Frode Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Skal ha nye piggfrie vinterdekk fremme til Stasjonsvogna, men vil gå ned et hakk i dimensjon, grunnen er enkel, pga av spacere fremme så subber 225 dekka i hjulbuen, tenkte derfor å sette på 215/45-17 eller 205/50-17 på 8" AMG look alufelger som jeg har liggende..... 215 er litt mindre i rulleomkrets, mens 205/50 dekket er nesten 100% likti rulleomkrets bare 2 cm smalere.... .hmmm... Begge dekkene er vel ukurante dimensjoner men det d....er jeg i... De dekkene som står på ønskelisten er Nokian, Gislaved, Continental eller Dunlop, alle disse har fått skryt i tester, og Dunlop Winter Sport har jeg kjørt med i 3 sesonger og er kjempefornøyd, men tiden går videre og de dekkene jeg har kjørt med er sikker elendige i forhold til nye... Derfor er spørsmålet, hva skal jeg velge.? Har dere her inne noen erfaringer å dele.? Charlie, tips.... det er nok du som kjøper de til meg anyway så hva ville du brukt..??..
CHARLIE Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 For å si det sånn så kjøpte jeg Nokian til familebilen i år også. Jeg kjørte 225/45-17 Nokian Hakkapelitta 4 piggdekk i fjor, og har kjøpt de nye Nokian Hakkapelitta 5 piggdekk i dimensjon 235/35-19 iår. Dette er siste nytt fra våre gode venner i Finland, og det er også de som vinner testen i Motor sammen med Michelin. Nå skal jo ikke du ha pigg, men likevel er mitt råd Nokian og Michelin. På vinteren så ser jeg ingen vits i å spare noen hundrelapper på å velge noe annet enn det absolutt beste!! Se etter Nokian Hakkapelitta RSi eller Michelin X-Ice!! Jeg vet at Continental kom langt opp i testen, som vanlig. Men med den historikken til disse, så holder ihvertfall jeg meg borte fra dette dekkmerket!!! Selfølgelig skal du få den beste prisen og servicen som er i markedet hvis du kommer til oss!!
Guest 1042 Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Ser det anbefales X-ice her. Er det jeg hadde planer om å hive på min. Kjører på østlandet og noen turer over fjellet hver vinter. Med andre ord mye mer snø og is enn i Stavanger. Kan du komme hit og legge på noen nye x-ice 195/65-15 på mine felger også eller Charlie?
CHARLIE Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Kan du komme hit og legge på noen nye x-ice 195/65-15 på mine felger også eller Charlie? Har solgt dekk til Østlandet før jeg, hehe!!! Men blir nok litt vanskelig å levere dem ferdig montert da :lol:
Frode Posted October 5, 2006 Author Posted October 5, 2006 Hva med dimensjonen 215/45-17 eller 205/50-17 er det greie størrelser å få fatt i..??. Kan ikke bruke 225/45-17 pga at det subber, må ha spacere fremme pga bremsene detfor subber de litt i skjermen på topp, å gå ned ett hakk i dim løser hele problemet....
Thor-Egil Andersen Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Hei Frode. Jeg kjører med 215/45 17" Glimmers å kjøre med. Mine dekk er litt gamle nå, men funker greit enda. Dunlop Graspic II
Frode Posted October 5, 2006 Author Posted October 5, 2006 Tenkte på Dunlop også ja, har som sagt hatt Dunlop Winter Sport i 3 sesonger og har vært kjempefornøyd, merket de var blitt litt harde nå sist vinter, merket spesielt det på vått føre, da slapp de grepet veldig lett..... Men tror jeg hører på Charlie her, og kjøper Nokian, må følge med i tiden og kjøpe det som er på topp i år, det er som med data, fjorårets dekk er utkonkurert året etter, spesielt er dette synlig på piggfrie, bare se på Bridgestone Blizzak, havnet sist på dekktesten i fjor, 2 år før var det toppdekket... Husker du felgbredden du har de 215 dekka på.?
