobucket.com/albums/v486/mb190freak/1302_zpswu3dbj88.mp4 Den ryker som en diesel og fjusker som et uvær. Detter ned til 500omdr og sliter med å komme seg opp igjen. Quote
modzona Posted April 29, 2015 Posted April 29, 2015 Tipper det er rotor å fordeler som er problemet her. Hadde akkurat det samme på min e420. Tok opp å gjorde reint rotor å fordeler samt tok av bakplaten mot cam å gjorde skikkelig reint der. Går rykter om at fordeler lokkene fra bosch har produksjonsfeil i seg som kan gjøre at gnist hopper. Er hvertfall rapportert det fra over dammen hvor folk har byttet fra nytt bosch til bremi eller beru og problemene har gått vekk. http://www.500eboard.com/forums/showthread.php?t=5004 Quote
Kenneth Sivertsen Posted April 29, 2015 Author Posted April 29, 2015 Tipper det er rotor å fordeler som er problemet her. Hadde akkurat det samme på min e420. Tok opp å gjorde reint rotor å fordeler samt tok av bakplaten mot cam å gjorde skikkelig reint der. Går rykter om at fordeler lokkene fra bosch har produksjonsfeil i seg som kan gjøre at gnist hopper. Er hvertfall rapportert det fra over dammen hvor folk har byttet fra nytt bosch til bremi eller beru og problemene har gått vekk. http://www.500eboard.com/forums/showthread.php?t=5004 Skal se om jeg har de gamle lokkene å se om de blir bedre. Quote
Jørgen F.J Posted April 29, 2015 Posted April 29, 2015 Sprekkene i fordelerlokk kan være usynelige selv om gnisten hopper mellom. Har du hatt det helt mørkt under panseret å sett om du ser gnister mellom pluggledningene ? Quote
Kenneth Sivertsen Posted April 29, 2015 Author Posted April 29, 2015 Sprekkene i fordelerlokk kan være usynelige selv om gnisten hopper mellom. Har du hatt det helt mørkt under panseret å sett om du ser gnister mellom pluggledningene ? Har ikke sett så mye på det enda. Jeg bruker bilen svært sjelden, å nå stoler jeg ikke på at den vil fungere optimalt under en tur så da blir den brukt enda mindre. Quote
Tor Anton Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 mercedessource har en del om disse motorene på youtube, tenning er viktig på de. Quote
500AMM Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Sprekkene i fordelerlokk kan være usynelige selv om gnisten hopper mellom. Har du hatt det helt mørkt under panseret å sett om du ser gnister mellom pluggledningene ? Har ikke sett så mye på det enda. Jeg bruker bilen svært sjelden, å nå stoler jeg ikke på at den vil fungere optimalt under en tur så da blir den brukt enda mindre. Vi har hatt en del PM'er om problemet, men det virker ikke som det er dårlig fordelerlokk & rotor. Regner med du har reint luftfilter? Jeg anbefaler at du får lest ut feilkoder. I tillegg kan du sjekke om du har en dårlig O2-sensor i katalysatoren. Quote
Kenneth Sivertsen Posted May 1, 2015 Author Posted May 1, 2015 Sprekkene i fordelerlokk kan være usynelige selv om gnisten hopper mellom. Har du hatt det helt mørkt under panseret å sett om du ser gnister mellom pluggledningene ? Har ikke sett så mye på det enda. Jeg bruker bilen svært sjelden, å nå stoler jeg ikke på at den vil fungere optimalt under en tur så da blir den brukt enda mindre. Vi har hatt en del PM'er om problemet, men det virker ikke som det er dårlig fordelerlokk & rotor. Regner med du har reint luftfilter? Jeg anbefaler at du får lest ut feilkoder. I tillegg kan du sjekke om du har en dårlig O2-sensor i katalysatoren. Kjøpte to nye K&n filter til den så disse er rene å pene:) Skal få lest ut koder, har star diagnose selv så. Blir vel å ta ut motor i løpet av noen dager nå for å fikse en lekkasje å div småtteri, så hadde vært greit å fått ordna så den går å . Kan tett katalysator være årsak og? Eksos anlegget er i uber dårlig stand på den. Quote
