Guest Radeon Posted December 24, 2014 Posted December 24, 2014 Hallo! Som tittelen sier, så lurer jeg på hva prisen er slik ca for å ettermontere Webasto på bilen min. Slipper denna tomgangskjøringa alle stand. Takk for svar!
Guest 1042 Posted December 24, 2014 Posted December 24, 2014 Ettermontering av webasto i 211 er en tidkrevende jobb.. Regn med 2 fulle arbeidsdager og kanskje mer. Selve brenner og ledningsnett kommer fort på 15000,- nytt. Så rundt 25 til 30 tusen i Norge er min høyst ukvalifiserte gjetning. Jeg har skrudd litt bil, og jeg brukte betraktelig lengre tid på ettermontering i 211 sammenlignet med 203 som jeg gjorde for 6 år siden. Hovedsaklig på grunn av arbeidet med å legge ledningsnett til sikringsboks og gjennom torpedovegg. Må ut med øvre del av dashbord og nedre del høyre side.
Guest 1042 Posted December 25, 2014 Posted December 25, 2014 Om du gjør som meg og finner en bil hos en hogger som lar deg plukke deler selv, så kan du fort spare penger. For min dem så kom brenner og ledningsnett på ca 1500,- (brukt, grisebillig!), bryter fra Tyskland (ebay) til ca 650 inkl mva og frakt og pumpe og slanger fra hhv Kina og Tyrkia (Ebay det og) og brakett til pumpe på til sammen 7-800,- Jobben gjort selv. Koding i bilens datasystem inkludert. Totalt ca 3000,- alt inkludert. Men da har man usikkerhetsmomentet i om brenner fungerer som den skal.
Guest Radeon Posted December 25, 2014 Posted December 25, 2014 Om du gjør som meg og finner en bil hos en hogger som lar deg plukke deler selv, så kan du fort spare penger. For min dem så kom brenner og ledningsnett på ca 1500,- (brukt, grisebillig!), bryter fra Tyskland (ebay) til ca 650 inkl mva og frakt og pumpe og slanger fra hhv Kina og Tyrkia (Ebay det og) og brakett til pumpe på til sammen 7-800,- Jobben gjort selv. Koding i bilens datasystem inkludert. Totalt ca 3000,- alt inkludert. Men da har man usikkerhetsmomentet i om brenner fungerer som den skal. Ser absolutt den! Men snakker du om original webasto i W211'n eller en universal?
Guest 1042 Posted December 25, 2014 Posted December 25, 2014 Jeg fant en 211 med originalmontert webasto. Skrudde av alt som var verdt å ta vare på og litt til. Er forskjeller på noen kjølevannsslanger før/etter 06/07 modell, ellers er alt likt uavhengig av årsmodell.
Sven Håkon Posted December 25, 2014 Posted December 25, 2014 Steve 'MBenzNL' fikser det på noen få timer - så kan du heller bruke resten av tiden på å kjøre frem og tilbake til Nederland
Guest Radeon Posted December 25, 2014 Posted December 25, 2014 Jeg fant en 211 med originalmontert webasto. Skrudde av alt som var verdt å ta vare på og litt til. Er forskjeller på noen kjølevannsslanger før/etter 06/07 modell, ellers er alt likt uavhengig av årsmodell. Aha. Heldig du! Får se på saken. Takk for info! Steve 'MBenzNL' fikser det på noen få timer - så kan du heller bruke resten av tiden på å kjøre frem og tilbake til Nederland Tur-retur Nederland er kanskje ikke så ille nei.. Vet du hvor mye Steve skal ha?
FrodeS Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 Send en mail og spør. Jeg mener det havnet rundt 10k da jeg sjekket for vår e240, men da var fortsatt norske kroner verdt noe som helst.
The Marlboro Man Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 nybrenner ifra BOS koster 26 000,- jeg vet fordi det er det tilbudet jeg fikk på fabrikkny enhet. Dette er kun selve brenneren\enheten, så kommer det andre av nødvendige deler i tillegg, så at det er deler for over 30 000 sier jeg ingenting på, så kommer 2 fulle dager arbeid. I mitt hode blir dette 40-50 000 hos BOS fra start til stopp.
FrodeS Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 nybrenner ifra BOS koster 26 000,- jeg vet fordi det er det tilbudet jeg fikk på fabrikkny enhet. Dette er kun selve brenneren\enheten, så kommer det andre av nødvendige deler i tillegg, så at det er deler for over 30 000 sier jeg ingenting på, så kommer 2 fulle dager arbeid. I mitt hode blir dette 40-50 000 hos BOS fra start til stopp. Webasto, felger og dekk lønner det seg vanligvis ikke å kjøpe hos merkeverkstedet.
Tor Erik Skaug Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 25000 ferdig montert hos Oslo bilstereo
Phantom Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 På ebay finnes en helt ny kpmplett webasto 6000-7000kr . Brukt ca 2500kr. Alt fra Tyskland.
Guest 1042 Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 Er alltids en mulighet å kjøpe en standard universal webasto, bruke det "originale" webastouret. Drite i tilkobling til canbus. Da må man bare skaffe festebrakett tilpasset bilen. Utvalget og tilgjengelighet av brennere vil jo øke, men vil ikke fungere helt som en fabrikksmontert. Går litt på sirkulasjonskretsløp, diagnosetilgang hos (merke)verksteder og ulikheter i hvordan man styrer den. Selve brenneren (minus kretskort i styringa) er mer eller mindre like.
