Olav Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Statsbudsjettet er lagt frem i dag, og som ventet var det også endring i bilavgiftene. Det blir i hovedsak en endring ved at avgiften som tidligere har gått på sylindervolum har blitt erstattet av en avgift på co2-utslipp. i tillegg har det blitt en økning av efektavgiften på biler med effekt over 130kw/177hk. Noen store sterke blir mye dyrere, og noen små blir endel billigere. Det er i hovedsak dieselbiler som nå blir billigere. Noen eksempler på Mercedes: Modell Karr co2 pris nå Avgift nå Ny avgift Endring A160 CDI COM 128 259 900 97 135 58 947 -38 187 C200 K SED 200 413 700 139 800 171 104 31 303 C320 CDI T STV 193 680 300 340 154 304 516 -35 638 E200 K SED 195 502 100 184 085 215 148 31 063 E280 CDI SED 191 658 100 303 752 244 777 -58 974 ML350 SUV 275 947 300 502 721 571 695 68 973 ML320 CDI SUV 249 855 500 410 885 455 589 44 704 Beklager at det ble litt uryddig oppsett, men dere skjønner vel opplegget. Les mere om avgiftene her: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel2.php3?aid=29659&tid= http://www.bilnorge.no/vis_artikkel2.php3?aid=29661&tid=51
Frode Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Det virker som størrelsen ikke har så mye å si, holder du deg under 177hk og kjøper diesel så er det "vinnerene" i budsjettet, dette vil medføre at flere av oss vil kjøpe diesel fremover. E280CDi vil jeg tro blir en slager fremover, den er jo nesten 60 lapper billigere.... Nesten alle bensinutgavene er gått opp i pris...
Alexander Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Det er vel og bra at man har foretatt en vridning mot en mer fornuftig måte å beskatte biler på, men avgiftene er jo fortsatt hinsides all fornuft. En E 200 K er en god familiebil i tyskland, men i Norge så ser man seg altså nødt til å avgiftsbelegge bilen med 215 148 kroner. En økning på over 31 000 i avgifter. Vips så er e-klassen en luksusbil og familier flest må kjøre rundt i eldre biler og/eller biler med dårligere sikkerhet fordi en halv million for en ny bil er langt utenfor rekkevidde for de aller fleste. Jeg stemte for at dette var et skritt i riktig retning, men det skrittet var ikke langt. Bilavgifter er et spøkelse fra fortiden som det moderne Norge burde kvitte seg med så fort som overhodet mulig. Moms på 25% er jaggu mer enn nok i mine øyne.
Thor-Egil Andersen Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Personlig hjelper det meg lite at en bil settes ned fra 680.000 til 640.000
bska Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Omlegging til CO2 basert avgift er forsåvidt mer rettferdig enn gammeldags slagvolum/hk avgift. Det som er dritt med denne rød grønne regjering er at de i TILLEGG innfører 'luksus' avgift på 49 % for alle biler med effekt over 177hk. Dermed blir hele greia en flopp for oss bil entusiaster
FrodeS Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Det er vel og bra at man har foretatt en vridning mot en mer fornuftig måte å beskatte biler på, men avgiftene er jo fortsatt hinsides all fornuft. Helt enig. Det som nok skjer nå, er at det blir et gyselige salg av dieselbiler et par år, deretter får vi differensiert årsavgift ala det de har i sverige. Det er allerede lagt frem forslag om at dieselbiler skal skattes hardere. Som Frode L. sier, så har det faktisk ikke noe å si hvor stor motoren er lenger. Volumavgiften forsvinner, og erstattes med co2-avgift. Noen som vet hvor mye co2 en 300TDT slipper ut pr. km? E280cdi blir ikke billig, den blir bare mye billigere enn den var. I effekt og moment ligger den veldig likt med nye 220 cdi. Den er nå mye høyere beskattet pga. 850 ccm større motor.
CHARLIE Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Personlig hjelper det meg lite at en bil settes ned fra 680.000 til 640.000 Jeg er selvsagt også enig med deg i dette Thor Egil!! Folk som kjøper biler til 640.000,- har heller ikke problemer med å legge 680.000,- på bordet. Men de 40.000,- hjelper liksom så forbannet lite for den vanlige mannen i gata. Det som derimot burde vært gjort er at biler til f.eks. 200-250 000,- i dagens priser ble 100.000,- billigere. Da hadde folk flest kunnet kjøpe NYE trafikksikre biler. Ikke minst småbarnsfamilier som ofte har det svært trangt økonomisk. Ser mye rart som kommer inn på jobben hos oss. Gamle rustholker med barnestoler i baksetet og skal ha de billigste dekkene som finnes. Det er av og til så ille at en får nesten lyst til å grine. Hva slags land er det egentlig vi lever i???
Geggi Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Hmmm..... E280CDI er kanskje ikke så fjern likevel da (ved neste bilbytte) Litt avhengig av hvor dyr husbygginga blir da.... (gulp!)
Geggi Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Kanskje vi skulle la Siv få styrt skuta en periode... Uten tvil!!!
