HeckflosseBenz Posted January 19, 2015 Posted January 19, 2015 Ønsker tilbakemeldinger, på hvilken dekkdimensjon som egner seg på Penta 15". De skal på en w123. er 205.65 r15 en grei dimensjon? Og har noen erfaringer med 50/50 senk, og hvilken dimensjon som egner seg da? Liker å ha litt dekkside. last gjerne opp bilder. takk for svar.
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 19, 2015 Posted January 19, 2015 På bildet under: 50 senke fjører fra H&R 8mm originale puter fra Mercedes-Benz foran og bak. Bilstein dempere B4 foran, org hyraulikk SACHS bak. Dekk: Michelin 195/65R15 med 20mm spasere bak.
Olaf Posted January 19, 2015 Posted January 19, 2015 Det kommer an på om du har sedan eller stasjonsvogn, og om du skal gjennom en grundig EU-kontroll med dekkene. 195 dekk er mye bedre å kjøre med enn 205, men her kommer igjen sedan/kombi problemet inn. På en Kombi som opprinnelig var registrert som varbil, har de fleste oppgitt 185R15 som dekkdimensjon i vognkortet, hastighetsindeks H og hvis den hadde forsterket fjæring, en lasteindeks på minst 93. En Kombi som originalt ble levert som stasjonsvogn, kom med 195/70R14 dekk på 6" felger, lasteindeks 91. Sjekk vognkortet før du handler dekk, der står nødvendig informasjon, jeg tror sedaner har vært levert med forskjellige dekkstørrelser opp igjennom årene. Det loven sier er at du kan bruke dekk som er innenfor +-5% av rulleomkretsen, så 205/65 er ganske sikkert en OK valg, men det kan være vanskelig å finne gode dekk som har høy nok lasteindeks uten å være s.k. forsterkede dekk hvis du har en Kombi. Jeg har sjøl 15" dekk i 205 på min 230TE, men 195 på vinterdekkene, og det er himmelvid forskjell å kjøre med! Så lenge du har riktig hastighets- og lasteindeks, så pirkes det nok ikke så mye på omkretsen ved kontroll, hvis dekkene ser noenlunde riktig ut på bilen. Her er litt nyttig info: http://www.dekkimportorene.no/dekkdimisjoner.html Her en pdf-versjon av STRO-tabellen som viser rulleomkretsene: http://stro.se/wp-content/uploads/2014/05/obsoletes.pdf Kommentar til bildet av Syvers (fhv.) perle: Det er jo for jævlig at den flotte bilen går i pressa Syver, jeg får nesten lyst til å grine hver gang jeg ser bildene av rusta! Med vennlig hilsen, Olaf
HeckflosseBenz Posted January 19, 2015 Author Posted January 19, 2015 Takk, for svar! det var all informasjon jeg trengte! Da blir det nok 195/65 R15. Det er forøvrig en personbil.
Olaf Posted January 20, 2015 Posted January 20, 2015 Sikkert et godt valg! Kom med noen bilder når du får på de nye dekkene. Med vennlig hilsen, Olaf
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now