Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg var borte i jula i rundt 10 dager, da jeg kom hjem måtte selvfølgelig bilen være strømtom. Ikke nok med det, den lader ikke heller! Så det må ha skjedd noe med batteriet.. Laderen registrerte ikke at den satt på noe batteri..

Batteriet kjøpte jeg for 2 år siden, er biltemabatteri, siden det er 3 års garanti så henter jeg bare nytt der.

Men så lurte jeg på om det var noe spesielt jeg må tenke på ved bytte? Var jeg som byttet selv med en kompis sist gang, men jeg spørr bare for sikkerhets skyld her først for å være sikker..

Blir takknemlig for svar.. :-)

Posted

Hei

du skriver, den lader heller ikke.

Er det bilen som ikke lader, så har du ett problem med dynamo vil jeg tro

I tillegg star det at øaderen ikke registrerer at det er ett batteri der.

Hvis batteriet er helt tomt og du setter på en elektronisk lader vil nok problemet være der.

Finn frem en gammel lader og koble til den så skal du se at du får liv I batteriet ditt.

Posted

Hei

Hvis batteriet er helt tomt og du setter på en elektronisk lader vil nok problemet være der.

Finn frem en gammel lader og koble til den så skal du se at du får liv I batteriet ditt.

Hei! Takk for svar :-)

Dynamoen har jeg aldri hatt problem med, hvis jeg hadde fått start på bilen hadde dynamoen fikset det.

Men det er null liv i bilen, dette har skjedd før.. Da byttet jeg, men da var batteriet veldig  gammelt.

Hva som har skjedd nå vet jeg ikke. Men laderen fant ikke batteriet, jeg satte på forskjellige plasser, men den blinket bare, som betyr at den ikke finner noe ladepunkt.

Tenkte å prøve med min nødstarter, men den var selvfølgelig tom for strøm den og.

Hva skjer om jeg prøver med startkabler? For brå start fra 100% tomt batteri?

(Jeg vet hvorfor strømmen går av bilen, jeg har glemt å koble ut anlegget, sikringen på det tar strømmen om den står stille, dumme meg..)

Posted

Hei

Hei! Takk for svar :-)

Dynamoen har jeg aldri hatt problem med, hvis jeg hadde fått start på bilen hadde dynamoen fikset det.

Men det er null liv i bilen, dette har skjedd før.. Da byttet jeg, men da var batteriet veldig  gammelt.

Hva som har skjedd nå vet jeg ikke. Men laderen fant ikke batteriet, jeg satte på forskjellige plasser, men den blinket bare, som betyr at den ikke finner noe ladepunkt.

Tenkte å prøve med min nødstarter, men den var selvfølgelig tom for strøm den og.

Hva skjer om jeg prøver med startkabler? For brå start fra 100% tomt batteri?

(Jeg vet hvorfor strømmen går av bilen, jeg har glemt å koble ut anlegget, sikringen på det tar strømmen om den står stille, dumme meg..)

Du kan bruke startkabler hvis du ønsker det.

Posted

Elektroniske ladere nekter å lade når spenningen på batteriet er alt for lav. Med startkabler vil du kunne få liv i batteriet dersom det ikke har frosset. Få liv i batteri/bil, la motor gå en stund og når du stopper setter du på laderen over natten.

Dette er vel klassisk brukerfeil og du vil normalt sett ikke få nytt batteri, men det kan være verd å prøve da det nok er ganske svekket etter å ha stått utladet en stund.

Posted

Hvis man sliter med å få i gang lading er det gjerne pga motstanden.

Ladingen kan ofte lures i gang ved å koble en forbruker i parallell med batteriet (eksempelvis ei lita lyspære på 5w elns) mens man starter ladingen.

Etter noen sekunder fjerner man denne forbrukeren mens man lar ladingen gå sin gang..

Posted

Hvis batteriet har fått tømt seg helt, har det antagelig frosset. Det finnes mange gode ladere i dag, men så vidt jeg vet, ingen som tiner batterier. Ta batteriet inn et døgn før du prøver å lade.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...