Jump to content

styresnekke på w124

Recommended Posts

Posted

hei..

er det noen som kan noe om styresnekke på w124? jeg har en 1986mod. som det er noe slakke i styresnekken.

jeg har prøvd å skru på den justerings skruven på toppen av styresnekken i tro at dette vill minnimere skakken på snekken (har ikke skrudd mye på den enda), men jeg synes ikke det skjer mye når jeg skrur denne skruven ut (det fikk jeg tips av om hos en merkeforhandler)

Er det noen som kan fortelle meg hva denne skruven i praksis gjør? og om noen eventuelt har gode tips?

På forrhånd takk for all hjelp :)

Posted

Du vet at du skal skru den skruen UTOVER?

Den løfter sektorakslingen og gir dermed trangere plass til grepet, noe som gjør at det blir mindre spillerom, man snakker om 1/8 dels runde.

Pass på at det ikke blir for mye, slik at den klyper og i værste fall låser seg i sving, ikke så morro å svinge og plutselig så får man ikke rettet bilen lenger...

Altså løssne låsemutteren, og så skrur du skruen utover.

Men om du nå har skrudd den innover, skru den like godt til bunn, og ta et pusse papir og gå over undersiden av snekka, der sektorakslingen kommer ut, slik at denne er glatt og fin, da slipper du at rust og skit ødelegger simmringen som er der og forhindrer fremtidig oljelekasje.

Bare pass på at du ikke strammer formye.

Posted

Jeg har skrudd skruven utover!

har skrudd den utover litt av gangen, og har skrudd den ut tilsammen ca. 1 omdreinig. (har blitt advart tidligere)

synes likvell ikke slakken i snekken er blitt mindre, kan bare være meg.:roll:

jeg skal prøve å justere litt til.  :P

Posted

Tipset jeg har fått er at man først løsner kontramutteren, da følger skruen med utover. Når den så vidt begynner å gå tregt strammer du kontramutteren igjen mens du holder fast skruen med en 6mm unbraco. Strammer du for mye så blir bilen som Simen beskriver, grusom å kjøre.

Er skruen skrudd ut en del fra før av så har du muligens ikke nok å gå på og da vil en overhalling være eneste utvei. F.eks. Bergs Automatservice i Oslo kan gjøre dette for deg.

Posted

takk for tipset.. :)

styresnekken var etter det jeg kan se ikke justert noe fra før av, og til nå er den kansje 1 omdreining ut, så jeg har enda noe å justere på...

Guest Simen J. Malerbakken
Posted

takk for tipset.. :)

styresnekken var etter det jeg kan se ikke justert noe fra før av, og til nå er den kansje 1 omdreining ut, så jeg har enda noe å justere på...

Du har 7 eller 8 omdreininger å gå på, men husk på at slakken skal kontrolleres med motoren i gang, gjør du dette med motoren av vil slakken være betydelig.

Trykket fra servoen presser også på sektorakslingen, og bidrar derfor til å utjevne slakk.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...