Jump to content

skikkelig på siden. Citroen C8 med artig problem (motor)

Recommended Posts

Posted

Har en kompis som har en C8 med 2l HDI motor (og automatgir).

Denne bilen hadde registerhavari i våres, og siden dyser er komplett umulig å få av disse motorene uten spesialverktøy til høy pris eller uten å ødelegge toppen ble det skaffet en byttemotor fra en Pug 807.

Motor ble byttet, og alt var fryd og gammen, alt fungerte så bra som en halvgammal franskmann kan fungere. Og det i en hel uke! Da var det i gang med nye problemer som hverken vi eller lokale Citroen-garage har funnet ut av.

Går som følger:

Motor starter og går pent, man kan faktisk kjøre litt og. Til å begynne med var det noen km om gangen før den totalt blånekter å øke turtall over 1000 rpm. Da må den stoppes, vente litt, startes og er man heldig kommer man 100 meter før det er stopp igjen. Ligger ikke lagret noe feilkode som vi klarer å skjønne er relevant. Etterhvert kommer det opp feilkode på tett partikkelfilter. Første gangen ble filter gjort gullende rent, bil startet opp og alt fungerte som det skulle i noen km før det var i gang igjen med fravær av effekt, stopp-start par km til før den igjen mister effekt. Etter mange nok runder kommer varsel om partikkelfilter opp.

Det som et av feilmeldinger som jeg kan huske er: feil på sensor tanklokk, feil på pumpe til guffe som skal blandes med diesel for å holde partikkelfilter rent (kompensert med å helle additiv rett i tanken).

Nå er det lenge siden jeg var borti bilen, så jeg husker ikke alt, men mener å huske at det ikke ligger lagret feil på EGR, dieseltrykk (med Bosch-diagnose) er innafor, LMM verdier er innafor (fikk ikke framprovosert feilen når den var koblet opp, var heller ikke lagret feilkode på det). Teknikerene på lokale Sitrusverkstedet har heller ingen teorier annet enn bytte av bakre potte (!!!) (Noe som bileier gikk med på, uten at det var noe mer vellykket).

Noen andre med erfaring? Noen her med Lexia-diagnose med tilhold på østlandet?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...