Jump to content

Forskjelllige dieselpumper???

Recommended Posts

Guest Haribo
Posted

Har som sagt før en 190d 2,5 turbo. Der motoren har streiket. Så har skaffet en men forskjellen på denne og min er at dette er en 1993 mod, min er bare 1990 mod. Det er en ekstra elektrisk kontakt til dieselpumpen på den nye.

Så mitt spm er trenger jeg denne eller kan jeg bare prøve å starte motoren uten denne??? Hva er den til.

I så fall det ikke går er det mulig å hente dieselpumpen i fra den gamle???

Trenger litt hjelp angående dette. Eneste hinder før bilen er klar.

På forhånd takk.

Posted

Har som sagt før en 190d 2,5 turbo. Der motoren har streiket. Så har skaffet en men forskjellen på denne og min er at dette er en 1993 mod, min er bare 1990 mod. Det er en ekstra elektrisk kontakt til dieselpumpen på den nye.

Så mitt spm er trenger jeg denne eller kan jeg bare prøve å starte motoren uten denne??? Hva er den til.

I så fall det ikke går er det mulig å hente dieselpumpen i fra den gamle???

Trenger litt hjelp angående dette. Eneste hinder før bilen er klar.

På forhånd takk.

Har du delenr på de forskjellige pumpene? Kan du beskrive/knipse den ekstra kontakten?

Guest Haribo
Posted

Skal prøve å finne noen bilder. Bilen er litt langt unna.

Guest Haribo
Posted

Nå har jeg noen illustrerende bilder av pumpene.

Den første er nesten lik den jeg har bare med en dyseuttak mindre.

M.jpg

Den andre er like den nye med den kontakten jeg ikke hadde på bilen min.

Hva er denne til. Grønne sirkelen har jeg også på min nye pumpe.

69_1sda.jpg

Håper noen vet hva den er til?

Guest Haribo
Posted

Noen skrivefeil men dere forstår.

Posted

Hvordan er det stopp på motoren fungerer på disse motorene?

Er det en elektromagnetisk bryter som åpner/stenger dieseltilførsel eller er det vakum?

Posted

Hvordan er det stopp på motoren fungerer på disse motorene?

Er det en elektromagnetisk bryter som åpner/stenger dieseltilførsel eller er det vakum?

Det er vakum. Du ser stopparmen like bak den røde sirkelen.

den grønne er for tilkobling til ELR (Elechtrices Leerlauf Regulierung (omtrent)) som justerer tomgangen. Den andre vet jeg desverre ikke hva er til.

Jeg sitter og ser på bilder av motoren min uten innsug på. Ser ikke ut til at jeg har denen tilkoblingen på min heller.

Siden den nye er fra en '93 så har den vært levert med katalysator. Skal jeg skyte litt i blinde, så tipper jeg kanskjet det kan ha noe med den å gjøre.

Min '92 har ikke kat.

Guest Haribo
Posted

Er ikke kat bare til bensinmotorer???

Har vært å sjekket wdb nummer på begge bilene og motorene er fra aprox 1990. Så det vil si 1990 modeller begge to? Den grønne sirkelen har begge pumpene jeg har. Hadde vært digg å vite om jeg trenger kontakten til den nye, eller bare gi faen og prøve uten først.

Hvis jeg må bytte dieselpumpe om hverandre er dette en stor jobb=?

Posted

Er ikke kat bare til bensinmotorer???

Har vært å sjekket wdb nummer på begge bilene og motorene er fra aprox 1990. Så det vil si 1990 modeller begge to? Den grønne sirkelen har begge pumpene jeg har. Hadde vært digg å vite om jeg trenger kontakten til den nye, eller bare gi faen og prøve uten først.

Hvis jeg må bytte dieselpumpe om hverandre er dette en stor jobb=?

Kat er for diesel også ja, men påbudet kom noe senere. Her i norge var det '89 for bensin, og jeg tror '93 for diesel. Uansett er det i 1993 disse kom med kat.

Jeg vet desverre ikke hva denne kontakten er til. Bare for å værer skikkelig hyggelig, så har jeg lest her tidligere at det kan være en risikabel jobb å bytte over pumpa. Er man uheldig, så blir den stående på full gass.

Guest Haribo
Posted

Takker for alle svar i hvertfall.

Får prøve og se hva den er til først. Kanskje jeg kan bypasse den kontakten.

Kan kanskje være til cruisekontroll???? Et skudd i blinde. . .

Posted

Takker for alle svar i hvertfall.

Får prøve og se hva den er til først. Kanskje jeg kan bypasse den kontakten.

Kan kanskje være til cruisekontroll???? Et skudd i blinde. . .

Har nok ikkno med cruise.

Guest Haribo
Posted

Spurte om det i går. Men fikk i svar at det er risikabelt, da det kan hende at pumpa står på full gass.

Et spm til, er dette en stor jobb?

Guest Haribo
Posted

Har kanskje funnet navnet på den elektroniske tingen, men vet fortsatt ikke hva den er til.

Navnet er control rod travel sensor. Noe som vet hva dette er?

Posted

Kan du ikke bare bytte dieselpumpen over fra din gamle?

Grunnen til at jeg advarer mot dette er etter advarslene fra Arne Henriksen.

Vet desverre ikke hva denne control rod travel sensor er.

Posted

Har kanskje funnet navnet på den elektroniske tingen, men vet fortsatt ikke hva den er til.

Navnet er control rod travel sensor. Noe som vet hva dette er?

Jeg har prøvd å søke litt på google. Det kommer opp noe som ser ut til å ha noe med å holde konstant turtall, men desverre kreves inlogging på sida det står.

Guest Haribo
Posted

Takker for svar. Håper det er noen andre som vet hva dette er? Kanskje har det på bilen. Orker ikke å gå igang med pumpe bytte hvis det er noe jeg ikke trenger og gjøre.

Posted

Er den til elektronisk tomgang kanskje?  Vet ikke helt når det kom men.

Posted

Er den til elektronisk tomgang kanskje?  Vet ikke helt når det kom men.

Kontakten han har bakerst på pumpa er lik som på min, og den er i hvertfall til elektronisk tomgangsjustering (ELR).

Det sitter en liten elektromagnet bak der som dytter på et stag inni pumpa for å justere tomgangen opp og ned.

Kan godt være at denne andre kontakten også har noe med tomgang å gjøre.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...