Tore Robert Klerud Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 Bilen min slutter visst aldri å mene at den har for lite strøm. Begge batteriene er forholdsvis nye, for et års tid siden fikk den ny dynamo etter at den gamle tok kvelden (hadde vist en drøss elfeil litt til og fra i lange tider da), og nå er den i gang igjen: Xenonlampene kommer og går, alt av ABS, BAS, ESP og så videre kobles ut, og nå senest også totalt strømsparemodus (null interiørlys, null vifte, null varme og så videre). Sist var det en feilkode på en ABS-ring som også ble byttet, har ikke fått sjekket ennå hva som ligger inne av feilkoder nå. Har heldigvis fått låne opphavets BMW til noen ærend i julen mens den mobile igloen min har stått nedfrosset på tunet. Nå skal jeg ha den på verksted, men får vel forsøke å lade den så godt det går først. Vet det skal finnes noen ladekontakter (eller starthjelpkontakter) under panseret. Lader jeg begge batteriene samtidig ved å bruke dem, eller må jeg ta ut batteriene og lade dem hver for seg? Mvh Tore
The Marlboro Man Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 hei, angående lading etc http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=68595.0
Sven Håkon Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 Du kan lade rett på hovedbatteriet i bagasjerommet - siden du har sedan så har du uansett ikke ladepunkter i motorrommet. Det høres dog ut som om du har andre problemer enn bare lav spenning - kanskje det er batteristyringsenheten som trenger en oppfriskning?
The Marlboro Man Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 Enig med Sven Håkon her. Hadde litt samme opplegget som deg her i fjor, ABS ring ødelagt, utladet batteri etter en del kaldstarter etc, mye utstyr trekker mye strøm. Kjøpte vedlikeholdslader og gav bilen en topplading eller 2 iløpet av vinteren og det har funket som bare det etterpå. Ødelagt ABS ring\polhjul\impulsring er ett kjent fenomen som ofte oppstår på venstre bak først etter det jeg har lest og selv erfart, jeg fikk min byttet til noe over 3000,- og jeg var veldig fornøyd med det. Det er en bagatell, som tar med seg det aller meste av de tekniske godsakene bilen ellers har i teknisk rett stand, hos meg virket det som at girkassen til tider hadde litt panikk også pga uriktige signaler under kjøring. Hvis du plages såpass selv etter å ha byttet begge batteriene relativt nylig, så skulle jeg være tilbøyelig for å tro at det er andre ting som er problemer hos deg i tillegg.
bige Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 Monterte fast defa lader i min w212 , fikk beskjed av MB att pluss på lader MÅTTE kobles rett på batteriet mens jording skulle kobles til "jordings piggen" som står på innerskjermen , dette for att batterispennings overvåkning (langt og vanskelig ord) skulle forstå att batt ble ladet . Noen som har hørt det samme ??
Beckern Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 Monterte fast defa lader i min w212 , fikk beskjed av MB att pluss på lader MÅTTE kobles rett på batteriet mens jording skulle kobles til "jordings piggen" som står på innerskjermen , dette for att batterispennings overvåkning (langt og vanskelig ord) skulle forstå att batt ble ladet . Noen som har hørt det samme ?? Det er ikke slik elektrisitet fungerer så dette stemmer ikke. Bare dersom batterispenningsovervåknigen var en dings koblet på polen og som strømmen må gjennom ville det kunne stemme. Derimot må dette være en enkel spenningsovervåkning og den måler over to punkter og er svjv ikke engang ved batteriet. Pluss og minus kan i teorien kobles til hvor som helst der det er direkte kontakt med batteriet. Det finnes f.eks ladere man kan bruke via sigarettenner uttaket. Det er nok noen forsiktighetsregler man bør ta. Dårlig kontakt og lange strekk med tynn ledning osv kan gi gale verdier. Ikke vet jeg helt hvorfor overvåkningen må vite noe om lading heller men det finnes sikkert en forklaring.
bige Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 bedre bilde og det er jo fult mulig og sjekke lading under drift - bare gå inn i den "hemmelige menyen " http://www.motor-talk.de/forum/service-menue-tastenkombination-gefunden-t2957884.html
Beckern Posted January 2, 2015 Posted January 2, 2015 Det er jo en en sensor. Men ifølge BOS skulle jo ikke minus kobles til polen. Det var pluss som måtte på batteripolen. Det er jo en liten mulighet jeg ikke så først: Hvis dette er en strøm-måler som ligger rundt og måler magnetfelt så vil det være et poeng at minus IKKE kobles rett på polen siden strømmåler ikke ville sett strøm gå "feil" vei. I så fall må jo fortsatt undres over hva systemet vil med den infoen. Fortsatt vil det ikke spille noen rolle hvor pluss settes og det er fortsatt ikke noen forklaring på hvorfor jordings piggen må brukes. Joda, spenning kan sjekkes på mage MB også uten sensorer på batteripolene. Men spenningen kan sjekkes hvor som helst på et friskt anlegg til og med sigarettenneruttaket vil gi en ok måling om ikke alt for mye ekstrautstyr er hengt på samme kabel.
