Jump to content

Biltransporter?

Recommended Posts

Posted

Egentlig trodde jeg at min tid med MB var over men nå lurer jeg jammen på om jeg ikke skal kjøpe meg en ny en. Denne gangen så tror jeg at jeg går for noe "annerledes" og har sett på en sånn 307D 84-mod (det er alt jeg vet av betegnelse på denne bilen).

Det jeg lurer litt på er rett og slett hva slike biler er verdt. Den jeg har sett på skal selger ha 20 000,- for, noe jeg synes kanskje er litt i overkant av hva den egentlig er verdt.

Noe annet er at den har en tillatt totalvekt på akkuratt 3500 kilo og selger mener jeg da kan kjøre denne med vanlig klasse B (noe som jo er helt ypperlig for meg da jeg kun har vanlig klasse B).

Har folk noen inspill om disse bilene? Eventuelt om noen vet om andre slike til salgs eller andre biler av andre merker?

Mvh

Johnny

Posted

Hvis totalvekt er 3500 kg så er det vel lastebil i klasse C1 som gjelder. Klasse B er vel opp til 3495 kg.

Har ikke erfaring med 307, men har kjørt mye 406 og 608 i sin tid, og de er vel bygd på samme lest bare med forskjellige motorer og vektklasser.

Solid bygget og slitesterke greier, men utsatt for rust i karosseri.

20000,- er vel i meste laget for det er vel nok å velge i, dessuten så er jo 309 - 310 endel sprekere.

Vegvesenet hadde mange sånne, og som var godt vedlikeholdt og pent kjørt.

Regner med det er lastebil/pick-up utgaven du sikter til siden du skriver "biltransporter".

Posted

Ja det er en slik en som bilde over bare med plan og ramper til å kjøre bil oppå. Ja det var dette med førerkort klasse B og den tillatte totalvekten jeg stussa på. Fritt etter min hukommelse så stod det noe klasse "N1" i vognkortet (som jeg bare så meget kjapt på) og tillatt totalvekt var på 3500 kilo. Han sa at jeg bare kunne fjerne en gummistopper på bladfjørene så kunne jeg nedklasifisere den, men kan jeg ikke nedklassifisere den uten å egentlig gjøre noe? Skal vel ikke være noe problem å få slått av f.eks 10 kilo av den tillatte totalvekten?

Det var rust på den jeg også har sett på. I utgangspunktet ville selger ha 25 000 men jeg sa det var en pris som ikke var aktuell for meg. Hvem betaler egentligt så mye for en 84-modell som ikke har noen spesiell verdi sånnt sett?

Men vist noen vet om en slik en til salgs så gi beskjed. Trenger noe til å frakte mine 2 japser rundt med på treff slikt jeg kan bruke dem uten å være redd for å måtte ha ett sant h**** for å få dem frakta hjem igjen ;)

Posted

Det å nedregistrere kjøretøy er ikke så lett å forstå seg på.

Noen biltyper skal det fjernes et blad fra fjærene.

Det kan og være krav om å sette på dekk med mindre lag i.

Undersøk hva som gjelder for akkurat den bilen før evt. kjøp.

Og gå ikke i avgiftsfellen, sjekk toll.no.

Er det MC du skal frakte? Du får jo ikke to biler på den.

Posted

Når det gjelder nedklassing er det en generell regel som gjelder! Kjøretøyet gjøres svakere konstruksjonsmessig, og dermed kan den klassifiseres i lavere sertifikat-  klasse! Forstå det den som vil! Samme bilen, samme størrelse, men nå kan plutselig hvem- som- helst- ola- nordmann kjøre dem. Sosialister hele gjengen.... Politikere og byråkrater i dette landet har en felles agenda; " Tegn til trivsel skal slås hardt ned på"

Over 3500kg er det klasse C1 som gjelder! Mener å huske det var 3495 jeg fikk tilbud om å nedklasse en suburban til. Da var det ett blad i fjærpakken bak som måtte fjernes, samt dokumentasjon fra importør (Bergheim) til kr.1800. Meg bekjent, gir ikke BOS ut slik dokumentasjon, så en nedklassing av MB er i teorien umulig!

