mrBakken Posted April 15, 2015 Share Posted April 15, 2015 Hei, jeg er ganske ny her på forumet men tenkte å starte med en DIY Isofix montering i W211 Sedan, etter uendelige søk selv om dette emnet fant jeg veldig dårlige forklaringer, så da valgte jeg å prøve selv. Det du trenger av verktøy er følgende : - 10mm og 13mm pipenøkkel, fastnøkler. - Nagletang type stor. Jeg kjøpte en fra Biltema som funka for de 20 naglene som skal monteres http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kraftig-nagletang-med-oppsamler-2000034439/ liten liste over deler du trenger med priser, dette er altså min kvittering. : Først må seteputen demonteres. Hvis du føler deg frem i setets fremkant, under puten vil du kjenne 1 hull på hver side som du må stikke fingern din/skrutrekker for å løse en lås. Slik ser låsen ut når setet er demontert. Så må seteryggen ut. Det er 2 fester på hver ende av seteputen i nedkant, og ett på midten. Det er her du må bruke 10mm verktøyet ditt. Etter du har fått av seteryggen så må løsne på dempermatten fra toppen av seteryggen og ned. Da kommer du til de forhåndslagde hullene for ISOFIX festene, da er det bare å finne hvilken del som skal hvor. Hver del passer bare på plassen den er laget til. Her vist på høyre side bak. Ferdig "poppet" og skrudd fast, btw 13mm verktøy til bolten : Så monteres seteryggen og puten tilbake på plass. Siden jeg ikke har "isofix" setepute, så må jeg bøye ned sete i bak-kant for å komme til Isofix festene. Håper dette er til hjelp for dere som vil sikre barnesetet deres med Isofix istedenfor belte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrBakken Posted April 15, 2015 Author Share Posted April 15, 2015 Her er ett bilde fra jeg testet Isofix basen vi har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Flott DIY. Dette er noe som kommer opp med jevne mellomrom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
R.Einarsen Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Hei og takk for innlegget ☺ hvor kjøpte du delene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrBakken Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Hei og takk for innlegget ☺ hvor kjøpte du delene? Kjøpte alle delene på BOS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megaoctane Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Bra DIY. Det med at setene ikke er isofix tilpasset skal du ikke henge deg så mye oppi. hadde en Volvo leiebil for noen uker tilbake. Samme greia der også. man må presse sitteputa ned og vippe inn setene - og det var en 2014 mod... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrBakken Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Bra DIY. Det med at setene ikke er isofix tilpasset skal du ikke henge deg så mye oppi. hadde en Volvo leiebil for noen uker tilbake. Samme greia der også. man må presse sitteputa ned og vippe inn setene - og det var en 2014 mod... Takk Akkurat på W211 så får man tak i seter med utsparing til ISOFIX, derfor jeg nevnte dette. For seteputen er ganske stiv i bak-kant slik at kanskje folk lurer på om det i det heletatt går å bruke isofix festene uten å bytte ut seteputen også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Hvor mye vil du ta for å montere dette for meg ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Akkurat på W211 så får man tak i seter med utsparing til ISOFIX, derfor jeg nevnte dette. For seteputen er ganske stiv i bak-kant slik at kanskje folk lurer på om det i det heletatt går å bruke isofix festene uten å bytte ut seteputen også. Gjorde samme jobb på min bil etter at jeg fikk tak i sittepute for ISOFIX: Ferdig montert: ISOFIX-hempene: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrBakken Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Du har vel ikke tilfeldigvis delenummeret på sitteputen - så kan jeg slenge den med i guiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrBakken Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 Hvor mye vil du ta for å montere dette for meg ? Hehe, dette tror jeg du klarer å gjøre selv Men om du står fast så send meg en PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicky Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Ehm...da kjenner du meg ikke godt nok...hahaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Du har vel ikke tilfeldigvis delenummeret på sitteputen - så kan jeg slenge den med i guiden? Nei, dessverre - men det kommer helt an på utstyr, så den ville ikke vært aktuelt for alle uansett. Mitt baksete har for eksempel varmeelementer og perforert lær (på grunn av ventilerte forseter), så det er ikke gjeldende for andre biler enn dem som har dette (i tillegg til antrasittfarget skinn).. