MortenE Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Skiftet olje i dag! Filter innsatsen, va temmelig bulkete og "innsugd" på ca halvparten av det blanke metallet som omgir filteret...... Det såg ut som om filteret er gått tett og att det har blitt klemt sammen av vakumet til oljepumpen! Noen som har opplevd dette? 5000km siden sist bytte og da såg det helt fint ut! Oljen suges gjennom filteret på utsiden, og forsvinner inn i filteret og ned i bunnen av beholderen før den går inn i motoren! Finnes det en bypass funksjon som åpner hvis oljefilteret skulle gå tett? Motoren kjøres omtrent på full load konstant! Og turtallet er til tider ganske høyt! Er dette en naturlig reaksjon på filteret under hard kjøring? Kan og legges til att oljen såg "normalt" skitten ut, luktet normalt og temp og trykk har oppført seg eksemplarisk de siste 5000km... M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Jeg har kjørt min bil hardt i 100.000km og med skiftintervaller på 10.000km - aldri sett noe slikt på denne... Kanskje det har med oljen å gjøre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Nei.. Dette har me alt snakk om.... Felleskjøpolje, D5 super turbo delsyntetisk e aldeles perfekt for traktormotorer, som jo dette må sies å være... M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Hva slags filter bruker du? Det skal visstnok være stor forskjell på filter med hensyn til gjennomstrømming. Kanskje filteret ditt er for tett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Hengst E179HN D16. Står og 601 180 0109 på det! Har forøvrig funnet ut att ettersom filteret tetter seg, skal en bypassventil i filterhuset åpne seg ved ca 2bar! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Hengst E179HN D16. Står og 601 180 0109 på det! Har forøvrig funnet ut att ettersom filteret tetter seg' date=' skal en bypassventil i filterhuset åpne seg ved ca 2bar! M.[/quote'] Har kjørt hardt med både '83 300D, 94 300TDT og 86 240TD med Hengst filter uten å ha opplevde noe lignende. Sannsynligvis et engangstilfelle. Bytt og prøv igjen, eller kjøp et på BOS og se om det gjør noen forskjell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.