Jump to content

Hjulbolter

Guest K.E. Sjursen

Recommended Posts

Guest K.E. Sjursen

Må kjøpe hjulbolter for bakfelgene (8-eiket 15" MB-alufelger). Hvilke

dimensjoner og form er "korrekt" for disse? Hvilken pris må jeg regne med?

Noen formeninger om MB vs. Biltema?

P1011349.jpg

Må kjøpe hjulbolter for bakfelgene (8-eiket 15" MB-alufelger). Hvilke

dimensjoner og form er "korrekt" for disse? Hvilken pris må jeg regne med?

Noen formeninger om MB vs. Biltema?

Ta med ett av hjulene til en rekvisitasjappe, og uansett hva du måtte finne på å gjøre, så snurr bakhjulene en runde for hånd før du setter bilen ned og kjører din vei.

Guest Jørn-Flemming
Må kjøpe hjulbolter for bakfelgene (8-eiket 15" MB-alufelger). Hvilke dimensjoner og form er "korrekt" for disse? Hvilken pris må jeg regne med? Noen formeninger om MB vs. Biltema?
Du må nok si noe mer om hva slags bil dette er til. F.eks er passer ikke W140-skruer på W126-felger, selv om de ser like ut. Innpresset har vel også betydning for lengden på boltene, men for ET25 har standardskruene disse spesifikasjonene: M12 x 1,5 x 40; Kugelbund (dvs kuleformet kon). Delenummeret er B66470101 og inkluderer navkopp og ventilgummi. Kostet meg ca 10€ pr sett i Tyskland. Ellers ville jeg ta kontakt med en MB-forhandler, for det er mye forvirring omkring delenummerne til skruene. Til W126 har nummeret endret seg flere ganger.

Guest Tom Bringsvor

De bolter du bør bruke er noe spesielle i forhold til "vanlige" bolter.

"Vanlig" bolt er bygget opp som følger.

sekskanthode, ca 1,5cm. lang, der sekskanten slutter går den direkte over i kon og fortsetter som gjengeparti.

Denne bolten som er fin til felgen er bygget som følger.

Sekskant, kan være ca 3cm. lang, der denne slutter går den over i et forlengelsesparti (hals ca.ø12 og ca 2cm. lang) etter dette partiet kommer konen og gjengepartiet begynner.

Denne bolten gjør at sekskanten blir flyttet helt ut i flukt med felgen som "fyller ut " bolthullet.

Bruker du standardbolt, kommer sekskanten langt inn i hullet.

Guest K.E. Sjursen
Ta med ett av hjulene til en rekvisitasjappe, og uansett hva du måtte finne på å gjøre, så snurr bakhjulene en runde for hånd før du setter bilen ned og kjører din vei.

Yes, fikk erfare det når jeg satte på vinterdekka. Heldigvis så hadde jeg

lest noe om problemet med bremsebånd og for lange bolter fra før. Men

da måtte jeg kappe boltene så nå har jeg ikke lange nok bolter (kun 3

omdreininger) for sommerfelgene. Må kjøpe 10 nye bolter asap.

Du må nok si noe mer om hva slags bil dette er til.

Det er en S124.

Kostet meg ca 10€ pr sett i Tyskland.

Bestilte du, eller var du i Tyskland og kjøpte?

Denne bolten gjør at sekskanten blir flyttet helt ut i flukt med felgen som "fyller ut " bolthullet.

Slettes ikke dumt! Takk for tipset!

Og hvilke priser bør jeg regne med? Mener å huske at hjulbolter kan

være en dyr affære?

Guest Jørn-Flemming
Det er en S124.
Det betyr at de spesifikasjonene jeg oppga ikke stemmer på din bil ettersom du ventelig har ET34 e.l. Du bør vel da ha noen som er ca en cm kortere tipper jeg.
Bestilte du' date=' eller var du i Tyskland og kjøpte?[/quote']Jeg kjøpte i Tyskland. Men sjekk hos BOS eller Autostern, Hauk etc. Er ikke sikkert de tar så mye mer.
Slettes ikke dumt! Takk for tipset!
De boltene jeg nevnte' date=' og som er standard MB til MB-8-hulls eller 15-hullsfelger ET25, har den lange halsen som gjør at de flukter med felgen (se avataren min!). Det finnes et tilsvarende delenummer til 124-bilene også. Men, jeg har dessverre ikke mulighet til å skaffe deg det nummeret, så sjekk med BOS. Grunnen er at jeg bare har nummer til ET25, og dessuten har delenummeret til boltene endret seg over tid fra å begynne med A126, til A124 til A201 osv fordi nyere modeller har de samme boltemålene og overtar delenummeret.
Og hvilke priser bør jeg regne med? Mener å huske at hjulbolter kan være en dyr affære?
Som nevnt kom 4 sett på rundt 40€, dvs rundt 350 kroner for alle tyve. De burde ikke legge på veldig mye mer ut fra BOS! Ring rundt og sjekk. Kanskje har noen dekkleverandører gamle bolter liggende.