Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Jeg skal til og bytte topp pakning og ventiltetninger på min 90 modell 300SL 24V og i den forbindelse så driver jeg og leter etter info som blant annet:

Er det nødvendig og bytte boltene til toppen ?

Hvilken rekkefølge skal boltene skrues fast?

Hvilket moment skal boltene skrues fast med?

Kan ikke finne noe info om dette med rekkefølge og moment på nett, og ser at det er delte meninger om dette med nødvendigheten på og skifte boltene.

Km.stand på denne er nå 196500km

Er det noen her inne som besitter denne infoen, så hadde jeg blitt veldig takknemlig.

Posted

du kan måle boltene, og ofte kan de brukes om igjen, men har de strekt seg så må du kaste de.

Husk å plane toppen, denne er ofte skjeiv på disse motorene, og planer du den ikke så tetter ikke toppen skikkelig.

Å gå over ventilene ed litt slipepasta er heller ikke feil når du først har toppen av, for å sikre at de tetter skikkelig.. :P

Posted

Kan jo nevne de specene som står i den interne mb pdf'n jeg fant.

160mm-163.5mm lengde på boltene.

Og momentet skal være

1. 55nm

2. 90 grader

3. 90 grader

Posted

Takk for svar, spec på den vedlagte pdf filen sier det meste av det jeg lurte på :) Jeg er rimelig "grønn" på akkurat dette,så jeg spør nok dumt nå, men hva menes med moment:

1. 55nm

2. 90 grader

3. 90 grader

Posted

Nye bolter. Skru boltene til de er i mot toppen. Så begynner du i midten og skrur litt og litt  på alle boltene jevnt ut fra midten ved å veksle så du får skrudd jevnt ut til endene. Som vannringer sprer seg i vannet.

Når du har skrudd alle såppas fast som du skrur en vanlig bolt med 17 mm hode er det bare å trekke en kvart omdreining på alle boltene 2 ganger.

Du kan ikke gjøre feil.

Moment er krefter på lik måte du trekker en bolt med 10mm 13mm og 17mm hode med forskjellige krefter.

Ja, ja, ja enkelt fortalt men det er godt nok fortalt.

Posted

Man trenger ikke moment nøkkel for å trekke 55nm hvis man ikke har moment nøkkel.

Det er moment beskrivelse på "Alle" bolter på hele bilen, men ingen bruker det.

Det er forskjellige moment fra motor til motor derfor må man lese de.

Putter man i en bolt tørt skal den ha forskjellig moment i forhold til en smurt bolt.

I dette tilfellet så holder det lenge med å dra de til å så begynne å "Strekke" kvart + kvart turn.

Du kjenner nemmelig at den stopper før du strekker den.

Men har du moment nøkkel så dra den til først så ta moment nøkkelen så ser du hvor likt det er.

• 4 weeks later...
Posted

Takk for svar, spec på den vedlagte pdf filen sier det meste av det jeg lurte på :) Jeg er rimelig "grønn" på akkurat dette,så jeg spør nok dumt nå, men hva menes med moment:

1. 55nm

2. 90 grader

3. 90 grader

Har du fått det til?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...