Guest 2271 Posted October 30, 2006 Posted October 30, 2006 Nå har jeg begynt prosessen med å få svev på min kjære 300E w124 igjen. Jeg har visst at det har vært veldig lite bensin igjen på den i noen måneder. Dette "visste jeg", da tankmåler-lampa lyste, og den har lyst en stund (når jeg har startet bilen bare for å få svev på den tidligere), og bilen "døde av seg selv". Og idag skulle jeg egentlig ha kjørt langtur (Kr.sand-Stavanger), slik at jeg kjørte bort til bensinstasjonen og fyllte opp en 10 liter dunk, som jeg helte over på 300E`n hjemme. Og regnte med at det ikke ville være noen problemer... Jeg starter bilen, og den står og sviver litt - før den "dør ut" på egenhånd.. turtallet kunne jage bitte litt. Oljetrykket var heller ikke noe å skryte av, det lå på 1,5-2. (jeg vet at jeg må bytte olje + filter - er "over tida"). Jeg tenkte at bensinen "måtte bare lures fram til motoren", og startet den flere ganger - med samme resultat, den dør ut! Jeg starter bilen enda flere ganger, og den står og sviver litt før den "dør ut" igjen. De siste gangene, måtte jeg gjerne trykke gass-pedalen litt inn, gi litt gass, når jeg skulle starte bilen - og den fungerte, før den "døde ut" nok en gang. Og siste 2-3 gangene døde den ut med en gang jeg prøvde starte den. Jeg har blitt skissert noen forslag til løsninger av andre entusiaster i kveld: - Bensinfilter gått tett, bytte ut dette (ved høyre bakhjul) - Trykkregulator defekt, bytte ut denne - Tomgangsregulator (mindre sannsynlig, etter de symptomene å dømme) - Det vanlige, med plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk Noen andre som har forslag? Har bestilt EU-kontroll onsdag, og tenkte at jeg skulle prøve å fikse problemet før da....
MortenE Posted October 30, 2006 Posted October 30, 2006 Noen andre som har forslag? Ja! Hiv den og kjøp dieselbil. Disse gamle bensinbilene kommer du aldri til å få noe annent enn trøbbel med! Kjenner ingen som har en sånn K-jetronic som går som den skal. Spør på forumet her, og du kommer til å få de samme tipsene som er listet opp sikkert 100ganger nå, med forskjellige varianter av K-jetten: Bytt alle tenningsdeler, dyser, alle filtre, juster og bytt luftmengdemåleren pluss ettpar som sneier innom avanserte ting som duty cycle måling... Er du heldig så virker det en stund før problemene begynner igjen! Jeg hørte en gang en som sa att dersom du har en bil med k-jetronic, trenger du ingen hobby.... M. (med egenerfarte problemer med gammal M103)
Hauk Posted October 30, 2006 Posted October 30, 2006 Koble fra alle plugger på ke-jetten. Spray med el-cleaner. Plugg sammen igjen når det er tørt. Funker av og til det og. Spesielt hvis bilen har stått en stund.
Kongsvingerm@nn Posted October 30, 2006 Posted October 30, 2006 tomgangsproblemer, pendlene tomgang, typisk luftmengdemålerproblem, fjøra som regulerer luftspjeldet blir slapp, og du får ujevn gange, min 87 230, begynte slik og til slutt, ble den bare værre, til slutt stoppa den, like etter den hadde starta,bytta måleren og ny tomgangsregulator, da ble det bra, skjelden dysene er utslitt viss bilen da ikke er gått fire fem runder, bensintrykkregulatoren ryker skjelden,bytt bensin, luft, oljefilter, plugger, og andre tenningsdeler, samt får justert hele sytemet, ved ett bosch relatert verksted,som en her sa, så er dette sytemet en hobby, ja når luftmengdemåleren begynner og krangle da har enn det, men er den i orden,og tomgangsregulatoren likeså, ja da skal den gå jevnt, men ett seriøst verksted med bosch diagnoseutstyr kan finne feil fort, morkne pakninger gir falsk luft sjekk disse ! lykke til
Alexander Posted October 30, 2006 Posted October 30, 2006 Hvis du vet om et seriøst Bosch verksted så er det fint hvis du forteller om det her på forumet. Det siste verkstedet jeg hadde tiltro til klarte ikke å diagnostisere dårlige tennplugger og kabler uten flere timer feilsøking først. Heldigvis ikke på min bil.
Hauk Posted October 31, 2006 Posted October 31, 2006 Rune Helleland traktorverksted, Verdalen på Klepp. Han kan sine ting. Sant, Charlie?
Guest 2271 Posted October 31, 2006 Posted October 31, 2006 I Kristiansand har vi vel Sangvik Service på Rigetjønn? De er ganske dyktige Bosch-gutter... Men uansett - var hjemme en rask tur til Kr.sand i går kveld og i formiddag.. Skrudde og drev på.. Og har kommet fram til at jeg TROR det var rotor og fordelerlokk som er årsaken... Det var ganske mye korrosjon på "polene" på fordelerlokket, stiften har sett sine bedre dager og rotor likeså... Ny rotor er montert, nytt fordelerlokk er på vei til butikk hvor jeg har bestilt - og blir montert i morgen (onsdag) formiddag.. Så får vi krysse fingrene for at dette var årsaken...