Tor Anton Posted May 2, 2015 Posted May 2, 2015 tett kat kan gi feil ved pådrag, på tomgang pleier de å funke. uorg. filter kan gi problemer, hatt noen slike tilfeller. Quote
modzona Posted May 2, 2015 Posted May 2, 2015 Har kn filter på min å det er ikke noe problem. Hvordan plugger er det du har montert? Quote
Kenneth Sivertsen Posted May 2, 2015 Author Posted May 2, 2015 Har kn filter på min å det er ikke noe problem. Hvordan plugger er det du har montert? Bosch F8DC4 Kjøpte dette settet med kabler,lokk osv. http://www.ebay.com/itm/1990-1995-Mercedes-400-420-500-Models-Tune-up-Kit-/300682808549?hash=item4602178ce5 Kjørte den opp på hengern idag, da jeg ikke tar sjangsen på å kjøre den til verkstedlokalet jeg skal skru på den. Var nesten ikke krefter til å kjøre den på hengern, altså fra tomgang og 1000-1500omdr. Quote
500AMM Posted May 4, 2015 Posted May 4, 2015 Har kn filter på min å det er ikke noe problem. Hvordan plugger er det du har montert? Bosch F8DC4 Kjøpte dette settet med kabler,lokk osv. http://www.ebay.com/itm/1990-1995-Mercedes-400-420-500-Models-Tune-up-Kit-/300682808549?hash=item4602178ce5 Kjørte den opp på hengern idag, da jeg ikke tar sjangsen på å kjøre den til verkstedlokalet jeg skal skru på den. Var nesten ikke krefter til å kjøre den på hengern, altså fra tomgang og 1000-1500omdr. Dersom den går i "Subaru-modus", dvs. at ganglaget høres ut som en Subaru bokser, så kan det være defekt tenningsmodul. Dette kalles også LHM - Limp Home Mode. Ifølge folks erfaringer vil tenningsmodulen før eller siden feile. (bildet viser kun en vilkårlig EZL til M119 som jeg gugla) https://www.google.com/search?site=&tbm=isch&source=hp&biw=1541&bih=797&q=Mercedes+400SEL+EZL&oq=Mercedes+400SEL+EZL&gs_l=img.12...2028.2028.0.3267.1.1.0.0.0.0.133.133.0j1.1.0.msedr...0...1ac.1.64.img..1.0.0.C8JiPr0UK0Y De tenninsgdelene er greie de og er jo det Bosch leverer til M119. Men som Martin nevnte tidligere, så viser det seg at Bosch kvaliteten er nedadgående på tenningsdeler til M119; defekte coiler ut av eska, defekte rotorer ut av eska, defekte fordelerlokk ut av eska, og fordelerlokkene er utrolig sprø og sprekker lett, variabel kvalitet på termineringene på pluggledningene som gir variabel motstand osv... Beru er nok et bedre alternativ, og Bremi lokk & rotor sies å være bra også. Men funker Bosch'en så er det bra det, og det settet på eBay hadde jo en fin pris sammenlignet med hva de Norske TDP-gutta forlanger, 6.000 for kun lokk & rotor!! :lol: . Quote
Kenneth Sivertsen Posted May 4, 2015 Author Posted May 4, 2015 Tomgang er fin og den starter med engang. Men det er i det jeg gir den gass eller setter den i drive for å kjøre. Da fjusker den å tuller bare, så den blir jo håpløs og kjøre med. Jeg skal ta en runde i uka her og se over alt av ledningsnett også skal jeg høre med en kjenning om han har en tenningsmodul jeg kan prøve. For når jeg kjøpte bilen så fikk jeg beskjed om at den gikk i nødmodus. Legger ved bilde av den saken han hadde fjernet så den gikk i nødmodus. For når tidligere eier hadde denne delen montert på tenningsmodulen så stoppet den når den ble varm, så jeg kjørte slik til jeg bytta tenningsdelene, for jeg regna med dette var problemet. Siden fordelerlokkene som sto på bilen når jeg kjøpte den var grønne å fæle inni. Etter det ble byttet så satte jeg på den "pluggen" igjen å bilen har ikke hatt problemer med at den stopper når den er varm. Så om dette er sant eller ikke vet ikke jeg, men mulig det er en tenningsmodul feil på den som er årsaken? For den har alltid hatt litt snedig tomgang (rister litt) samt at den ikke har tålt fullt pådrag fra stillestående. Da har den fjuska til litt, spesielt ut fra kryss osv. Quote