Thor-Egil Andersen Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Mener det er 8" og 1/4" (8,25") Vet ikke hvordan det skrives Orginale EVO II Felger ET 34
Frode Posted October 5, 2006 Author Posted October 5, 2006 Ok, jeg har 8" bredde felg, altså ca 6,5mm smalere felg, hvordan ser 215 ut på din, litt sånn Tysk look, eller går de nesten beint med felgen.??
Thor-Egil Andersen Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Synes det ser helt greit ut med de dekke jeg har, ganske rett egentlig i forhold til hva man skulle tro... Definitivt ikke noe tyske look.... Kan ta bilde og sende deg en MMS
TEH Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 ...Dette er siste nytt fra våre gode venner i Finland, og det er også de som vinner testen i Motor sammen med Michelin. Synes ikke disse dekktestene er verdt papiret de er skrevet på engang. Min påstand er at velger du et dekk av kjent merke vil man klare seg vinteren igjennom. Det er såpass mange faktorer som spiller inn på vinterdekk at å se på en eller dekktester blir litt feil. For det første leveres et dekk i en dullion forskjellige dimensjoner. En dekktest tester bare en dimensjon. Det er også forskjell på biler vekt. Det er ikke sikkert at et dekk som funker supert på en 900kg tung Yaris i 155R13 funker like godt på min 1780kg tunge S211 i 225/55-16. I dekktester tester man kun med et bilmerke. For å ikke snakke om at biler har tre forskjellige måter og ta seg frem på. Framhjulstrekk, bakhjulstrekk og firhjulstrekk. Stort sett alle tester av vinterdekk foregår i Finland. Etter det jeg har hørt på Nokians eget testannlegg. Etter at Continental ble tatt med buksene nede har jeg ingen tro på at alle fabrikantene har rent mel i posen. Pleier å si på en litt fleipete måte om testvinnerne, at i år var det de som betalte mest. Det jeg synes er synd er at mange dekkforhandlerne sluker de rått. ( No offence Charlie ) Jeg sier ikke at Hakka er et dårlig dekk, for det er det langt ifra. Men jeg mener bestemt at den vanlige mann i gata ikke ville ha merket forskjell på en evt. testvinner og f.eks fjerdeplassen. Jeg pleier og forhøre meg litt før jeg handler dekk. Snakker litt med taxifolk bl.a om hva de har kjørt på, og om de er fornøyde med levetid, fremkommlighet, støy og bremsegrep. Jeg veier en yrkessjåførs ord ti ganger mer en en dekktest i f.eks Motor.
Frode Posted October 5, 2006 Author Posted October 5, 2006 Der er jeg helt enig Erik.! Men hvis du velger mellom 3-4 øverst på listen så er du som regel innenfor og får et godt dekk, velger du blant de 3-4 nederste på listen så tror jeg du får noe dritt..... kjøper du dekk mhp pris og kun det så er det ren lotto om dekket i det hele tatt er rundt.... Men tiden går, slik at hvis en skal henge med i svingene er det greit å få med seg hva som skjer i verden, derfor har jeg som regel funnet noen Tyske dekktester, der de har lavprofil dekk med litt dimensjon og på en "typisk" tysk bil med litt størrelse, de testene passer bedre for meg for som du sier, dekki dim 175R-13 testet på en bil som veier 1200kg, med forhjulstrekk er null verdt for min del.....
Thor-Egil Andersen Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Var ikke lett å ta bilde av dekk/felg så man ser akkurat hvordan det egenlig er.....
Olav Posted October 6, 2006 Posted October 6, 2006 Jeg satt akkurat og leste i nyeste Bil om dekk. De siterte profesjonelle dekktestere på at selv de som ikke gjør annet enn å teste dekk har virkelig problemer med å peke ut ett dekk som det beste. Derfor blir dekktestene avgjort ut fra nøyaktige målinger med avansert utstyr som måler slippgrenser, bremselengder, støy osv. Det er likevel sjelden store forskjeller på de enkelte dekk. Bil har også gående en test der utvalgte sjåfører får tildelt et antall sett hjul, og skal kjøre vekselvis på disse gjennom noen vintre. Etter første vinteren har de ikke klart å peke ut ett dekk som bedre eller dårligere enn de andre. Så lenge du holder deg til de tradisjonelt gode dekkene (Continental, Michelin, Nokian osv) så vil nok heller ikke den jevne forbruker merke noen forskjell.
