Guest Lars Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 har en 1986 230E som jeg kjøpte for noen måner. motoren har slitte ventiltetninger, og bruker derfor litt olje (ca. en liter på 5000km), med disse har jeg tenkt å skifte, men vet ikke helt om det blir på verksted eller jeg ska gjør det selv. siden jeg er avhenig av bilen nesten hver dag. men i senere tid, de den siste uken, har det blitt en klikke lyd fra motoren, denne er i hoved sak der når motoren er kald. en kompis av meg trodde dette var ein hydraulisk løfter. er det noen her som har hatt samme problemet? om det er løfterene? hva dette vill koste på verksted, eventuelt dele priser? jeg har en gammel 2l forgasser motor av en 190 liggende, er det samme topp på disse motorene? er løterene de samme? er det mye arbeid å overhale en topp? takker på forrhånd for all hjelp!
Kongsvingerm@nn Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Hei ! Klikkelyden når motor er kald, kan skyldes kamakselkjedet, når det er slitt så hører du en klakke lyd til motoren varmes opp,min 1987 modell som jeg nettopp solgte hadde 351000 km på telleren, og det klakka selv når motoren var varm,men det er ingen fare så lenge motoren har god trekkkraft, og det byttes olje vær 10000 km med filter, helsyntetisk selvsagt. bytte av ventiltetninger krever litt kompetanse, så forhør deg med seriøse verksteder om dette, bytte av kamkjede med skinner er noe du ikke heller skal begi deg utpå, overhaling av toppen, tja ny kam ca 6 til 7 tusen pluss overhaling av ventiler, med arbeid så er du oppe i ti ttusen, pluss montering av og på motorblokka, da er du oppe i en pris som du må gi for en hel bruktbil av samme årgang, men før du begir deg ut på noe prosjekt,så få en Naf teststasjon til og ta en grundig sjekk av hele motoren, er kammen bra så er skifte av kam kjede og tetninger ingen dyr afære på ett uavhengig verksted. er Toppen gåen kjøp en brukt m102 topp nyere enn 1990, tips Baastad bil i trøgstad skaffer slike, eller en seriøs høgger ! Lykke til !
Guest Lars Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 den forrige eieren har byttet kamakselkjedet for ca. 15000km siden. hva er symponene på gåen ventilløfter? er det mulig å bytte disse selv i garasjen uten utstyr for mange penger? hva koster det å kun bytte ventiltettninger på verksted? motoren starter med en gang, og går fint. eneste er tikkingen fra toppen.
Kongsvingerm@nn Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 symtom på gåen ventilløfter, dårlig trekkkraft fra motor, konstant kraftig klakk klakk lyd, samme om du står på tomgang eller kjører,er dette tilfelle så tar det ikke lang tid før toppen er fullstendig gåen,en slitt kamaksel gir også fra seg klakk lyd da den er slitt, men da merker du det bare på trekkkraften, har du god trekkkraft bytt tetningene på ventilene,og gjøre jobben hjemme krever spesialverktøy og du bør vite hva du driver med, dette kan i værste fall bli grådig dyrt viss noe skulle gå galt, da er du og billøs ei stund,en erfaren mekaniker helst i alder 40 50 + på ett verksted der du bor kan fort si om løfteren er gåen, eller om kammen er slitt, er løfteren(e )gåen(e) så bytt den/ de samtidig med tetninger, det er ingen formue på ett uavhengig verksted, du kan kreve en fastpris på enten arbeid eller både deler og arbeid, klubben har rabatt hos auto trio i oslo. da sparer penger ved kjøp av delene som byttes.Må toppen fulloverhales da er det som jeg sa ikke lønnsomt, bytt da til en god brukt topp, fra en bil med M 102 motor nyere enn 1990 modell, ett annet tips er og utføre en sylinderbalansetest, den avslører din motors tilstand, min w 124 230 E fra 1987 bytta jeg kamkjede med nye skinner, og kjedestrammer samt ventiltetninger, da var det bare og bytte olje vær 10000 km med filter, den trekker som en tanks fremdeles, og den nye eieren som kjøpte den av meg er ennå en fornøyd bileier. Ps hvor langt er bilen din gått i km ? Håper jeg ikke skremte deg !
Kongsvingerm@nn Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 tetningene er billige, bytte på verksted ca to timer, 12 til 1600 kr
Guest Lars Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 takk for all hjelp. min bil er gådd 280 000km. skal få byttet tetninger på verksted, og da får de og se på løfterene. håper bare at det ikke er noe kritisk som fører til motor ras , noe som jeg ikke har rå til.
Kongsvingerm@nn Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 viss den er gått garantert 280000, og kamkjedet strammer bytta, da tror jeg du ikke skal bekymre deg mer, bytt tetninger, da er du kvitt oljeforbruket, er trekkkraft optimal nå er det ingen ting og grue seg for ! Bare hyggelig og hjelpe !
Guest Jan-E. Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 har en 1986 230E som jeg kjøpte for noen måner. motoren har slitte ventiltetninger, og bruker derfor litt olje (ca. en liter på 5000km), med disse har jeg tenkt å skifte, men vet ikke helt om det blir på verksted eller jeg ska gjør det selv. Kan jo nevne at iflg. instruksjonsboka så er godkjent maks oljeforbruk 1 liter pr. 1000 km. Personlig synes jeg det er mye, men det er nå det som står skrevet......
FrodeS Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 har en 1986 230E som jeg kjøpte for noen måner. motoren har slitte ventiltetninger, og bruker derfor litt olje (ca. en liter på 5000km), med disse har jeg tenkt å skifte, men vet ikke helt om det blir på verksted eller jeg ska gjør det selv. Kan jo nevne at iflg. instruksjonsboka så er godkjent maks oljeforbruk 1 liter pr. 1000 km. Personlig synes jeg det er mye, men det er nå det som står skrevet...... Sånn står det hos alle merker. Det kalles ansvarsfraskrivelse. Min mening er at dersom man må etterfylle olje mellom skiftene, så bruker bilen for mye olje.
Guest Jan-E. Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 har en 1986 230E som jeg kjøpte for noen måner. motoren har slitte ventiltetninger, og bruker derfor litt olje (ca. en liter på 5000km), med disse har jeg tenkt å skifte, men vet ikke helt om det blir på verksted eller jeg ska gjør det selv. Kan jo nevne at iflg. instruksjonsboka så er godkjent maks oljeforbruk 1 liter pr. 1000 km. Personlig synes jeg det er mye, men det er nå det som står skrevet...... Sånn står det hos alle merker. Det kalles ansvarsfraskrivelse. Min mening er at dersom man må etterfylle olje mellom skiftene, så bruker bilen for mye olje. Er forsåvidt enig, men etterfylling av 1 liter olje pr oljeskift på en 20 år gammel bil er nå ikke avskrekkende. Han får mange liter olje for det det koster å få skiftet tettninger på verksted.
Kongsvingerm@nn Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 å pøse på olje, på en motor med slitte tetninger, betyr kun en ting, du får snart ikke trekkkraft og overhaling eller en brukt topp må monteres, om den er bra da! så slike råd anbefales !
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now