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders LH Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Hei og takk for innlegget ☺ hvor kjøpte du delene? Kjøpte alle delene på BOS Jeg hørte med BOS om dette sist sommer, og da var svaret at deler for ettermontering av ISOFIX i 211 finnes ikke. Jeg har riktignok stasjonsvogn, kan det være at du har sedan og at det bare er til dem det finnes deler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Det finnes deler til både sedan og stasjonsvogn, men dette er ikke deler beregnet for ettermontering - finner du delenummerene på brakettene er det dog ingenting i veien for å ettermontere det hele. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fanatic124 Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Hmm, har du ikke nedfellbare bakseter i din bil? Visste ikke at w211 sedan ble levert med både fast og nedfellbar seterygg Er det da samme prosedyre å montere på bil med nedfellbar rygg mon tro? Forøvrig fin og informativ tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grasto Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Hmm, har du ikke nedfellbare bakseter i din bil? Visste ikke at w211 sedan ble levert med både fast og nedfellbar seterygg Er det da samme prosedyre å montere på bil med nedfellbar rygg mon tro? Forøvrig fin og informativ tråd Nedfellbare seter var ekstrautstyr på w211 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fanatic124 Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Hmm, har du ikke nedfellbare bakseter i din bil? Visste ikke at w211 sedan ble levert med både fast og nedfellbar seterygg Er det da samme prosedyre å montere på bil med nedfellbar rygg mon tro? Forøvrig fin og informativ tråd Nedfellbare seter var ekstrautstyr på w211 Takk for info! Forøvrig noen som vet om det er samme delene til bil med nedfellbart baksete? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 24, 2019 Share Posted May 24, 2019 Drar opp denne igjen, da det er aktuelt for oss nå. De 20 "blinddeksel", er det popnaglene? Det ser ikke ut til å ha gått med 20 stykker? Vår har også nedfellbar bakseterygg. Er det samme prosedyre for montering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrBakken Posted May 24, 2019 Author Share Posted May 24, 2019 Hei! Gammelt innlegg men. Blindeksel er popnaglene Jeg teller 10 stk popnagler bare på de to festene på ene siden bak - hvis du skal ha isofix på begge sider så blir det vel 20stk? Usikker angående nedfellbar seterygg, jeg ville bare vippa opp seteputa og sett i bilen om de har de samme hullene. Drar opp denne igjen, da det er aktuelt for oss nå. De 20 "blinddeksel", er det popnaglene? Det ser ikke ut til å ha gått med 20 stykker? Vår har også nedfellbar bakseterygg. Er det samme prosedyre for montering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 24, 2019 Share Posted May 24, 2019 Hei! Gammelt innlegg men. Blindeksel er popnaglene Jeg teller 10 stk popnagler bare på de to festene på ene siden bak - hvis du skal ha isofix på begge sider så blir det vel 20stk? Usikker angående nedfellbar seterygg, jeg ville bare vippa opp seteputa og sett i bilen om de har de samme hullene. Så, delelista over er til både høyre og venstre side? 4 braketter totalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrBakken Posted May 24, 2019 Author Share Posted May 24, 2019 4 Braketter totalt ja Lista skal være komplett, rett ut fra BOS. Hei! Gammelt innlegg men. Blindeksel er popnaglene Jeg teller 10 stk popnagler bare på de to festene på ene siden bak - hvis du skal ha isofix på begge sider så blir det vel 20stk? Usikker angående nedfellbar seterygg, jeg ville bare vippa opp seteputa og sett i bilen om de har de samme hullene. Så, delelista over er til både høyre og venstre side? 4 braketter totalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 24, 2019 Share Posted May 24, 2019 Takker. Det er nok jeg som blander med en annen tråd, der det ble montert bare på høyre side. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr sk Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 E dette en sikker løsning før jeg har en 2004 w211 så vil eg montere isofix men det finnes ikke orginalt hos mercedes og dem på teknisk bureau sa at det ikke va så sikkert og meke det til selv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåvardR Posted September 29, 2020 Share Posted September 29, 2020 On 9/16/2020 at 3:06 PM, Mr sk said: E dette en sikker løsning før jeg har en 2004 w211 så vil eg montere isofix men det finnes ikke orginalt hos mercedes og dem på teknisk bureau sa at det ikke va så sikkert og meke det til selv Dette er ikkje noe man "mekker til selv". Dette er snakk om å montere originale Mercedes deler laga for bilmodellen. Alle delene kan kjøpes originalt hos Mercedes, men det leveres vel ikkje som eit komplett kit. Kommer du derimot med alle delenr og antall kan dei bestille det til deg, om dei ikkje ønsker å finne dette selv. Hos autoroyal kan du bestille alt som en pakke, alt originalt Mercedes ned til minste popnagl. https://www.autoroyal.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=737&catalogDirectoryId=784&menunode= W211 karosseriet er klargjort for montasje og einaste feil man kan gjere er å ikkje poppe naglene skikkelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts