Jump to content

Vifte på, temperatur ned

Recommended Posts

Guest Gjest 2
Posted

Har et lite problem som jeg ikke klarer å forstå her da...........

For at min w124 skal holde den korekkte motortemperatur på 80 grader så må jeg ha varmeapparatet på da

Hvorfor går temperaturen ned når jeg har på varmeapparatet!

Skjønner ikke hvorfor dette  da....

Vær gang den får motstand så må jeg har på vifte litt til da fordi at ellers så blir den for varm da 100grader å slikt da.......................

Noen som vet !

Takknemlig for alle svar.......

Mhv MB entusiast klubb

Posted

Det er nesten umulig å skjønne hva du skriver, men jeg gjør et forsøk.

Bilen din blir altså varm når du kjører, for at den ikke skal koke så må du ha på varmeapparatet.

Grunnen til at det fungerer å senke motortemperaturen med å sette varmeapparatet på full guffe er fordi varmeapparatregisteret fungerer som en varmeveksler. Den overfører varme fra kjølevæsken til luft.

Det er mange grunner til at biler blir varme. Termostaten kan være gåen (dette er det enkleste). Denne pleier jeg uansett å bytte hvis det er lenge siden sist eller jeg ikke vet når den ble byttet, men for å teste den kan du putte den i en kjele og varme opp vannet til den åpner seg. Temperaturen den åpner seg på bør være nogenlunde lik temperaturen som står på termostaten. Har den ikke åpnet seg før vannet koker kan du være sikker på at den er defekt.

Andre ting: Toppakningen kan være gåen, radiator kan være tett osv.

Posted

Det er mange grunner til at biler blir varme. Termostaten kan være gåen (dette er det enkleste). Denne pleier jeg uansett å bytte hvis det er lenge siden sist eller jeg ikke vet når den ble byttet, men for å teste den kan du putte den i en kjele og varme opp vannet til den åpner seg. Temperaturen den åpner seg på bør være nogenlunde lik temperaturen som står på termostaten. Har den ikke åpnet seg før vannet koker kan du være sikker på at den er defekt.

Han skriver at den ligger på 80C til normalt (termostat åpner som den skal), men går opp til 100C ved belastning. Nå sier han ingenting om hvor hard belastningen er, men det er jo helt normalt på disse bilene, at temperaturen går opp til ca. 100C før kjøleviften slår inn. Ved normal kjøring er fartsvinden gjennom radiatoren normalt nok til å holde temperaturen der termostaten åpner.

Hvis vi får vite hva slags motor det er, skal jeg kunne finne ut nøyaktig hvor kjølevifta starter.

På min 300TDT er det ved 102C (mekanisk vifte) , 105C (el.vifte på 50%) og 108C (el.vifte på 100%)

Guest Gjest 2
Posted

Det er en mb 1993 200e....

Er 111motoren det er da 2000cc 16V.

Når jeg kjører i oppoverbakkene så går temparturen fort opp da......

Å da må jeg skru varmeapparatet på nivå 2 da....Viften går jo likt hele tiden da........

Mvh Gjest 2

Guest Gjest 2
Posted

For at den skal holde seg ved cirka 80grader så må jeg ha på nivå 1 på varmeapparatet...............

Når jeg kjører vanlig da uten stor belastning...

Men med engang motoren får stor belastning så må jeg skru opp til nivå 2 å 3 for at den skal holde seg under 100grader da...............

Mvh Gjest 2

Posted

For at den skal holde seg ved cirka 80grader så må jeg ha på nivå 1 på varmeapparatet...............

Når jeg kjører vanlig da uten stor belastning...

Men med engang motoren får stor belastning så må jeg skru opp til nivå 2 å 3 for at den skal holde seg under 100grader da...............

Høres ut som du har litt mer varme enn normalt.

Hva mente du med at vifta går likt uansett? Den går jo fortere når du setter varmeapparatet på trinn 2. Går bilen din over 100C hvis du ikke setter på varmeapparatet?

Guest Gjest 2
Posted

Setter jeg ikke på vifta så går den opp med engang da..........

Temperaturen stiger fort opp da.......

Posted

Sjekk termostaten din først. Fungerer den så få sjekket radiatoren og eventuelt ta en kompresjonstest på et verksted er de første tingene jeg tenker på. Kanskje noen andre har bedre forslag.

Guest Gjest 2
Posted

Takk for alle svar skal sjekke termostat å termostat hus også skal jeg ta en rens av radiatoren og selvfølgelig fylle på ny kjølevæske da.....

Defektete deler vill selvfølgelig bli skiftet med førsteklasses deler da...

Skal jo ha MB min i mange mange mange år da.............

Mvh Gjest........

• 3 years later...
Guest Glenn Eirik Hansen
Posted

Hei! Jeg har ganske nylig overtatt en 230 E fra 1989, og har samme problemet som her beskrives. (Motoren blir for varm når jeg står stille - opp mot 120 grader.) Selger gjorde selvfølgelig oppmerksom om dette og anbefalte å skru på varmeapparatet (da faller temperaturen iallfall ti grader momentant).

Termostaten skal være sjekket i forhold til dette, og min far som selv er yrkessjåfør/entreprenør har tatt en sjekk av radiatoren og fant den skinnende ren. Han hadde en teori om at dette skyldtes defekt slurekobling på kjøleviften. Hva føler dere, som jeg anser som ekspertisen, om denne teorien?

Jeg ønsker ikke å kjøre så mye lenger med bilen på denne måten, da jeg tror det sliter hardt på toppakningen. (kan se ut som om det ligger litt oljesøl oppå blokka allerede). Men jeg har forferdelig dårlig innsikt på biler og velger å forhøre meg hos dere først. Tror dere at dette er veldig komplisert å få fikset? Bilen er ellers knakende flott!

Guest Glenn Eirik Hansen
Posted

Forresten, glemte å lese retningslinjene for forumet før jeg postet. Reg. no: YU 28645.

Posted

Trådstarter:

Nå er ikke jeg noe erfaren med M111, men min erfaring med 124/201 er at biler med driftstemp så lav som 80 har ett problem, som oftest en defekt termostat eller ei vifte som går hele tiden.

På M102 er normal motortemp mellom 90 og 105*, 80 er for lavt.

På OM603A er normal motortemp på de to jeg har ellom 85 og 100*, men 80 forekommer.

Hvor mye stiger den i temp?

Glenn Eirik:

Feilen din er mest sannsynlig en defekt termobryter, den som sitter forrerst på toppen.

Biler med M102 har ikke såkalt slurevifte, men ei vifte med en elektromagnetisk clutch

Posted

Trådstarter bryr seg sikkert ikke så voldsomt, siden han stilte spørsmålet i 2006...

90% sikker på at min 190E hadde viskosekobling forøvrig?

Guest Glenn Eirik Hansen
Posted

Glenn Eirik:

Feilen din er mest sannsynlig en defekt termobryter, den som sitter forrerst på toppen.

Biler med M102 har ikke såkalt slurevifte, men ei vifte med en elektromagnetisk clutch

OK! Vet du om dette er noen stor operasjon å få i orden?

Posted

Såsant du har flatreim(Multisporsreim), så er denne clutchen til kjølevifta elektrisk styrt, oppå toppen, venstre side frammerst sitter det en del sensorer, den frammerste skal være enten ett dobbelt stikk, eller ett dobbelt og ett enkelt stikk, det doble stikket er til vifteclutchen, om du kortslutter de to der, så skal det slå inn i vifteclutchen, med tenning på selvfølgelig, funker dette, så bestiller du bare en ny termobryter til den, skrur løs med 22-pipe og skrur inn ny.

Så ser du om tempen holder seg under 105* C.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...