500AMM Posted May 5, 2015 Posted May 5, 2015 Hei. Her på jobben får jeg ikke opp bilder som er linka til innleggene, dersom du legger inn bildet som vedlegg går det greit. Men er det trimpluggen på tenningsmodulen som er fjerna, så er det den som bestemmer fortenninga ut fra motorversjon. Dersom den fjernes vet jeg ikke hvilken fortenning du har, sannsynligvis ingen fortenning, og da blir det ikke noe drag i motoren. Men uten at jeg vet det sikkert, så tror jeg den går i nødmodus dersom trimpluggen fjernes, og da får du max, 1000 r/min på motoren. Årsaken til at den stoppa når den ble varm, og denne trimpluggen er to forskjellige ting. Den stoppa sannsynligvis fordi kontaktpunktene i fordelerlokkene var enten nedslitt, eller irret så mye at de trakk fuktighet og da stopper M119-motorene til slutt. Når motorvarmen har spredd seg etter noen minutter varmes lokkene opp og fukta tørker opp og den starter igjen. Quote
Kenneth Sivertsen Posted May 5, 2015 Author Posted May 5, 2015 Legger ved noen små klipp hvordan den oppførte seg idag. http://vidmg.photobucket.com/albums/v486/mb190freak/105_zpsonbgh0xv.mp4 http://vidmg.photobucket.com/albums/v486/mb190freak/107_zpsbkdtlpfq.mp4 http://vidmg.photobucket.com/albums/v486/mb190freak/106_zpsfijap0fs.mp4 Jeg har begynt å tatt ut motor, så blir vel så jeg bytter den uansett. Synes jeg hørte mye bråk i kjede også så. Quote
500AMM Posted May 6, 2015 Posted May 6, 2015 Legger ved noen små klipp hvordan den oppførte seg idag. http://vidmg.photobucket.com/albums/v486/mb190freak/105_zpsonbgh0xv.mp4 http://vidmg.photobucket.com/albums/v486/mb190freak/107_zpsbkdtlpfq.mp4 http://vidmg.photobucket.com/albums/v486/mb190freak/106_zpsfijap0fs.mp4 Jeg har begynt å tatt ut motor, så blir vel så jeg bytter den uansett. Synes jeg hørte mye bråk i kjede også så. Hei, Det er neppe noe feil med selve motoren, det ligger vel i styringssystemet, eksos osv.., så det er kanskje lurt å finne feilkilden FØR du bytter motor. -a- Quote
Kenneth Sivertsen Posted May 6, 2015 Author Posted May 6, 2015 Legger ved noen små klipp hvordan den oppførte seg idag. http://vidmg.photobucket.com/albums/v486/mb190freak/105_zpsonbgh0xv.mp4 http://vidmg.photobucket.com/albums/v486/mb190freak/107_zpsbkdtlpfq.mp4 http://vidmg.photobucket.com/albums/v486/mb190freak/106_zpsfijap0fs.mp4 Jeg har begynt å tatt ut motor, så blir vel så jeg bytter den uansett. Synes jeg hørte mye bråk i kjede også så. Hei, Det er neppe noe feil med selve motoren, det ligger vel i styringssystemet, eksos osv.., så det er kanskje lurt å finne feilkilden FØR du bytter motor. -a- Tok ut motor uansett jeg Blir så jeg bygger ny eksos så da får jeg se hvordan det blir. Jeg tenkt å kjøpe universal katalysator(er), men jeg ser de fleste går opp til 4 Liters volum, men jeg skal jo ha to stk så da regner jeg det funker. Men så var den den lamdasonden, org så går jo rørene sammens like før katalysatorene, for så og gå ut til 2 rør igjen. Må det bygges slik nå også eller går det bra og ha den kun på en katalysator? Quote
petterw Posted May 6, 2015 Posted May 6, 2015 sorry for litt urelevant spm, men er det denne som har stått på Væresletta? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.