Tore Robert Klerud Posted January 4, 2015 Author Posted January 4, 2015 Takk alle sammen for gode råd og hint. Hvis det finnes noe slikt som en "batteristyringsenhet", og det tviler jeg ikke på at det gjør, så kan det godt være at den trenger å høre noen sannhetens ord, ja. For øvrig høres det også litt kjent ut at automaten kan gire ørlitegrann "nervøst" av og til, spesielt ved lave hastigheter og uten særlig gasspådrag. Skal på verksted i morgen, og så får vi se hva de sier etter å ha lest av koder. Litt kjølig å kjøre bil som skrur av både varmeapparat og vifte nå om dagen, selv om den lar meg få litt varme hvis jeg stopper opp og skrur ned på parklys innimellom... MVH Tore
Tore Robert Klerud Posted January 9, 2015 Author Posted January 9, 2015 Ja, da har jeg vært gjennom et par runder med diagnosesøk og vurdering i mange omganger, takket være en kamerat som driver verksted og gjerne gir seg litt ekstra god tid for selv også å lære litt mer for hver gang. Nå var det jo ikke lenge siden sist bilen var inne for å slette feilkoder og rette opp alt mulig, da dynamoen ble byttet og en ABS-ring på ene bakhjulet byttet ut. Alle de bremse- og ESP-relaterte feilmeldingene kom jo igjen nå, på samme måte som klagingen over for lite strøm med påfølgende utkobling av vifter, interiørlys og varmeapparat. Her er resultatet i korte drag: - Totalt fant han nå 32 feilkoder. Visstnok ikke uvanlig at det dukker opp mye rart i forbindelse med at bilen har lite strøm - eller tror den har det. - Slettet alt som lot seg slette. Feilkode på ABS relaterte seg til en ABS-ring foran, så det er trolig reelt. Skal bytte denne med det første. - Sjekket også ladingen fra den nye dynamoen. Ladet fra 13,7 på tomgang til ca. 14 ved litt pådrag. Visstnok godkjent, sa han, selv om det godt kunne vært helt opp mot 14,2. - Vi glemte visst bort å måle selve batteriene direkte på polene, men han trodde også at de er som de skal være. Er jo ikke gamle, og selv etter lang tid med motoren av og diagnoseverktøyet i arbeid startet bilen uten minste problem. Hadde den faktisk hatt så lite strøm som den klager over at den har, skulle den vært umulig å starte, mente han. - Fant også, midt inne i alle feilkodene, en slags melding om at bilen savnet en "registrering av nytt batteri". Altså forventer dette hyper-teknologiske marerittet at man skal logge seg inn i noen mystiske menyer via diagnosekontakten for å fortelle den at den har fått nytt batteri! Da ga selv verkstedmannen seg over, noe slikt hadde han aldri vært borti før. En fantastisk slu måte å sikre seg at folk til og med må reise på merkeverksted for å bytte batteri, i stedet for å gjøre det selv hjemme i garasjen. Er det rart det er dyrt å ha moderne bil? Uansett - nå fikk den i hvertfall beskjed om at den har fått nytt batteri "nylig", så får den bare være hvor sur den vil for at den ikke fikk beskjed den gangen vi byttet... - Etter å ha slettet det som lot seg slette, kjørte vi en tur. Da dukket selvsagt ABS-, BAS- og ESP-feilmeldingene opp igjen i instrumentet, og som feilkoder. Som sagt: ABS-ringen på forhjulet er sikkert en reell greie, så det er greit. - To koder lot seg ikke slette, 9050 og 9051. Det relaterte seg til "trinn 1 og trinn 2" av en "batterikontrollenhet" (den virkelige betegnelsen på dette fenomenet inneholdt enda et par navn og var langt nok til å rekke halvveis over skjermen på laptopen hans). Altså den samme saken som en av dere lenger opp i tråden her fortalte at dere hadde hatt problemer med, så vi snakker tydeligvis om samme feil. - Mekanikeren ringte for sikkerhets skyld merkeverkstedet, der kundemottageren ikke hadde hørt om dette i det hele tatt, og var lite meddelsom. Han ba da om å bli satt over til selve verkstedet, der denne mystiske saken tvert imot var godt kjent, vi fikk både vite hvor den sitter, og hva den koster: 8.500 kroner!!! Selv om bilen nå er påkostet masser i nye bremsedeler, tetting av dyser, foringer både bak og foran og så videre, og nå burde være rimelig solid mekanisk for nye 300.000 kilometer, vil det ALDRI bli aktuelt å kjøpe en liten plastikkboks med noen kretskort inni til en pris tilsvarende det jeg solgte min gamle og litt haltende, men fullt brukbare 250 D for i høst. Kjenner