Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Jeg har en w202 C220 M111 motor som jeg sliter litt med.

Det virker som at oljen i filterkoppen evt i ventilløfterne "tømmes" når bilen har stått noen timer.

Altså når jeg starter opp etter noen timer så er det ingen olje i toppen.. Så den tikker noe helt jævli de første 3-4 sekundene før oljetrykket kommer og tikkingen forsvinner!

Er det noen som har en forklaring på hva som kan være galt her? Det jeg vet er at det ikke er sprekk i filterkoppen.

Olje og filter blir alltid skiftet hver 10 000km som er flere ganger i året med min kjøring (kjører ca 45kkm i året).

Kan alle ventilløfterne være defekte så de ikke holder på oljen? Eller er det noen form for bypass ventil under oljefiltere som kan lekke så all oljen renner ned i bunnpannen? Dette probleme oppstår HVER gang etter at bilen har stått. Er motor fortsatt varm ved oppstart så er det ingen problem..

Motor og ventiløftere har nå gått 350 000km. Men motoren ble demontert og fikk nye stempelringer og ventiltettninger og nye pakninger for 30 000km siden. Kan ikke huske at den var slik rett etter dette værtfall..

Posted

Om det ikke er tett rundt ventilene vil det jo bli glippe når ventilene blir kalde, da vil oljen renne ned i sylinderen, men det ser du fort ved oppstart da det vil ryke de første sekundene etter start.

Ta en kompresjonstest så veit du plutselig litt mer om hvilke sylinder nr det gjelder osv.

Posted

Renne ned i sylinderne gjør det værtfall ikke.. Kompresjonen er sjekket og den er veldig bra.

Så tviler på at det er der problemet ligger.

Posted

Hehe, tyngdekraft;)

Treng jeg å si mer?:P

Gammelbilen tikket på en sylinder, var en defekt ventilløfter, ble mye bedre lyd når jeg byttet den og vippearma.

Samt like før jeg solgte den begynte tikkelyder å komme tilbake, men viste godt hva grunnen var. Dårlig/utslitt olje.

Tips, ta ett oljeskift ;)

Posted

Hør der ja!

By-pass ventil da kanskje? Den skal vell åpne dersom oljefilteret er tett. Slik at man unngår å miste oljetrykket!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...