TEH Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Ja huffameg så fælt vi har det i Norge... Skulle tro vi hadde det værst i verden. Uansett om avgiftene er høye her, så har er vi blant de mest kjøpesterke nasjonene i verden. Vi titter over til Sverige og syter over hvor billige bilene er der. Har dere sett gjennomsnittslønna til en svenske. Eller Tyskland, der skal en jo prise seg lykkelige over bare en har arbeid. Skulle gjerne hatt råd til en speller ny GL320CDI, men nå har det seg slik at med min utdanning, jobb og lønn, så har jeg ikke råd til det. Og det er faktisk ikke avgiftskåte politikere sin skyld, men min, siden jeg ikke gadd og gå mer på skole. Alt i alt så synes jeg at jeg har det ganske greit her i Norge jeg. Er moro å reise på ferie til utlandet, men det er ganske godt og komme hjem igjen også. Er mye jeg er uenig i når det gjelder avgifter, men engangsavgiften synes jeg på mange måter er grei. Men årsavgift og bompenger er jeg sterkt imot. For å ikke snakke om bensin og dieselavgiften. Vi som er en oljenasjon burde hatt flat pris på drivstoff. Åtte kroner for diesel og ni for bensin. DET hadde passet meg
Geggi Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Litt usikker her, men.... Du mener vel ikke at svensker og tyskere tjener like mye som oss her i Norge hvis en sammenligner med kjøpekraften i forbindelse med bilpriser? De får faktisk MYE mer bil per time de jobber. Det jeg klager over og som ikke er en rik oljenasjon verdig er at en ikke har råd til å drive sykehusene våre og bygge skikkelige, trygge veier.
Frode Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Jeg synes det er utrolig at Norge har den eldste bilparken i europa, så Trond Erik: du har helt rett i en ting, vi har det ikke så værst her i landet, men for miljø, alle de som har skadet seg og omkommet i trafikken så synes jeg det helt sinnsykt å betale så mye i avgifter på bil, enten det er engangsavgift, årsavgift eller bompenger, det går ut over alle, de rike kjøper det de vil uansett, men for å få et løft i bilparken så burde bilavgiftenen blitt redusert med 50% minst for å fjerne alle de gamle rustholkene som ikke bare er en miljøværsting men er faktisk en skaderisiko for de som kjører og oss andre..!!.. Og NAF er blitt mer et reisebyrå enn et automobil forbund, de sloss ikke for noe verdens ting, hører aldri de skriker etter bedre veier eller bedre biler, med 400 tusen medlemmer så hadde de faktisk hatt muligheten til å påvirke politikerene våre, men det er vist ikke intressangt med slike ting som bil og vei.....
TEH Posted October 7, 2006 Posted October 7, 2006 Litt usikker her, men.... Du mener vel ikke at svensker og tyskere tjener like mye som oss her i Norge hvis en sammenligner med kjøpekraften i forbindelse med bilpriser? De får faktisk MYE mer bil per time de jobber. Det jeg klager over og som ikke er en rik oljenasjon verdig er at en ikke har råd til å drive sykehusene våre og bygge skikkelige, trygge veier. Det siste du skriver er jeg helt enig i. Men det sier seg selv at man ikke kan tømme oljefondet for å bygge veier og sykehus. Oljen vil faktisk ta slutt en dag. Er faktisk veldig enig i at man skal spare til fremtidige genersjoner. Vi vil også bli gamle en dag. Men nå var det vel bilavgifter diskusjoner dreier seg om. Jeg snakker om kjøperkraft. Bruttonasjonalprodukt justert etter prisnivå per innbygger. Det er da andre ting en bil man trenger for å overleve i dette landet. Faktisk er det bare Luxenburg som ligger over oss i Europa, og USA i verden.
Alexander Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jeg synes det er på høy tide at noen tar tak i galskapen her nå. Staten er helt på viddene med bilpolitikken sin og den største bilorganisasjonen, NAF, tar overhodet ikke ansvar.
Thor-Egil Andersen Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Spyr f ... meg av hele jævla rød grønne fjolsa jeg.. Håper noen bruker nøtta litt neste stortingsvalg...
Tonny Solem Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Ja det var for godt til å være sant at det skulle bli billigere med bil. Regnet også med at det var noe som lå å lurte i bakgrunnen,for hvem tror/trodde vel egentlig at det blir billigere med bil i dette landet. Har levd lenge nok til å vite at slikt ikke skjer (frivillig)her i dette landet. Hiv ut sosialistene av tinget,for de er Usoliale. Og jeg som hadde små forhåpninger om ny bil nå.
Mr. Nygård Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Vi har tittet litt på en B 180 CDI, og i følge BIL så skal den bli ca 32.000,- billigere. Så det er jo noe (selv om ny bil fremdeles er i ytterkant av mulig rekkevidde)..
