FrodeS Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Det begynner å gå mot høsten, så diverse vinterklargjøring bør man se å få unna snart. Guiden er tatt med utgangspunkt i min bil, en '92 300TDT, men dette bør være rimelig likt for de fleste rimelig like biler. Jeg vet ikke om det har stort å si, men kaldt vann på varm motor prøver jeg å unngå. Jeg lot derfor bilen stå noen timer og kjøle seg ned før jeg startet. Begynn med å lokalisere påfyllingen til kjølevæske. Finn deretter pluggen for avtapping. På min sitter den foran på radiatoren, langt nede til høyre. (se etter noe rødt på bildet) Kommer greit til den gjennom luka til tauekroken Skru ut pluggen for avtapping, skru av lokket til påfylling (hvis motsatt rekkefølge og varm motor, må du være veldig forsiktig når du skrur av lokket til påfyllingen pga. trykk). Siden termostaten er lukket, og avtappingen går via radiatoren, kan det ta lang tid å få ut kjølevæsken. Alt får man uansett ikke ut, men mye forsvinner. Gå inn og se hotel cæsar mens du venter. Min bil har elektronisk sirkulasjonspumpe (de fleste 124 har denne, men ikke alle) som starter når jeg setter på tenninga og varmen står så noe rødt på hjulene er synlig. Ved å kjøre denne litt får jeg ut mer kjølevæske. Fyll helt fullt med vann, og la tenninga stå på for at pumpa skal røre rundt. Klem gjerne litt på radiatorslangene. La den stå litt, og tapp av igjen. Avhengig av hvor mye du får ut ved tappingen, og hvor bedriten kjølevæska var fra før, kan dette godt gjentas noen ganger. Har ikke din bil elektrisk sirkulasjonspumpe (du vil høre den summer når tenninga er på), kan du godt starte bilen og ruse opp litt, så vann og rester av gammel kjølevæske får blandet seg. Siden dette ikke blander ut i radiatoren (termostaten er lukket, husker du?) gjentar jeg gjerne noen ganger ekstra for å være sikker. Tapp av, og la det renne skikkelig ut. Slå opp i instruksjonsboken hvor mange liter kjølevæske som går på din bil, og fyll på halvparten av dette med konsentrert kjølevæske. Min bil har 10 liter kjølesystem, så jeg heller på 5 liter. Fyll opp resten med vann, og sett på tenninga. Fyll tanken helt full. Det er alltids litt luft igjen, og skulle det bli for mye kjølevæske vil det uansett klemmes ut gjennom ventilen i lokket. Dersom det er minusgrader i vente bør du starte bilen og la den bli skikkelig varm, for å være sikker på at vann og kjølevæske er skikkelig blandet. Sjekk hvilken type kjølevæske du skal ha til din bil. På min skal det være blå/grønn. f.eks. sånn : Stjerneservice har denne til en rimelig penge. Passet meg veldig godt med 5-literskanne.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now