FrodeS Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 Selv jeg, som er gjerrigere enn de fleste, syns faktisk det er verdt 25k for webasto. Litt avhengig av bruksmønster, selvsagt. Jeg har det i 124'n, og det er noe av det siste utstyret jeg ville droppet.
Tor Erik Skaug Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 De som ikke har hatt det før vet faktisk ikke hvor godt det er å ha det og sette seg i en god å varm bil og bare kjøre
Toalmar Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 De som ikke har hatt det før vet faktisk ikke hvor godt det er å ha det og sette seg i en god å varm bil og bare kjøre I min forrige bil V70 2007 modell hadde jeg ikke mulighet for å fjernstarte Webastoen, da ble den ikke så mye brukt. Derimot nå som jeg har egen fjernkontroll brukes den masse.
bige Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 vi har en w212 og ELSKER webastoen ........ brukes ofte , men sluker strøm så med de få milene vi bruker den , har vi fast montert defa lader som vi kobler til når bilen står i garasjen
OlaNormann Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 Er alltids en mulighet å kjøpe en standard universal webasto, bruke det "originale" webastouret. Drite i tilkobling til canbus. Da må man bare skaffe festebrakett tilpasset bilen. Utvalget og tilgjengelighet av brennere vil jo øke, men vil ikke fungere helt som en fabrikksmontert. Går litt på sirkulasjonskretsløp, diagnosetilgang hos (merke)verksteder og ulikheter i hvordan man styrer den. Selve brenneren (minus kretskort i styringa) er mer eller mindre like. Det man må huske er at ting skal fungere sammen. På Mercedes så lukkes luftspjeld etter stopp. Så de må åpnes elektronisk og vifta må startes på en hastighet som er nok til å blåse vinduer varme, men ikke tapper batteriet på 45 min i minus 20 grader. Kunne man bare koble alt på vannslanger hadde det tatt 2 timer. Jeg har koblet på mange nye Mercedes og BMW og vil si at 7 til 12 timer må man regne med å betale samt 9 - 15 for settet. Pluss ca 4 for avansert fjernkontroll. Man kan vel si at det tar 1, 5 time å feste varmeren så begynner jobben. Det er som jeg sier til folk. 1 time å montere blokkvarmer og 2 timer å trekke en kabel inn i kupé til viftekontakt.. Det høres latterlig ut, men å trekke ledninger og slikt i ny bil er blitt et problem. Jeg vil påstå at det å finne en ledning med tennings plus som går av og på med tenning vil en uerfaren bruke 1 time på. Det er ikke mange steder det finnes på en ny bil.
Guest 1042 Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 Ja. Med en universalbrenner så vil man bare få en ren motorvarmer.
FrodeS Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 Aldri hatt det problemet på min, men det er kanskje fordi jeg setter strøm på varmeapparatet når webastoen starter? Akkurat det har jeg egentlig tenkt å koble bort, da styring av vannpumpa og temperaturkontrollen ikke alltid er helt 100%
Guest Radeon Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 25000 ferdig montert hos Oslo bilstereo Snakker vi universal webasto nå eller original Mercedes-varmer? Er alltids en mulighet å kjøpe en standard universal webasto, bruke det "originale" webastouret. Drite i tilkobling til canbus. Da må man bare skaffe festebrakett tilpasset bilen. Utvalget og tilgjengelighet av brennere vil jo øke, men vil ikke fungere helt som en fabrikksmontert. Går litt på sirkulasjonskretsløp, diagnosetilgang hos (merke)verksteder og ulikheter i hvordan man styrer den. Selve brenneren (minus kretskort i styringa) er mer eller mindre like. Det man må huske er at ting skal fungere sammen. På Mercedes så lukkes luftspjeld etter stopp. Så de må åpnes elektronisk og vifta må startes på en hastighet som er nok til å blåse vinduer varme, men ikke tapper batteriet på 45 min i minus 20 grader. Kunne man bare koble alt på vannslanger hadde det tatt 2 timer. Jeg har koblet på mange nye Mercedes og BMW og vil si at 7 til 12 timer må man regne med å betale samt 9 - 15 for settet. Pluss ca 4 for avansert fjernkontroll. Man kan vel si at det tar 1, 5 time å feste varmeren så begynner jobben. Det er som jeg sier til folk. 1 time å montere blokkvarmer og 2 timer å trekke en kabel inn i kupé til viftekontakt.. Det høres latterlig ut, men å trekke ledninger og slikt i ny bil er blitt et problem. Jeg vil påstå at det å finne en ledning med tennings plus som går av og på med tenning vil en uerfaren bruke 1 time på. Det er ikke mange steder det finnes på en ny bil. Har hørt på pris på Fyksen Servicesenter nå, litt spent på prisen de skal ha. Jeg har ikke noe sted å drive med bilskruing, ikke har jeg all verden med erfaring innen nyere Mercedes heller, så det blir å sette det bort... Du sier ca 4k for en avansert fjernkontroll, inkluderer det da for eks så du kan starte webastoen med mobilen? Hvis man sitter slik til at en fjernkontroll ikke strekker til så kan man "ringe" på webastoen.
gotthard Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 Mange fordeler ved og montere noe slikt, men om du ser bruktbil prisene er det ikke stor forskjel i pris på de med og uten, så de pengene får du neppe tilbake om du tenker selge en dag. Men, det er klart at om du tenker beholde bilen så er det vel hverdt kostnadene.
gotthard Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 Er ikke Eberspächer så og si det samme? den er vel og noe billigere vel?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now