Guest stigr Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Monterte ny CD/radio spiller i bilen i dag. I den gamle spilleren var det plugget ISO ledningssett. Bilens originalledninger var koblet til ytre ISO-kontakter med flatstifthylser (kabelsko/forbindere). Bilens originalledninger til spilleren består av 4 ledninger: 1 rød/hvit(12V memory), 1 lilla(jord), 1 gul/svart(12V ignition-ACC) og 1 brun Illumination?). Det var imidlertid lagt egen kabel direkte fra batteriet til spilleren, den brune var koblet til ACC stiften og den lilla ledningen til jordstiften Idet jeg trekker ut den gamle spilleren for å koble vekk den gamle koblingen, begynner det å ryke veldig av den brune ledningen. Jeg røsker derfor ut den brune ledningen av stiften i ISO-pluggen og røyken legger seg. Ytterste del av isolasjonen på den brune ledningen har smeltet. Likevel, alt tilsynelatende vel så langt. Jeg kjøper et overgangsett mellom de originale ledningene og ISO-ledningene fra spilleren og kobler dette samme. Spiller og radio fungerer helt fint. På tur hjem fra jobb får jeg varsel om at pære er røket. Jeg sjekker og finner at baklyset på høyre side er gått. Kjøper ny pære og setter i. Ikke lys. Sjekker sikringer og finner at nr 3 er røket. Putter i ny som ryker med en gang lyset settes på. Hva har skjedd. Finner ut at den brune ledningen som smeltet i enden går inn på sikring 3. Kan det ha smeltet lengre inn over den brune ledningen og således skadet/kortsluttet andre ledninger? Trenger litt hjelp her. FrodeS kanskje…
Guest stig Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Problemet er løst. Det var en jordingsfeil i det gamle nettet.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now