S-MO Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Har hatt denne ulyden på 124en i ca 1 års tid, uten å forverre seg, men også uten å hatt peilling på kva det kan vere, "Klikk.. Dunk".. Lyden kjøme gjerne då bilen svinga mot venstre (Bilen lener seg mot høgre) Høre ikkje den med mindre enn lytta, men etter litt søking på nettet på nettet fant eg ut at det må vere stikkakslingen som det er ein liten slakk i, Så då er spørsmålet, er dette noke som er råd å smøre opp ? Den akslingen på høgre sida ser orginal ut, og bilen har gått 376 000 km og er utstyrt med velfungerande ASD, foringane på differensialen er også orginale og noke haltande også, så er nok litt bevegelse i diffen også. Ser at ny drivaksling kostar rett over 3000,- frå Tyskland med rett delenr, ser uansett for meg at det blir mindre arbeid å montere den enn å ta opp den gamle akslingen. Noken andre med erfaring på slarkande drivaksling på 124? Ser for meg at det ikkje er verdens største problem, men greit å få det i orden då eg skal ha bilen eindel år til Quote
FredrikE300D Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Har selv temmelig grei slakk i en stikkaksling og har kjørt med det i 2 år, hadde trodd det skulle ryke første uka. Hører det godt og blir ganske slakt når man går av og på gassen. Snakk med Simen Malerbakken, han har ASD stikkaksler til en OK pris mener jeg å huske. Han har også tilbud på Økonomideler i April. Quote
S-MO Posted April 26, 2015 Author Posted April 26, 2015 Sjølve stikkakslingen virka bra, null ulydar med gasspådrag (Ingen ulyder frå den ihvertfall), kun ved påstand mot sida, svaak klunkelyd. Quote
modzona Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Har også slakk en eller annen plass i bakstillingen. Kjørt med det i snart 5år. Blitt herjet en del med også mens jeg har hatt den. Men aldri på verken tør eller våt asfalt. Det har foregått på vinters tid. Vært et par runder med iskjøring med 4-6000rpm i 3-6timer i slengen. Er ikke kraftig herjing men alt tar på. E260 92mod med ASD. Quote
S-MO Posted April 26, 2015 Author Posted April 26, 2015 Kan ikkje sei at eg har herja så mykje med min sin, men typiske slakkplasser i 124 bakstillinga er fremre Subframeforinger og diff-foringane, typisk er det at dei med stor diff har slete ut dei her foringane, og hørast gjerne med eit dunk ved gasspådrag. Ser omtrent ingen som bytter dei, sjølvom dei er svært billige. Denne slakken eg har kjøme fram ved sideveisbevegelsar, men ikkje kjøring rett fram Quote
FredrikE300D Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Har du fått fjernet klunk ved bytte av de to bakre på diff? Jeg har vel herjet både på våt asfalt og snø så mye det har latt seg gjøre til tider og kan ikke si at noe har forverret seg på disse årene! Quote
Tor Anton Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 vært borti en del 124 med skikkelig slakk i diffen, da får en slike lyder. de med ASD får slakk da lamelene blir slitte Quote
Frode Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 Er dere sikre på at balatakoblinger og mellomaksellager er 100% ok før dere begynner med stikkakslinger..? ytterst sjeldent at kulene I en stikkaksling er den første årsaken til ulyder under bak på en 124. Etter at balatakoblinger og mellomaksellager er sjekket så kommer diff og opphengslager for diff og selve travesen sitt oppheng... dvs at dette må sjekkes først før en kjøper dyre stikkakslinger som ofte er helt ok... det er min erfaring.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.