Jump to content

Gløding MB 300 Diesel ?

Recommended Posts

Posted

Har fått et prob med gløding.

Plutselig skjedde dette;

Når jeg vrir tenning kommer ingen glødelampe. Motor starter vel greit, usikker om den har glødet da det er varmt her jeg er nå.

20sek etter at motor er startet tikker det i motorrommet fra relee eller noe og lampe inni motor lyser/tenner. Lampa lyser da ca 1min mens motor går og slukker igjen etter dette.

Hvis jeg vrir tenning og venter ca 1min lyser glødelampa (før lyste den med en gang tenning kom i startposisjon)  men selv om jeg venter på at den slukker (ca 1min venting) starter bilen tungt. Virker som den starter lettere etter 5sek (uten lampe) enn 1min med lanmpe på/av

Glødeplugger, relee, el, annet?

Takk!

Posted

NB: lampa inni kupe ikke motor, skrivefeil  :lol:

Posted

En av glødepluggene er gåen, Koble fra i releet og mål med ohm-meter hvilken det er brudd i, og bytt denne.

Posted

Takker for rask respons Trond

Er releet den store sorte boksen festa på innskjermen midt på framskjerm fører side? (et par tykke strømper med X antall ledninger går inn til denne)

Har ohmmeter men usikker hvordan måle, kan du forklare dette kjapt?

MVH

Posted

En av glødepluggene er gåen, Koble fra i releet og mål med ohm-meter hvilken det er brudd i, og bytt denne.

Jeg tror nok også det er en gåen glødeplugg. Uten gløding starter knapt disse bilene uansett hvor varmt det er i været.

Glødepluggene kan være køddne å komme til. Det greieste er nok faktisk å skru av innsuget før man begynner. det kan være fare for å knekke disse, så det beste er nok å komme ordentlig til med verktøyet med en gang.

Grunnen til at den starter tregere etter ett min enn etter 5 sek er at da har glødingen stoppet igjen.

EDIT :

Nytt svar mens jeg skrev.

Det stemmer med det reléet du lurer på.

For å ohme :

Ta ut pluggen, sett ene enden av multimeteret i toppen på motoren, eller annet sted med bra jording, og sett andre enden i en og en kontakt i pluggen du drar av reléet. Det er 6 stykker, en til hver glødeplugg. Jeg husker ikke antallet ohm i farta, men du ser jo hvilken som skiller seg ut.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...