Guest 1042 Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Alle som har 211 facelift med elektrisk innfellbare speil vil oppleve tull med disse etterhvert. Plutselig peker speilene rett fram, noe som gjør dem ganske ugreie å se i. Mercedes-Benz mener at vi nå skal løpe avgårde til nærmeste delesjappe og bestille nye speil til flerfoldige tusenlapper (pr stk). fortvil ikke! Løsningen er her. Og den er MYE billigere enn man skulle tro. Utstyr for jobben er som følger: -Diverse Torx-trekkere. Fra torx 15 og opp til torx 30. -Dremel og/eller god sideavbiter. -Star-lock låsering. Mener det var 14mm akseldiameter på basen på speilet. Nesten umulig å få tak i hos diverse butikker jeg var innom der jeg bor, og de som kunne skaffe ville bare bestille 50 om gangen og ha betalt i gull og diamanter. Fant en forhandler i UK på ebay, og det kostet meg nesten ingenting for pakke på 10 stk levert på døra. -Tynn tynn dor. ca 1,5 mm. -Rensespray for å løse opp skit og uhumskheter. (gjerne noen filler eller papir også.) -Dersom man ønsker å smøre opp mekanismen som står for innfellingsfunksjonen, så bør man ha litt fett også. -Kan hende man må erstatte noen av plastklipsene som holder dørtrekk på plass. -Nytt deksel (bilde nr 7). Dette vil gå i stykker. Har tatt bilder av det meste, og ringet litt rundt med ymse farger. Demontering av dørside og selve speilet er ganske enkelt: Øvre høyttalerdeksel løsnes ved å klemme den litt fram og dra den ut. Har dessverre ikke bilde av dette. Kan være litt ugrei, men bruk litt list og lempe, så kommer den uten å gå i stykker. *Bilde nr 1: Vipper av plastdeksel i framkant av dørtrekk. (Tar tak i deksel omtrent der treverk møter det, og drar rett ut.) Skrur ut skrue som er ringet inn. Torx 30 *Bilde nr 2: Vipper av plastdeksel under armlenet på døra (tar tak i underkant og drar rett ut). Skrur av 2 skruer som kommer til syne. Torx 30 *Bilde nr 3: Skru av lille plastdeksel i bakkant ved låsen på døra. Torx 20 Nå er dørtrekket klart for demontering. Man løsner selve trekket ved å ta tak i underkant (Bruk gjerne plastkiler eller annet egnet verktøy i plast). I overkant henger trekket på kanten av døra i vindusåpningen. Når trekket er løsnet hele veien i nedre halvdel, så løfter man trekket rett opp. *Bilde nr 4: Vaier til døråpner. Dra strømpe litt bakover og ut av sporet, vipp av kroken. Ta forsiktig løs alle nødvendige kontakter og ledninger som sitter inn i dørmodulen. *Bilde nr 5: Løsne plastramme forsiktig fra vinduskarmen. 3 skruer kommer til syne. Skru ut disse. Torx 25. Da skal speilet være løst. Kan hende det sitter litt i gummien. *Bilde nr 6: Speilglasset løsnes ved å ta tak i ytre kant og dra det rett ut. 2 ledninger kommer til syne. Dette er til varmetråder. Har du autoblending på speilet, så er det også en ledning til denne festet i speilglasset. *Bilde nr 7: Ta av dekselet. Dette får du ikke av helt. Festeørene vil gå i stykker. *Bilde nr 8: Skru av skruer som er ringet inn. Til sammen 7 stk. 4 til ytre ramme og 3 til speilinnstillingsmekanismen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 *Bilde nr 9: 2 skruer på midten ringet inn skal skrues ut. Kontakt i midten er til blinklys i speilet. Denne kontakten kan være ugrei å få ut. Anbefaler å finne en egnet tang. Innringing til høyre ble skrudd ut i forrige steg. Innringet øverst til venstre er strøm til autoblending på høyre side stuet unna. Ser ut som det bare er å få tak i autoblendingsglass for å få dette på høyre side også.. Legg merke til hvor kabler går.. *Bilde nr 10 : Speilhus må lirkes løs ved å løfte det på siden mot basen og klemme ned i ytterkant. Kan være litt knotete. Vær tålmodig. *Bilde nr 11: Speil i deler. *Bilde nr 12: Dagens første store delmål. Denne låseringen må av. Det kan være det går an å få den av hel, jeg har ikke funnet verktøy til det. En dremel med tynn kappeskive bør gjøre susen ganske fort. Pass på ved demontering av denne. Ligger en plastskive under som man må ta vare på. *Bilde nr 13: Skiven av. *Bilde nr 14: Speilet i deler. Innringet er strømkontakt til motor til innfellingsfunksjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Mangler et bilde mellom nr 14 og 15. Lirk forsiktig av metallskiva som sees på bilde nr 16. *Bilde nr 15: Synderen funnet. Metallpinne som skal sørge for stopp av speil ved utfelling. Denne skal stikke ca 5 mm ut. Er en fjær under som skal holde den i posisjon. Pinnen skal bli klemt ned når speilet feller seg inn, og komme opp igjen når speilet felles ut. Skru løs de 4 skruene som