Tonny Solem Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 B180 Cdi er jo det jeg kunne tenke meg ja,siden den skal bli ca 10% billigere. (-32000) Problemet er vel att vinninga går opp i spinninga når det blir mye høyere årsavgift på diesel. Hvor mye vet jeg ikke. Det går jo ann å kjøpe partikkelfilter,men vil det lønne seg tro? Det koster 5-6 tusen tror jeg. Må nesten vente litt å se hva det blir til,for avslag i åravgift med partikkelfilter er jo en selvfølge. Er jo utrolig god plass i en B-Klasse,selv om det er ikke klaffer så godt med alle løsningene. Skal jeg for f.eks ha Sportspakke,så kan jeg IKKE ha treinteriør. Skal jeg ha sportsseter,så kan jeg IKKE ha intigrerte barneseter bak.(og det er jo noe jeg vil prioritere med 2 små unger på 1 år og snart 3) Er også mye annet som ikke klaffer sammen liksom,men det kan jo hende jeg/vi finner en løsning etterhvert. Er sugen på NY bil ( B-Klasse) nå.
Alexander Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jeg har lurt litt på om ikke alle bilklubbene i Norge burde slå seg sammen i et opprop til regjeringa for å prøve å øke forståelsen for de transportøkonomiske, miljømessige, samfunnsøkonomiske og generelt negative konsekvensene høye bilavgifter har. Problemet er vel at ingen har tid til å organisere noe slikt.
Olav Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Det er jo allerede i gang en slik organisasjon. De har ihvertfall gitt et ryddig inntrykk på diverse tv-debatter jeg har sett. Har seriøs forskning i ryggen, og kan slå i bordet med klare fakta. Utfordringen er å få politikerne og ikke minst byråkratene til å se på veiutbygging som en investering og ikke en utgift. Likeså at men gir folk flest muligheten til å kjøpe nyere sikrere og mer miljøvennlige biler. En halvering av bilavgiftene vil sannsynligvis gi nær en dobling av bilsalget. Finland gjorde den erfaringen for noen år siden) Dermed får staten inn like mange penger, og rentedrivende forbruk øker ikke i vesentlig grad. En investering på 8-10 milliarder på veier vil gi en samfunnsmessig gevinst ved at næringslivet får bedre konkurransevilkår, Vi blir mere produktive av å slippe å stå i bilkø. Hvis en million nordmenn sparer et kvarter i bilkø pr dag vil det tilsvare over 30000 årsverk!! Om vi ganger 30 000 årsverk med 300 000 kroner vil vi se at investeringen betaler seg inn igjen på ett år. I Bonus får vi reduksjonen i personlige lidelser og økonomiske tap so trafikkulykkene gir oss. Vi skal ikke lengre enn til våre naboland før vi ser at det lånes betydelige summer for å bygge ut veinettet. Vi ser oss ikke i stand til å bruke pengene som står på bok for å investere i fremtiden. Vi må bruke den svimlende formuen vår på å legge til rette for et fortsatt sterkt næringsliv her i landet slik at folk kan jobbe og betale skatt også i kommende generasjoner. På den måten kan fremtidig eldreomsorg finansieres av samtidens verdiskaping, ikke av oppsarte oljemillioner. Det skal faktisk være folk som jobber i dette landet i fremtiden også, ikke bare pensjonister.
Alexander Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Terje G. Aasen i Amcar lot seg videointervjue om det nye statsbudsjettet: http://www.adressa.no/streaming/nyheter/article732759.ece Han er litt krassere enn det www.naf.no er...
Alexander Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Oppfølging: http://www.adressa.no/streaming/nyheter/article732870.ece
ØHN Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Amcar har vært tydelige og jobbet for bilentusiaster i mange år. Jeg har vært medlem og støttet deres arbeid i flere år også. Honnør til de som står på barrikadene.
Tjærand Matre Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Kanskje vi skulle la Siv få styrt skuta en periode... Tja... det ble jo prøvd på kommunalt nivå her nede på Nøtterøy i forbindelse med at de gikk til valg på å fjerne bomringen Staten har tredd ned over ørene våre. Frp klarte å holde kampmoralen oppe lenge nok til at de kom seg en tur inn til Stortinget for å spørre så tynt med de små pipestemmene sine om de ikke kunne være så snille å ta vekk bomringen som velgerene deres var så sinte for. Etter det har de vel egentlig bare klart å rævkjøre alt av eldreomsorg her i kommunen og økt de de har lov til av kommunale avgifter. Det er ikke politikerene som bestemmer hvor mye jeg skal betale i bilavgifter eller hvilke veier som skal rustes opp eller hvilke jernbanestrekninger som skal bygges ut. Det er alle fagpersonene i departementene som sitter og prøver å få regnestykket til å gå opp. Men selv departementet har faktisk ytret at det er svært dårlig økonomi å vente til veiene er så ødelagte at de må bygge alt nytt.
Alexander Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Amcar har vært tydelige og jobbet for bilentusiaster i mange år. Jeg har vært medlem og støttet deres arbeid i flere år også. Honnør til de som står på barrikadene. Helt enig! Jeg var medlem for 5 år siden jeg også.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now