Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei :) noe  som kan hjelpe meg med ett problem ? jeg har byttet caliper, bremseskiver og bremseklosser framme på bilen min. Nå skal jeg lufte bremsene, men får ikke trykk for alt i verden. Får trykk bak. Det kommer faktisk nesten ikke bremsevæske fram til caliper. Beholderen er helt full. Har gjort dette før, og burde i utgangspunktet vært veldig lett. Bremsevæska synker litt på inntråkk, men stiger igjen på utslipp av pedal. Bilen jeg har en en S124 250TD. Hjelp!

Posted

Om du har full beholder og nippelen åpen, skal det piple ut etter ei stund uten at du tråkker på pedalen. Hvis det ikke gjør det, har du enten et rør som er deformert (flatt), eller så har du en tett slange. En slange kan ese opp inni og fremdeles se grei ut utapå.

Posted

Ja det kan være, men burde vel skjedd noe med pedalen hvis slangen var tett. Burde vel blitt trykk på pedalen ? Og det kommer ikke noe særlig trykk inn på abs heller. Så har tenkt op om det kan være noe med sylinderen, eller bremsekraftforsterkeren ? Noen ideer her ?

Posted

Kan det være to kammer i bremsebeholder der den bakre er tom selv om den fremre er nesten full? Har vært borti at det nesten må fylles over for at begge kammer fylles.

Posted

Du er sikker på at beholderen er helt smikkfull? Mener bestemt beholderen er litt vanskelig å ha med og gjøre, da det må toppes langt om lenge for at bakre kammer skal fylle seg.

Posted

Det er bak som blir tomt først hvis man ikke har fylt helt opp i beholderen. Slik at det skal ikke ha noe å si ved lufting framme.

Tipper at det er brake master cylinder som er synderen her. Disse har to separate rom en for bak å en for frem og en for bak. Slik at når du trykker på pedalen så får du bremsing bak men ikke framme. Tipper at en o-ring eller noe sånt er gåent slik at den ikke klarer å levere bremse kraft.

Men start først med å demontere rør å sende trykkluft gjennom dem slik at du er sikker på at det ikke er noe om blokkerer.

Her har du en How-to på å bytte den. Men sjekk nå først at det ikke er noe som blokkerer i rørene eller lignende. Løsne også på inn siden av abs blokken å sjekk om at du har trykk inn dit men tviler siden pedalen er myk.

Posted

Jeg fyller alltid nye calipere med bremsevæske før montering. Det lønner seg også

å klemme bremseslangen før demontering av gammel caliper slik at bremsevæsken

ikke renner ut.

Regner med at du vet hvordan man lufter siden du har gjort det før, men ved masse luft

i systemet er det ekstra viktig at medhjelperen lukker luftenippelen før den som trykker

på pedalen slipper opp. Alternativt kan man bruke vakuum på luftenippelen og på den

måten suge bremsevæsken gjennom. Det at væskenivået i beholderen synker, tyder

på at hovedsylinderen er ok. Bremsekraftforsterkeren har ikke innvirkning på lufting av

bremser.

Posted

Takk for mange svar. Jeg er klar over det med det bakerste kammeret, og beholderen er så full at det renner over. Og bremsene bak er luftet på nytt med suksess. Men i dag skal jeg prøve med vakum forran, kan ikke skjønne annet enn atvdet må gå da. Syns det rt veldig merkelig at det skal være så vanskelig å få til. Vi var tre stykker her om dagen for å lufte, men fortsatt bare luft. Men siden det er såpass mye luft i systemet, er det vel derfor det er så jævla vanskelig :P

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...