Disse kassebilene har vel 616 og 617 motorer, så der er det vel lite å bekymre seg over på den fronten, eller i fronten, alt etter som en ser det......

De fleste av disse bilene jeg har sett er som regel plukk rotten av rust. Men det er vel rammebiler, så det er ikke sikkert det betyr så mye...

M.

Posted

Hvis totalvekt er 3500 kg så er det vel lastebil i klasse C1 som gjelder. Klasse B er vel opp til 3495 kg.

Det er jo bare å se i vognkortet hva den er registrert som. Jeg hadde en van en gang i tida med 3500 kg totalvekt som var registrert som personbil.

Posted

Staten skal ha 7234,- i omreg.avgift på den som varebil, og 9234,- som lastebil!!!

Fremdeles interessert?

Posted

Staten skal ha 7234,- i omreg.avgift på den som varebil, og 9234,- som lastebil!!!

Fremdeles interessert?

Unskyld, men staten opererer faktisk med egenvekt, og da blir det 1421,- på den.  :oops:

Posted

Takker Jan Erik. Da kan jeg jo kjøre denne ;) Dog sa eier at siden den hadde akkurat 3500 i tillatt totalvekt så måtte den inn til kontroll en gang hvert år.

Morten Engstrøm : Ja denne var ikke akkuratt så alt for pen å se til. Dørene hadde begynt å ruste samt stigtrinnet på førersiden var heller lite å snakke om i det heletatt. Men alt kan jo ordnest heldigvis ;)

Jan-E : Jeg tenkte å bare kjøre en bil om gangen men jeg har 2 som jeg ser på som "lekebiler". Det som jeg så på som en mulighet var å ta klasse BE og eventuelt trekke bil på en henger bak derigjen men når jeg tenker meg om så går vel egentlig ikke det? Eller må det isåfall være en liten bil (det er forresten snakk om en Datsun 1200 så den veier jo egentlig ikke så alt for mye den da :P )

En annen ulempe er at den er 6,6 meter så den kan koste litt på ferjer ... men vist ikke selger vil gå ned i pris så blir det jo ikke noe kjøpe uansett.

Posted

Klasse B førerkort gjelder tom 3500 kg.

Fra og med 3501 er det C1 som gjelder.

For dem som fortsatt tviler:

http://www.vegvesen.no/forerkort/opplaring/B.stm

OK. Var det 3495 kg før, eller er det 7495 kg jeg tenker på skal tro?

Er snart 24 år siden jeg kjørte opp og på den tida har det kommet til noe som heter EU/EØS  [-X

Posted

Jan-E : Jeg tenkte å bare kjøre en bil om gangen men jeg har 2 som jeg ser på som "lekebiler". Det som jeg så på som en mulighet var å ta klasse BE og eventuelt trekke bil på en henger bak derigjen men når jeg tenker meg om så går vel egentlig ikke det? Eller må det isåfall være en liten bil (det er forresten snakk om en Datsun 1200 så den veier jo egentlig ikke så alt for mye den da :P )

Skulle gå greit med en bil oppå og en etter. Problemet er bare at du vil få null fart med et sånt slep. en 307 har 70hk..........

Posted

Jeg hadde en '86 modell TN 209D (kassevogn) i 8 år frem til 2001. Rusta en del gjorde den, men ellers var det en skuddsikker bil som aldri gav meg bekymringer eller store utgifter utenom vedlikehold. Mener å huske at den hadde gått en del over 300.000km da jeg byttet den inn i 2001. Fikk 15.000,- for den etter å ha gitt 50.000,- i 1993. Problemet er at disse bilene er kraftig undermotorisert etter dagens krav. Har kjørt noe 307D og det var en treeeiiig opplevelse... Min var bare ett lite hakk vassere...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...