OG LOC Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 Heisann! Har seg sånn at jeg kjøpte en særdeles fin mercedes 230e 1990 mod for en måneds tid siden. Denne fikk jeg til en veldig god pris, og karosseri og interiør er veldig bra på den, samt at den er gått 300000. Dermed er det vanvittig kjedelig å kjøre denne bilen til høggern bare fordi forhandler skal ha uendelig mye penger for å reparere feilene på den, særlig når den er såppas pen. Det kan nevnes at jeg har tilgang til alt av verktøy og bukker i bøtter og spann, så ingenting står i veien for å fikse problemene selv. Så kommer problemene; 1. Bilen starter og sviver veldig bra, sunn og frisk og relativt renslig og vedlikeholdt motor osv. MEN, bilen orker rett og slett ikke mer når den kommer opp i 3000rpm. Da går det uendelig lang tid før den kommer opp i hastighet, og den sliter vanvittig mye med akselerasjon. Man hører at motoren jobber, men den er ikke villig i det hele tatt på høyere turtall. Girer og går veldig rent og pent frem til 2500rpm. Har hørt at det kan være luftmengdemåler, men klarer ikke å lokalisere hvor kabelen til denne sitter slik at jeg får prøve å kjørt uten luftmengdemåleren for å se om det er det som er problemet. Kan noen forklare meg hvor den sitter? Og, evt hva annet bør jeg se etter hvis det ikke er denne luftmengdemåleren som er feilen? 2. Spilte litt høy musikk på anlegget, og er redd for at dynamoen muligens kan være gåen nå... Plutselig begynte lys å blinke i takt med subben, selv om jeg hadde veldig lavt volum. Skrudde selvfølgelig av anlegget, i frykt for at noe var alvorlig feil. Når jeg så parkerte, prøvde jeg vindusviskeren, og den dro veldig mye strøm fra bilen når vindusviskermotoren gikk. Bilen brummet veldig tungt med andre ord, når viskeren gikk. Kan det bare være spenningsregulatoren? Hvordan sjekker jeg dette, og hvor finner jeg den? Setter pris på om noen kunne gitt forslag til hva jeg bør gjøre, og gjerne hvordan jeg bør gå frem. Som sagt, lite lyst til å kvitte meg med bilen da jeg alltid har likt disse bilene svært godt. Hvis du har tid, så forklar gjerne nøye hvordan jeg går frem, da jeg ikke har skrudd veldig mye bil. Har som sagt tilgang til et vanvittig stort verksted og alt av utstyr, så her er det kun vilja mi det står på. Setter pris på all hjelp jeg kan få
tommern57 Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 Når det gjelder motor, ville jeg først tatt av toppdekselet og sjekka kammen for slitasje. Ta gjerne et bilde og legg ut.
Beckern Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 Når det gjelder det elektriske, sjekk med multimeter. Du skal ha 14 - 14,4 V når motor går og 12,7 V på batteriet når det er fullt og motor står.
OG LOC Posted January 14, 2015 Author Posted January 14, 2015 Okei takk for svar, setter pris på at dere tar dere tida. Skal få sjekke både det med kammene og måle med multimeter. Videre, si at kammene ser bra ut, og multimeteret viser at strømmen er riktig. Hva ville dere dere så sjekket etter det? Lager meg ei liste med det dere tror kan være feil, som jeg kommer til å følge punkt for punkt for å utelukke evt feilkilder.
Beckern Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 På elektrisk side ville jeg sjekket jording. Minus på batteri til chassi, kobling til forsterker og til motor, og målt spenning ved bruk av stereo og eller vindusvisker.
Eirik Tømmerås Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 Bilen din har mekanisk innsprøyting og dermed ingen ledninger til LMM, som forøvrig sitter sammen med selve innsprøytingen, du ser den hvis du tar av luftfilteret 220´n som avløste 230 har elektronisk innsprøyting.
Tor Anton Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 kammen kan gjøre at den "gir" seg på turtall. Å bytte luftmengdegiver er ikke bare å skru ut da den må justeres inn. Du sjekker denne med å ohme den mens du presser talikken nedover. Det skal IKKE være opphold i verdiene.
OG LOC Posted January 14, 2015 Author Posted January 14, 2015 Glemte å nevne en ting forresten, hvis den står i park så går motor slik den skal! Kan fint ruse den på høyere turtall da.vil dette være mulig hvis det er noe feil med kammen? Notert meg at jeg skal ohme lmm, er det visse verdier jeg ser etter her?
Marevan Posted January 14, 2015 Posted January 14, 2015 Høres ut som turtallsperren er montert feil vei. Åpner i park og sperrer i de andre:)
Tor Anton Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 mulig jeg bæsjer på leggen nå,men 230E har vel ikke slik turtallasperre som E220??? For meg så høres det kansje ut som noe falsk luft evt tenningsfeil. Den går fint uten motstand,men med så orker den ikke. Husker ikke verdiene på lmg,men det skal stige eller minke jevnt. Det er 3 pinner å det er en fast motstand på to å variabel på to
OG LOC Posted January 15, 2015 Author Posted January 15, 2015 Takk for råd folkens. Skal skru i helga og se om jeg får orden på det. Kan også meddele at bilen selges hbo vrakpant hvis noen er interessert. Har en jjobb hvor jeg bruker bil svært sjeldent, og når jeg først trenger bilen så er jeg avhengig av å kunne stole helt på den. Send meg en melding på 90818050 hvis du er interessert
OlaNormann Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 Bilen din har mekanisk innsprøyting og dermed ingen ledninger til LMM, som forøvrig sitter sammen med selve innsprøytingen, du ser den hvis du tar av luftfilteret 220´n som avløste 230 har elektronisk innsprøyting. Den har luftmengde måler. Alle K-jetronic har det med ledninger på.
OG LOC Posted January 15, 2015 Author Posted January 15, 2015 prøvde å kjøre en tur istad, og lugget bilen noe vanvittig hvis jeg ga full gass når den var på lavt turtall. Godt mulig at dette er kondens, men litt rart da jeg fylte full tank forrige lørdag, og at det er ca 3/4 igjen på tanken. Nesten så jeg tror det kan være falskluft som er problemet. Men titter som sagt på det i helga, så legger jeg ut en update på om jeg har funnet det ut eller ikke. Her ligger forresten finn kode 55008169
OG LOC Posted January 16, 2015 Author Posted January 16, 2015 Ja kanskje det er det som er problemet? Synes det er litt rart mtp at den går fint når den står i park, at det da skal være lavt bensintrykk som er problemet. Krysser fingrene for at jeg får tak i en bilmekaniker i kveld som kan ta en titt. Rimelig håpløs situasjon det her.
OG LOC Posted January 16, 2015 Author Posted January 16, 2015 Forresten, noen som vet om det kan være dårlig lambdasonde som er problemet? Vurderer å sende den på verksted og gi dem et forsøk med en ny sånn en
modzona Posted January 16, 2015 Posted January 16, 2015 Har en 260e som har ca samme innsprøytning som m102 motoren. Min ble bedre med ny lamba. Gikk ugjevnt på tomgang, kveltes av og til å litt sånt smått. Samt hadde høy co2 ved eu-k. Alt dette gikk vekk ved bytte av lamba.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now