at det kommer til å bli en liten prestisjesak for meg å få fikset på dette innenfor rammen av ca. 2.000 kroner. At en bil med en anslått innbytteverdi på 50.000 kroner skal bli ubrukelig til tross for å være i glimrende form rent mekanisk av en slik "tullegreie", bare fordi den får resten av bilen til å tro at den er syk, til en slik pris, er så provoserende i mine øyne at det bare får meg til å le. Nå blir det spennende å jakte på en slik sak så billig som mulig. Og ikke minst å se om det er mulig å bruke en brukt slik sak, eller om det også er lagt inn hindringer i veien slik at en slik enhet eksempelvis må programmeres inn i systemet for den aktuelle bilen med dataverktøy som bare merkeforhandler har - slik at de i det minste får et par timers inntjening på verkstedet av det. Ingen ting vil forundre meg i så måte... De av dere som har erfaringer her: Setter stor pris på å høre hva dere gjorde. 8.500 kroner er kanskje helt greit å betale for en ørliten detalj for folk som tjener en halv million eller mer i året, for oss som ligger på halvparten er det for det første ikke mulig å betale slikt - og jeg kan ikke skjønne at NOEN faktisk kan gjøre det. I så fall kan man jo ikke gi mer enn 25.000 kroner for en 15 år gammel slik bil i dag uansett, for dette er sikkert ikke den eneste lille svarte boksen til den prisen som plutselig kan parkere en slik bil helt uten videre. Moralen blir: Dette blir spennende. OG: Finner du en rustfri og mekanisk solid W124 med lav kjørelengde, og helst så lite elektronisk utstyr som mulig, så kan du nesten ikke få betalt for mye for den. Om 20 år kommer det antagelig bare til å finnes biler nyere enn 10 år og fra før 1995 i trafikken... MVH Tore
KennethJ Posted January 9, 2015 Posted January 9, 2015 Det er dessverre slik at man kan ryke på saftige regninger på en 211. Men 8500,- er jo faktisk mindre enn man må betale om vindusviskermotoren takker for seg (9600,- var det vel hos BOS for ny motor med mekanisme, motor selges ikke løs..), under halvparten av en ny drivaksel foran på en 4Matic (20600,- hos BOS, ingen andre klarer å skaffe..) Det dobbelte av en styrevinkelsensor er det (den koster drøyt 3000,- hos BOS med MBE-rabatter), det er rett og slett dyrt med en del deler til disse bilene.. Pussig nok virker det som de som har minst problemer med 211 er de som har kjøpt en gammel taxi.
Guest 1042 Posted January 9, 2015 Posted January 9, 2015 Hoggere rundt omkring begynner å fylles opp av prefacelift 211. Burde vel være mulig å få slike deler for en rimelig penge? Snakker ikke om "merkehoggere" som Baastad, da disse vet hva ting koster, men om de som tar inn alt mulig.
Marevan Posted January 10, 2015 Posted January 10, 2015 Jeg fikk bakoversveis da jeg fikk høre prisen de skulle ha for ny tannstang til 211n min. Heldigvis har ebay tilsvarende brukbare med en null mindre foran komma.
Tore Robert Klerud Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Ok, da skal jeg på delejakt til et antall hoggere i morgen. Er det flere forskjellige slike batterispenningsladekontrollsystemmoduler tro, eller bør jeg være rimelig trygg på å få tak i riktig greie ved å oppgi chassisnummer og årsmodell? MVH Tore
modzona Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Beste måten å være sikker på at du får rett del er å vite delenr på delen.
Eirik Tømmerås Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Det er dessverre slik at man kan ryke på saftige regninger på en 211. Men 8500,- er jo faktisk mindre enn man må betale om vindusviskermotoren takker for seg (9600,- var det vel hos BOS for ny motor med mekanisme, motor selges ikke løs..), under halvparten av en ny drivaksel foran på en 4Matic (20600,- hos BOS, ingen andre klarer å skaffe..) Det dobbelte av en styrevinkelsensor er det (den koster drøyt 3000,- hos BOS med MBE-rabatter), det er rett og slett dyrt med en del deler til disse bilene.. Pussig nok virker det som de som har minst problemer med 211 er de som har kjøpt en gammel taxi. Er vel ikke veldig pussig? Da km.stand er veldig høy for alderen er det meste av slitedeler m.m byttet. Men når det er sagt så hadde jeg Turbohavari og medføgende motorbytte på min ex.Taxi
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now