har kommet til syne. Lirk ut mekanismen. *Bilde nr 16: Pil indikerer posisjon av et lite hull der man kan bruke en passende dor til å banke pinnen løs. Ta pinnen helt ut. Innringet viser pinnens funksjon mot anlegget som skal stoppe speilet. Plastdeksel som var på forrige bilde er her tatt av. *Bilde nr 17: Pinnen ute. Spray godt med rensevæske i hullet til pinnen. Sørg for å rense godt, slik at møkka slipper og fjæren får normal funksjon igjen. Pinnen skal gli lett i hullet. *Bilde nr 18: Pinne montert. Mekanismen montert. *Bilde nr 19: Montere sammen speilet. Ny låsering på plass. *Bilde nr 20: Jeg brukte en 19mm pipe og hammer for å få plass låseringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Satt av for kommentarer og svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Flott diy. Det er mange som sliter med dette. Vi har bare droppet å bruke funksjonen for å felle inn speilene, og håper å slippe dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Det som er litt artig/kjipt med facelift er at man kan gjøre seg litt flid med å stille inn speilene med Star. Være skikkelig fornøyd med seg selv, for så å legge ut på kjøretur. Hva skjer da? Jo når man passerer 40 km/t, så sendes et lite signal til speilene med beskjed om å klaffe speilene ut. Motvirke kreftene som virker på speilene. Og da står speilene rett fram igjen. Tror forøvrig mekanismen er annerledes på prefacelift. Vet preface sliter med ledningsbrudd i overgangen på biler med el-innfelling på speil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KennethJ Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Prefacelift er nok annerledes ja. Hvis man får speilet på en pre-facelift til å stå rett forover har man definitivt større problemer med det aktuelle speilet Det går nemlig ikke an å få det lenger enn til det står i irktig vinkel ut fra bilen, det blir stoppet fysisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted April 5, 2015 Share Posted April 5, 2015 Har gått gjennom deleliste og har endret på diameter på star-lock låseskive. Hukommelsen sa 10mm, pakkseddel i konvolutt med låseskivene sier 14mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cityhopper Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Måtte gjøre denne operasjonen på venstre sidespeil på fredag. Tydeligvis litt ulike løsninger ute og går, i dette speilet er låseskiven erstattet av en kraftig bolt som presser mot en stålfjær. Bolten har 6mm umbrako i toppen og løsnes derfor greit med litt moment. En trenger ikke løsne speilet fra bilen og sparer litt tid på det. I tillegg til å smøre opp glidebolten som lager trøbbel, gikk jeg over drevet som drives av selve speilmotoren. Greit å få smurt opp og unngå at fukt og dritt trenger seg inn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cityhopper Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 En ser toppen av kappen på nevnte bolt helt til høyre inni speilhuset på bildet her: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 I følge EPC fikk man "løse deler" og bolt når man kjøper nytt. Skjønner ikke hvorfor man ikke leverte den slik fra fabrikk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cityhopper Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Godt spørsmål. Flaks for meg at det var bolt og ikke låseskive, er jo ikke slikt en har innen rekkevidde en fredag kveld før pinsetur til Vestlandet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jana Posted May 7, 2018 Share Posted May 7, 2018 Veldig bra tips! Dette er en reparasjon som ikke vil bli utført på noe merkeverksted kan jeg tenke meg. Endelig trenger jeg ikke være engstelig for at det blir trykket på feil knapp. Som et tilleggstips vil jeg legge til at for å mer skånsomt løsne speilglasset, kan man bruke en vinkelskrutrekker eller en krok av noe slag for å hjelpe festeklipsene bak speilet til å slippe. jeg kjøpte skiver her:https://www.rcpro.no/detaljer/LS1-056/låseskive-åpen-starlock-14mm De ble presset 8-9mm ned på stammen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddih Posted May 21, 2020 Share Posted May 21, 2020 Fikset venstre speil på min S211 i går, veldig fin DIY beskrivelse. Heldigvis var det en bolt på toppen og ikke låseskiven! Jeg demonterte heller ikke speilet fra bilen. Speilglasset satt veldig hardt fast. Klarte ikke å ta tak med fingrene som indikert på bilde nummer seks. Måtte inn bak glasset med et lite skrujern og vippe opp ett av klipsene slik at jeg fikk lirket det løs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.