Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Som topic beskriver, så sliter man litt. Dama sku ta seg en tur og mens bilen sto på tomgang hørte hun et klikk etterfulgt av at ladelampa begynnte å lyse.

Jeg bytta børster for 2 år siden, har ikke sjekket dette enda da vi har -23 ute.

Er det Frikoblingshjul på dynamo? Reimhjulet på dynamo var løst for ca 2 mnd siden, jeg trodde det var lageret som var gåent, men fant ut at sporkila inni der var ødelagt. Jeg dro fast hjulet med muttertrekker og alt var i orden i ca 2 mnd fram til i går. Har jeg fucka opp et evt frikoblingshjul her slik at dynamo lader maksimalt hele tiden og nå er brennt eller kan det være andre årsaker til dette? Jeg ser at det går 3 kabler fra dynamo til noe ved batteri. Er dette noen form for rele?

Jeg håper noen har noen gode svar på om det finnes rele i mellom dynamo og batteri, eller om det finnes frikoblingshjul på dynamo?

Passer dynamo fra 300d/td? Slik at jeg har større spekter for biler jeg kan hente brukt dynamo fra.

Posted

Husker nå at sporet som kila sku kiles i var veldig utvidet så jeg dundra bare på med muttertrekkern og sporkila kilte seg nå inni der.

Jeg har fått høre at jeg kan ha gjort slik at dynamoen lader for mye hele tiden og kan brennes.

Hva er frihjulet for da? Er ikke det slik at når dynamo ikke behøver å lade mye så går frikobles det? Og vice verca.

Vet du hva de 3 kablene fra dynamo går til? Er det til et form for lade-rele? Kan det være den som er gåen i såfall.?

Posted

Takk for svar!

Du har nok rett i at feilen ligger en annen plass (mest sannsynlig har den 28år gamle dynamoen takket for seg)

Reim,strammer,løpehjul,batteri er nytt på bilen.

Bytta børstene for et par år siden, men skal nappe den ut og kontrollere den. Kan jo seff være et brudd en plass og!

Posted

ledningsbrudd like ved dynamoen er ikke et uvanlig fenomen på 124. hatt dette på to biler selv, og vært borti andre med samme problem!

Posted

Skaff deg en voltmeter, mål direkte mellom B+ og gods, da skal spenningen være 14,4V., hvis kun 12V uansett turtall så er nok feilen din på dynamoen.

Ladelampa går på D+, og den går over ei lampe før den går til tennigpluss.

Når bilen begynner starter, så går det spenning fra tenningpluss, via lampa, og godses via D+ i dynamoen.

Når bilen begynner å ladde, så får den 12V spenning fra D+, der den godses når den ikke lader, samt fra tenningpluss, og 12V på hver siden gjør at lampa slukker.

Derfor ladelampa lyser litt når man starter bilen, fordi den ikke har startet å lade ennå;)

Posted

Takk for gode svar folkens!

Jeg klarte å lure meg ut i kulda å for å sjekke litt. Bytta ut børstene (laderele). Nå lyser ikke ladelampa når jeg gløder igang, men starter å lyse når motor går.

Posted

Har nå fått fyrt opp maskinisten, når jeg setter tenning på så lyser ikke lampa som det normalt skal gjøre.

Når motor starter så lyser lampa konstant, lampa forsvinner ved ca 15-1600RPM, og begynner å lyse igjen på tomgang.

Tok et par mils kjøretur nå og det lampa lyser kun ved nedbremsing mot kryss osv, forsvinner når man kommer over 60 km/t ca. Dynamo klarer ikke å levere på lavere turtall, bytta børster i dag.

Jeg skal kjøpe ny dynamo når jeg kommer tilbake til Sverige (50 mil herfra) og koster 900,- ny:)

Lurer bare på hvorfor ladelampa IKKE lyser når man setter tenning på under gløding. Virker som at det kan være noe mer en bare dynamo her.

Posted

Nei, har ikke målt, men bilen ble kjørt 6 mil og nå lyser ikke ladelampa nesten. Hadde den ikke ladet så hadde man mista varme og lys hadde man ikke kunne kjørt med.

Som sagt så skal man kjøpe seg ny dynamo snart, så jeg slår meg til ro med at dynamo er kaputt:)

TAKK FOR SVAR!!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...