Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hepp.

Jeg har en Avant 520 minilaster. Den har 20 hk motor, og hydraulikkuttaket er oppgitt til 200 bar / 30 liter/min.

Til denne har jeg handlet en 1-trinn snøfres, som drives med et kjede på siden, og PTO (traktoraksilng). Standard turtall på PTO er 540 rpm, som jeg ønsker å oppnå uten å måtte kjøre maskina på fullt.

Meningen er å fjerne PTO-aksilngen, og sette på en hydraulikkmotor. Det greieste er om jeg finner en motor jeg kan koble rett på girkassa som om det skulle vært PTO. Denne bør altså tåle 200 bar max trykk, og gi 540 rpm ved ca. 22-25 l/min. Jeg tror 40ccm / omdreining vil være passe. Den bør også tåle noe høyere RPM, 700-750 når jeg kjører på full guff.

Noen som kan hjelpe med valg av hydraulisk motor?

Jeg har tittet hos økonomideler, men de har bare puslete motorer med såpass høyt turtall. De kraftige begynner ved 50 ccm/rpm, som vil gi lavere turtall.

JINdp.jpg

jVZnb.jpg

YPeif.jpg

CBtlZ.jpg

Det er kun fresen på bildene over jeg har handlet.

Maskinen min ser sånn ut:

hmITR.jpg

Wy6sV.jpg

Posted

ang.trykket så er det evt å justere med en ventil.

du må ha en motor som er sterk nok til å dra rundt fresen i snø.

På strøapparatene mine sitter det hyd.motorer. Den jeg har forran justeres hastigheten med en strupeventil, den bak har jeg en kontroller på som justere trykket.

Du vil vel helst ha en du setter rett på så du slipper å dreve om??

Posted

Du vil vel helst ha en du setter rett på så du slipper å dreve om??

Ja, det hadde vært det enkleste. Da er det også enkelt å evt. tilbakestille til originalt hvis jeg ikke blir fornøyd.

Posted

Klikk på linen, du finner antagelig en omregning du kan bruke der

http://taon.dk/information/hydraulisk-beregning-2/

Takker. Enkle omregninger når man kan formlene.

Jeg ser at det kan bli problematisk å finne en motor som er kraftig nok, med det turtallet jeg vil. Jeg ser for meg en 40ccm motor, men muligens er 50 bedre. Skal jeg få utnyttet den relativt beskjedne effekten i hydraulikken best mulig, bør jeg nok ha noe som tåler max trykk, og da ser det ut som jeg må opp i en 80ccm og annen dreving.

Jeg har ikke hentet fresen ennå, så det gjenstår å se hvor greit det evt. er å dreve om.

Posted

du setter jo bare på et drev på akslingen, setter hydraulikkmotoren litt på siden med et annet drev hvis du ikke kan sette motoren rett på akslingen.

Posted

Jada, man gjør "bare" ...

Jo mindre "bare" , jo mindre som kan gå i stykker, og jo enklere ombygging.

PTO går inn i midten, snus sideveis i en 90grader "girkasse", og derfra går det en aksling ut på siden. Der sitter et tannhjul, som driver drevet på selve fresen.

Hvis ikke jeg finner motor som kan settes rett på PTO, så er det nok mest aktuelt å fjerne PTO, girkassa og akslingen, for så å stappe stussen på motoren inn der akslingen gikk, og sette på et større tannhjul. Jeg får se litt nærmere når jeg får hentet den hjem.

Posted

Bilder:

4YWxS.jpg

jbueU.jpg

fMhmZ.jpg

OAhuJ.jpg

0MOl.jpg

Jeg tror det skal være ganske enkelt å fjerne akslingen, sette på en oljemotor, og et større tannhjul. Jeg er veldig usikker på hvilket turtall denne bør jobbe ved. Jeg ser andre freser som er noenlunde tilsvarende i virkemåte er oppgitt til 1200 rpm, mens 540 PTO på min vil ikke gi fresen mer enn ca. 750 rpm. En oljemotormotor på 80ccm/rpm er nok mest nærliggende, da de tåler trykket. Da må det største tannhjulet endres fra 16 til ca. 30 tenner, og det er da kun for å få ca. 750 rpm. Kanskje er det alt for lite? Det minste er på 14 tenner, og jeg er litt usikker på om det er hensiktsmessig å gjøre det noe mindre. Et større tannhjul på motoren vil gi kjedet mer fart, mens et mindre tannhjul på aksilngen vil gi kjedet mer moment. Mer moment vil igjen føre til mer strekk på kjedet, og høyere belastning på lageret i fresen.

Største tannhjul er nå ca. 85mm i diameter, og jeg kan øke til ca. 110mm før dekselet blir for smått.

Posted

Dette prosjektet tror jeg blir puslete. 20hk og 30 l/min er lite, når du så tenker på varmen som utvikles så blir det vel ikke mye effekt for å dra rundt fresen? Har en traktorgraver jeg fantaserte om å sette fres forran, denne har 61hk og pumpe på 97 l/min 130kpa, men det var alt for lite for å dra fres som er bygd med hydraulikk-motor. Jeg kjørte før en hjulgraver med mekanisk drift, og kunne nesten kjøre rundt de med hydraulisk drift i motbakker. Så mye av effekten går bort i varme.

Har en Honda beltefres og den har hydraulisk fremdrift men mekanisk drift av fres. Tror nok at Honda (verdens beste snøfreser) hadde hatt hydraulisk drift av freseagregatet hvis det var mulig, uten at det var nødvendig med motor på 80-100 hk :)

Posted

Vel, hvis jeg ønsket meg en diger traktor, så hadde jeg kjøpt en diger traktor.

Dette er selvsagt ikke tiltenkt brøyting av E6.

Posted

Min Honda med 5,5 hk kaster jo mye lenger enn den på videoen, og ikke ser det ut av videoen til at den tar full bredde heller, til det er mengden som kommer ut av utkasteren for liten, det kommer jo bare litt snøfokk ut av den..........

Posted

Si i fra da, hvis du har noe konstruktivt å komme med.

Skulle gjerne hatt litt hjelp med å finne riktig turtall på fresen. Dette er en 1-trinn, så mater og "fres" går på samme turtall.

Posted

Trodde du mente at det var kraftuttak på den :) Jeg har forresten prøvd en Avant, mener det stod en 20 hk Honda i hekken på den, men jeg var visst overkvalifisert for den, med kompetansebevis for bl.a. hjullaster, for alt gikk i surr da jeg prøvde den  :lol:

Posted

Trodde du mente at det var kraftuttak på den :) Jeg har forresten prøvd en Avant, mener det stod en 20 hk Honda i hekken på den, men jeg var visst overkvalifisert for den, med kompetansebevis for bl.a. hjullaster, for alt gikk i surr da jeg prøvde den  :lol:

Denne sitter det 20 hk kubota i. De fantes med bensinmotor også. Det å sitte på fremvogna er litt uvant de første 10 minuttene omtrent. Jeg har kjørt litt avant 520 før jeg kjøpte min egen. Fantastisk maskin.

Alt er hydraulisk på den, så det er ikke noe mekanisk å hente ut noe sted.

• 2 weeks later...
Posted

Nei, skjønner ikke hva den skal være god for ..?

Uansett så er en 80ccm / rpm motor bestilt, sammen med 38-tann tannhjul og diverse kjede, slanger, pakninger og greier. Billig ble det ikke, men jeg håper det skal funke.

Dette vil gi turtall på ca. 1000 rpm ved 30 liter/min. Det blir spennende om effekt og moment blir nok til at den gjør en skikkelig jobb.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...