Frode Posted October 7, 2006 Author Posted October 7, 2006 Det så veldig bra ut Thor Egil, tusen takk for bidene.!! Vil ha samme dekkbredden som deg men 6,5 mm smalere felg, vil bli helt likt sånn synsmessig, synes dekket ditt flyktet bra med felgen så det blir kjempebra.!. Er helt enig med deg Olav, men det er veldig stor forskjell på Michelin og Nakang, men det er sjeldent de tester slike ekstemt billigdekk, det pleier å være dekk som er kjent, dvs Bridgestone, Vredestein, Dunlop, Michelin, Pirelli, Continental etc og alle disse konkurrere både innen asfaltracing og rally slik at forskjellen på disse vil være som du sier små for den "normale" sjåføren........ men jeg vet ikke om noen her inne kan kalles normale.....
1944 Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Heisan! Jeg kjører en E240TA (W210) 2001 mod., og kjøpte nye Dunlop Studless piggfrie vinterdekk (215/55R16) for to år siden. Og det har jeg blandede erfaringer med. I nedoverbakke er det gøy det blir som å kjøre stor kjelke - null kontroll! Oppover og på flatene er det ikke gøy. Bilen setter seg fast når det er mer enn 3 cm snø. Jeg har kjørt piggfritt i i snart 20 år, og har alltid vært svært fornøyd med det - bortsett fra de to siste årene. Har derfor bestemt meg for å kjøpe nye piggfrie vinterdekk i år. Ville satt stor pris på om noen kunne dele gode erfaringer med W210 og piggfrie vinterdekk. Evt. hvilket merke/type og dimensjon. Tips hvor dette kan kjøpes er og av interresse. Rolf-Arne
Frode Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Du må oppgi ihvetfall hvilken landsdel du holder deg i slik at vi kan foreslå dekkforhandlere til deg....
Frode Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Da fikk jeg lest dekktesten i Motor, her er en link: http://www.motor.no/pdf/M806_DEKKTEST.pdf Kunne tro de hadde hørt meg, eller kanskje omvent, underbevisstheten spilte meg et puss for de testet faktisk Nakang.... Og som ventet falt de total igjennom.... Men å velge et dekk mellom de på topp 5 piggfrie er ikke lett, men etter litt studering så vil valget bli mellom Nokian, Continental eller Michelin....satser på det blir et par mnd`er til jeg trenger de...
FrodeS Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Da fikk jeg lest dekktesten i Motor, her er en link: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/08/479112.html Kunne tro de hadde hørt meg, eller kanskje omvent, underbevisstheten spilte meg et puss for de testet faktisk Nakang.... Greit nok at nankang-dekkene er dårlige, men dette var vel litt i overkant avstraffelse av produsenten ???
Thor-Egil Andersen Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 He he... Veldig bra.. Skal bli artig å teste noen nye dekke på bilen til madammen i vinter. De gamle som satt på bilen var helt møkk... Blizzak 50 et eller annet..
CHARLIE Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jeg vil råde alle de som skal ha nye vinterdekk om å få lagt om NÅ før snøen kommer. Nå er det helt stille hos dekkforhandlerene, og det betyr at de både gir de beste prisene på dekk samt yter maks service og legger om mens du venter!! Etter at første frostnatten/første snøen har kommet, så blir det et rotterace i mange uker etterpå. Da skal dekkforhandlerene tjene inn ca 1/3 del av årsomsetningen på 3-4 uker, og da er det et sinnsykt kjør. Dette merker dessverre kundene ved at de må vente i timesvis på å få hjelp, hvis de i det hele tatt får hjelp i det hele tatt den dagen. Kanskje ikke neste dag heller osv.osv. Slik blir det dessverre når mange 1000 kunder venter til frosten/snøen kommer, og alle skal ha hjelp samtidig.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now