Guest josnym Posted April 16, 2005 Share Posted April 16, 2005 Hallo alle Mercedes frelste !Jeg har nettopp blitt lykkelig eier av en '99 C180 Elegance, med 134.000 på telleren. Av den grunn har jeg lyst til å høre andres erfaringer med akkuratt den modellen.. Hvor holdbar er automatkassen og motoren? Hvor langt har din c-klasse gått? Hva er typiske feil på slike? Jeg har 17" felger og vurderer å senke bilen, men jeg er redd for å miste noe av komforen.. Trenger jo ikke stivt sportsunderstell på en 1,8 liter.. Jeg har også hørt at veigrepet på vinterføre kan bli dårligere med senket bil? Stemmer dette?Jeg har hatt bilen i 3 døgn nå og blir fortsatt overrasket over bilens fortreffelighet Mvh Jostein Nymoen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted April 16, 2005 Share Posted April 16, 2005 Gratulerer med ny bil og første posting på forumet, Jostein! Selv kan jeg ikke bidra med så mange tilbakemeldinger om C180 bortsett fra at jeg hadde en 95 modell Esprite i noen år. Jeg hadde automat og følte den manglet noen hester på at jeg var helt fornøyd med motorkraften, men jeg gikk fra en V6'er og var vel for godt vant...Det var for øvrig min første Mercedes Solgte den i 1998, kjekk bil som var originalsenket fra fabrikk og som jeg hadde 17" på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted April 17, 2005 Share Posted April 17, 2005 Hei og velkommen til klubben og vårt forum!Både motoren din og automatkassa er skuddsikker om du tar vare på på de og tar jevnlig service. Automat kassa bør du ha service på på vær 60000km. Jeg vil på det varmeste anbefale Berg's Automatservice i Oslo til den jobben. Er ganske sikker på at kassa di ikke har hatt noe service, så det er noe jeg ville ha prioritert. Er du medlem så får du 10% avslag og ender opp på en drøy 1000-lapp. Ellers så er "flatt jern" på kald motor og girkasse bannlyst. Husk at kassa bruker noe lenger tid for å bli driftsvarm enn motoren. Følger du dette har du motor og girkasse i evig tid Eller så er vanlige feil slitte bærkuler og endeledd. De har en tendens til å ryke hver 50000km. Min har gått 160000km og har ikke byttet noen av de, så det har nok litt med kjørestil og underlaget du kjører mest på. Sjekk etter rust under dørlister, rett over fenderlistene og på bakluka. Dette fikses gratis hos din MB-forhandler. 180 motoren er nok som mange hevder ingen racer, men det vil du også merke på bensinforbruket. Med standard dekk bruker min 0,6-0,7 på pendlekjøringen min. Blir noe mer med 225 foran og 245 bak. Men du lærer deg rask og bruke motoren der den yter best. Synes selv den imponerer ved forbikjøringer. Vi snakker tross alt om nesten 1400kg bil med automat og ac! Bilen din får ingen dårligere fremkommlighet på vinterføre. I dyp snø så vil den sette seg fast fortere enn en ikke senket bil, men det sier seg selv. Har du ASR, ETS eller ESP så trenger du ikke å bekymre deg i det hele tatt over fremkommlighet på vinterføre. Er du redd for å miste komfort så kjøper du originale sport/espirit fjærer hos din MB forhandler. Koster rundt et par tusenlapper pluss mva. Bytter du i tillegg putene som ligger på fjærene så blir du nok fornøyd. (Søk på puter eller pads på forumet så skjønner du hva jeg mener.) Lykke til med ny bil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest josnym Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Takk for gode tips Få dager etter at jeg fikk bilen røk den ene fjæra forran, noe som passet meg bra =) ettersom jeg hadde bruktbil garanti.. Fikk montert sport/espirte fjærer ink puter rundt hele bilen og betalte bare for de bak..Det var ikke tatt service/oljeskift på girkassa ved 120.000, makanikeren var enig i at det burde gjøres hver 60.000 og tok det også på garantien =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.