Guest per johansen Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 bare ett lite hint,bytta alt på min 230\88\380`av tenningdeler fra div.biltema\SB\BOS same shit,men så tenkte jeg,kan mercedes være så vare at de ha org.deler.? så var jeg i strømstad og kjøpte alt org.også plugger for de var biltema....... VOILA bilen går som en klokke. ps.Hadde disse felles symtomene ujavn gange og litt lugging ved vanlig kjøring (veldig irriterende). bare et tips....mb bør ha org deler i slike viktige ting som tenning\eletronikk
Frode Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Dette har HAUK også opplevd, derfor er det viktig å få tak i BOSCH deler.... Nesten alle motorstyrings-delene er BOSCH og disse delene får en for en fornuftig penge på Mekonomen, Bosch verksteder, eller hos samarbeidspartnerne våre og der får også medlemmer god rabbat...... Biltema deler kan de med volvo kjøpe......
Guest 2271 Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Da er det gjort litt til.. Jeg har nå byttet tennplugger, rotor og fordelerlokk. Samme feilen. Jeg har byttet batteri (satt inn det splitter nye fra E220T`n), men ingen endring. Jeg har også tatt ut sikringen på overspenningsreléet, med det resultat at bilen ble noe tungstartet, og hvis jeg gasset forsiktig så måtte den jobbe en god del mer enn vanlig og den var ujevn. Men den stoppet likevel etter en liten stund.... Har fått tips om å sjekke om bensinpumpa fungerer... Noen andre?
Frode Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Har du tenkt på å gjøre rent tomgangsregulatoren snart.... Startgass rundt innsuget....stiger tomgangen eller turtalle forandrer seg så suger den falsk luft. Falsk luft gjør at den stopper eller sviver ugjevnt pga av manglende kontroll med luften igjennom tomgangsregulator. Har en følelse at disse benisnpumpene enten går eller så gjør de det ikke...Bernt kjører med den gamle min og den var gått 270`km før han monterte den og du vet jo hvordan det gikk.... Ellers så lurer jeg på om du har fått kjørt noe med den...fått kjørt igjennom et par liter av den gamle bensinen..??...... hvis det er noen ledninger litt "murkne" så er det som regel bare litt varme og tørk som skal til før den er på hogget igjen....så dra avgårde og fyr gassen i bånn...... Til slutt hvis den stoppet også ved overspenningsreleet ute så er det enten tenning eller et mekanisk problem for da er all elektronikk til bensininnsprøytningen koblet ut...derfor går den som en gammel V8....
Guest 2271 Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Jeg la meg på siden/"under" bilen mens den stod i svev, og bensinpumpa surret og gikk.... Så da er jo sannsynligheten liten for at det er den... Jeg har forresten nå kjørt et par gode mil med bilen... Uten at den stoppet for meg... Men da jeg parkerte her hjemme, stod bilen og svev i noen minutter før den stoppet igjen... Nøyaktig hvor sitter denne tomgangsregulatoren? Hender det at denne blir helt defekt, eller er det som oftest bare å rense den? Hvor kan den suge falsk luft? Bertel O Steen Rogaland luftet ideen om eventuelt mengdemåleren på KE-Jetronic`en... Men siden jeg koblet ut overspenningsreleet, og den likevel startet og stoppet - så er det nok ikke mengdemåleren....? Hvordan gikk det med bensinpumpen som Bernt monterte? Til slutt... Hvis det er et tenningsproblem, og jeg har byttet plugger, rotor, fordelerlokk, m.m. (ikke pluggledninger - den ville ikke kuttet slik), hva har jeg igjen da å sjekke på tenningssiden? Coil`en? annet? Hvis det skal være et mekanisk problem - hva er da mulige årsaker til feilen?
Alexander Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Jeg ville sjekket tomgangsventilen nå. Ta den av og rens den slik Frode LS har beskrevet. Noen har sikkert et bilde av hvor den sitter. Coilen kan være et problem ja, det er sjelden men ikke helt uvanlig at den ryker på M103.
Guest 2271 Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Ja, bør få sjekket den tomgangsventilen... Spør igjen hvor den sitter.... Hvilke symptomer oppstår ved defekt coil? Nå igjen... Startet bilen mens den var helt kald... kjørte og parkerte den i garasjen, med fronten inn.... den ble varm... og først da begynte den å gå litt ujevnt... før den stoppet.... var aldri antydning til at den ville stoppe før den ble varm....
