Jump to content

Recommended Posts

Posted

Litt merkelig varmeapparat om dagen. Når jeg kjører med litt turtall på bilen så gir den god og fin varme, men så fort jeg blir stående i litt kø/tomgang etc så blåser den litt kjølig, blåser ikke så varmt som den skal.

Kan dette ha noe med duoventiilene å gjøre( har renset de for 4-5 år siden)

Eller er det noe annet som skurrer.. sirkulasjonspumpe? og hva/hvordan skal jeg begynne å feilsøke..

Posted

Høres jo ut som sirk. pumpe, da, ettersom den skal sikre at kjølevannet pumpes gjennom varmeregisteret ved lavt turtall (tomgang).

Har samme problemet med begge mine biler, men har ikke gjort noe med det.

Jeg leser ut feilkode 30 på pinne 7 på diag-kontakten, hvis du har en slik, så er jo det en god indikator.

Hvis ikke, kan man jo kople fra strømledningen på pumpa, og forsøke å tvangskjøre pumpa med 12V direkte (sjekk at +/- er riktig). Burde høre pumpa gå hvis den virker da.

Eller aller først måle på kontaktene på pumpa og se om det er kortslutning.

-L

Posted

Det samme opplevde jeg, og fikk pris på ny "pumpe" . Dvs. må kjøpe hele rukkelet med duoventiler og pumpe. Billigste pris var 2500,-. Kjøpte en brukt pumpe på huggeriet, riktignok en til en eldre modell som ikke passer, men monterte den i motor-rommet på slangen til duoventil/pumpe enheten. Skrudde av den gamle pumpen så den ikke skal "bremse" væskestrømmen. Det virker helt fint selv om det er litt ekstrautstyr nedi motorrommet.

Måtte selvfølgelig demontere den gamle pumpen for å se om den kunne repareres, men det var bare en smeltet klump med plastik og kobber inni der :D

Posted

Skal sjekkes ut nå.. :)

Høres nøyaktig ut som min var med gåen sirkulasjonspumpe.

2500 koster de ikke, du får fint kjøpt pumpa løs. Husker ikke hva Simen ga meg pris på en gang, men mellom 1000-1500 vil jeg tro du får den for, uten at jeg har sjekket det nå.

Eivind Soltvedt husker kanskje hva jeg ga for hans på autotrio en gang i tida.

Pumpa di sitter på rammevangen fremme på høyre side (der vi andre har turbo omtrent). Den skal starte med en gang du setter på tenninga dersom minst ett av termperaturhjulene står så det røde er synlig (ca. 18c?) eller mer. Du vil høre den godt hvis den går.

Det er bare børstene som ryker i motoren. Jeg har prøvd å få tak i, men har ikke lykkes. Dersom man finner de et sted, så koster de sikkert ikke mange kronene.

Posted

Testet pumpa nå i helgen..... Strøm inn til pumpen, men dårlig med liv i pumpa.... Kakket på den med en skiftenøkkel, da startet den så vidt litte grann.. Måtte holde på kontakt / pumpe for at den skulle gå sånn nogenlunde. Når jeg slapp så stoppet den :)

Posted

Bare for ordens skyld.

Bilene med M111 motor har sirkulasjonspumpe som sitter i samme enhet som duoventilene. Får ikke kjøpt selve pumpa løst.

M103 som vi heldigvis har (Thor-Egil) har heldigvis ikke denne løsningen. Mener ny pumpe ender opp på noe over 1000,-

Posted

Jepp...... Duoventiler tar jeg evnt bare opp og renser,(gjort det før) Regner med at når jeg får byttet pumpa så vil alt være i orden.

Har vel gjort nytta si den gamle i 15 år nå :lol:

Den hørtes ikke akkurat sprek ut når jeg først fikk den til å gå litt... Låt som det var siste krampetrekninger....før døden... :)

• 1 month later...
Posted

Nå er ny pumpe montert, og nå kan jeg ganske sikkert si at den gamle aldri har fungert som den skal,så lenge jeg har eid bilen... januar 2000...

Aldri hatt så bra varme i bilen før.... 8)

Takk til Simen og Stjerneservice som skaffet den til en vettug pris..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...