Jump to content

aASR og ASD

Recommended Posts

Guest håvard
Posted

Hva er forskjell? i min står det ASR og EN 300E til en kompis står det ASD

Posted

ASD

Automatisk SperreDifferensial

ASR

Anti-Spinn Regulering. ASR doserer drivkraften helautomatisk og forhindrer at drivhjulene spinner eller skjærer ut ved for stort gasspådrag. Når ett av hjulene er i ferd med å miste veigrepet, reduseres motoreffekten øyeblikkelig og det aktuelle hjulet bremses ned til det igjen har kontakt med veibanen

Kilde: http://www.mercefreaken.com/

Guest MeMyself
Posted

Noen som har erfaring med forskjellen på ASR og ASD? Jeg har ASR på min W202 C-180... Finnes det sperre (ASD) til min bil?

Om det finnes, kan det anbefales å bytte til ASD?

Her i Tromsø er det masse bakker, å mye snø og is. Har hørt at ASR ikke er så bra på dette. Noen som har meninger om dette?

Posted

Om du skrur av ASR får du ETS. Det er det samme som diffbrems bare at bremsingen foregår ved ute ved hjulene istedenfor i diffen. ASD er ingen sperre men en diffbrems. Du får ikke ASD til din bil. Det hadde uansett kostet skjorta og mer til for å få montert. Skru av ASR når du skal forsere bratte bakker eller du skal gjennom en strekke med dyyyp snø. Skal du leke litt skrur du også av ASR og du vil se at begge bakhjulene slipper og rompa på bilen blir ganske så leken. ASR er genialt på landeveien når det er glatt. Men en gang et av hjulene prøver å spinne vil den bremse hjulet som prøver seg samt kvele motoren. Den vil med andre ord passe på så du ikke får en uventet sladd. Bl.a ved forbikjøringer på glatta så er det bare å gi gass så passer elektronikken på at bilen ikke får hjulspinn og gir deg veggrep hele tiden. Bare pass deg for de fysiske lover. ASR opphever ikke disse ;) Prøv deg frem litt i vinter og du vil fort opptage det samme som meg; ASR/ETS er genialt og morsomt på en gang 8)

Guest MeMyself
Posted

Takk for info Trond Erik :)

Har jeg forstått deg riktig om at når ASR er avslått, så trekker bilen på begge bakhjulene?

Posted

Takk for info Trond Erik :)

Har jeg forstått deg riktig om at når ASR er avslått, så trekker bilen på begge bakhjulene?

Nja..

Når ASR er av, sitter du igjen med ETS.

ETS gjør at et hjul som spinner vil bremses, inntil det andre hjulet oppnår samme hastighet.

Med ASR på vil i tillegg motoren kveles for å motvirke at det spinner i det hele tatt, mens med bare ETS kan det fort spinne villt, dog noenlunde likt på begge sider. Ganske artig hvis du vil legge litt brei, men det spiser en del bremser.

Posted

Om du skrur av ASR får du ETS. Det er det samme som diffbrems bare at bremsingen foregår ved ute ved hjulene istedenfor i diffen. ASD er ingen sperre men en diffbrems.

Er ikke Automatisk Sperre Differensial en sperre? Det er jo det hydraulikken er til.

Det er hele tiden 30% sperrevirkning, og hvis et bakhjul går fortere rundt enn et forhjul så sperres det 100%.

Legg merke til at det er hastighetsforskjellen mellom for og bakhjul som avgjør om sperra kobler inn (går via ABS-følerne).

Diffbremsen virker ved at lameller evt. en viskosekobling bremser av det hjulet som spinner mot det som står i ro, altså ikke som såkalt elektronisk sperre som bare bremser av det spinnende hjul til det andre går like fort osv.

Guest Håvard
Posted

Slår man av ASR på brytern med bilde av et hjul med kjetting på?

Posted

PÅ 124 slår man av ASR opp til 40 km/t. Ligger i minne til 60 km/t og reaktiveres fullt igjen ved 60.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...