FrodeS Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Ja, bør få sjekket den tomgangsventilen... Spør igjen hvor den sitter.... Hvilke symptomer oppstår ved defekt coil? Nå igjen... Startet bilen mens den var helt kald... kjørte og parkerte den i garasjen, med fronten inn.... den ble varm... og først da begynte den å gå litt ujevnt... før den stoppet.... var aldri antydning til at den ville stoppe før den ble varm.... Veldig usikker på om det har noe sammenheng med dine problemer, men jeg har vært borti at coilen har sluttet å funke når den ble varm. Pappa har også noen røverhistorier fra da han var i militæret (begynner altså å bli en del skuddår siden) med beltevong som stoppet når coilen ble varm. hvis du har tilgang til ei tenningslampe, så er det jo bare å hive på den og se om gnisten blir borte i det den stopper.
Guest 2271 Posted November 1, 2006 Posted November 1, 2006 Ja, bør få sjekket den tomgangsventilen... Spør igjen hvor den sitter.... Fikk tilsendt bilde av Frode LS på tomgangsventilen/regulatoren... Så da er det bare ut og kjøpe et par småting i morgen, og kanskje dra bort på et Bosch-verksted (Sangvik Service) og få sjekket ut litt småting - som Frode S nevner; Coil....
Frode Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Roger.! Du kan måle ut motstand over coil selv hvis du har et enkelt multimeter.... drit enkelt, koble fra coil (3 ledninger) og mål motstanden over de forskjellige og jord og dem i mellom. Har det liggende på autodata hvis du vil prøve deg selv. Det samme kan du gjøre på tomgangsregulator, potensiometer luftmengdemåler, nesten alle følerne.... ' Du kan lett sjekke tennplugg ledningene dine ved å bøye på dem, ser du at gummien slår sprekker er de ferdige...da er det bare å bytte...koster 12-1400 på Mekononmentil min, for alle ledningene inkl den i fra coil..... sikkert billigere til din....
Guest 2271 Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Det siste jeg prøvde å gjøre i går kveld, før jeg gikk og la meg, var å starte kald bil på ny... Den stod og svev fint og rolig, helt til den ble varm... Da jaget den "bitte litt" på turtallet, gikk ned en del på turtallet - og stoppet...
Frode Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Typisk tomgangsregulator problem, når tomgangsregulatoren virker så ligger den dønn stille.... Jeg har også opplevd at det har vært falsk luft som har vært problemet, men sjekk og rengjør denne tomgangsregulatoren nå først....
Guest 2271 Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 Idag har jeg handlet diverse som jeg skal bruke for å rense og gjøre rent enda mer på bilen! Men må vente til torsdag 9. nov, da jeg er i Stavanger fram til denne dagen....! Men tilbakemeldinger gis her når jeg har resultatet klart....
Guest 2271 Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 *BUMP* I`m back in business..... Ja, så var det rengjøring av den tomgangsregulatoren da! OPPSKRIFTEN: Rens av tomgangsregulator: Hold tommelen foran det ene hullet, sprøyt inn rensespray til det er godt med flytende inni, deretter tar du en annen finger foran det siste hullet og så rister du. og heller ut, gjenta prosedyren til det er rent det som kommer ut...... Og bruk av startgass: Ha av luftfilterboksen og start bilen, la den svive på tomgang, spray rundt fordeleren, under spjeldet og luftmengdemåleren, og runt slangene til tomgangsregulatoren og kaldstartdysa og der manifoilen er skrudd fast i toppen....stiger tomgangen så suger den falsk luft...
Guest 2271 Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 Da har jeg gjort det som står beskrevet i forrige innlegg.... Resultatet ble at bilen svev veldig mye lenger da den ble varm, før den dessverre kveltes igjen... Så da ser det ut til at jeg kan utelukke tomgangsregulatoren også! Men batteriet må jeg nok få byttet ut fort som fy.. Da bilen stod og svev i ettermiddag ville jeg gjøre en måling på dette.... Resultat: 13,25V Er vel i minste laget, det! Men det kan vel ikke ALENE være årsaken til at bilen/motoren skal stoppe av seg selv i tide og utide? Er det noen som har flere forslag til hva som kan gjøres (bortsett fra å bytte til Diesel-bil, levere inn på verksted nå i første omgang, osv)....?
Alexander Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 Sjekket du at tomgangsregulatoren faktisk åpnet når du satte strøm på den? Når det gjelder vakuumlekkasjer er denne DIY artikkelen den absolutt beste: http://www.mercedesshop.com/Wikka/M103VacuumLeak
Guest 2271 Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 Sjekket du at tomgangsregulatoren faktisk åpnet når du satte strøm på den? Når det gjelder vakuumlekkasjer er denne DIY artikkelen den absolutt beste: http://www.mercedesshop.com/Wikka/M103VacuumLeak Hvordan kan du sjekke den ved å sette strøm på?
Alexander Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 Tomgangsregulatoren åpner seg for å slippe luft inn i motoren når den går på tomgang. Hvis det er møkk og dritt inni her så vil den ikke justere riktig og motoren får ujevn tomgang eller stopper. Ergo så må selve åpne og lukke mekanismen fungere perfekt for at du skal ha en jevn og stabil tomgang. Styreenheten justerer hvor mye luft som kommer inn ved å variere strømstyrken. Det står side opp og side ned om dette på Mercedesshop hvis du søker. Forresten, strømmen til all denne elektronikken kommer fra OVP-releet, så fusker det fusker alt.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now