xphenz Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Jeg har vært og kjøpt meg bruksbil for vinteren. En 97 modell c180 med beskjedne 365000 på telleren. Selger opplyste om at det var noe galt i bakstillinga, og det merkes for å si det sånn. På vei hjem fra Oslo til Drammen så turte jeg ikke å kjøre fortere enn 80. Ræva på bilen logrer veldig i broskjøter og humper generelt. Er passe negativ camber bak også. Dekka er så slitt på innsida at det snart har gått gjennom korden. Er det en gjenganger i bakstillinga på disse bilene? Har ikke så mye peiling og vet ikke helt hva jeg skal se etter. På forhånd takk.
KR Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Ville vel tippet på ytre broforinger først. Når disse slites vil navet sige ut i nerkant og dertil slitasje. Grei å skifte om du har rette verktøyet. En sjekk på bakstillingen vil nok avdekke hva som er galt.
modzona Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Koster ikke allverden med alternative deler å bytt alt når man først er i gang. Særlig hvis man gjør slikt selv.
xphenz Posted December 21, 2014 Author Posted December 21, 2014 Hvordan er det å bytte slikt selv på denne? Tenker jeg tar foringer og armer samtidig.
Tor Anton Posted December 22, 2014 Posted December 22, 2014 jeg bar byttet disse noen ganger. Tror jeg har betalt 200-250 på mekonomen. bytter du der de sitter så hjelper det stort å ta av caliper og bremseskive å bøye bremseskjoldet litt. Jeg har laget meg verktøy,men du finner vel noe på ebay bl.a. Skal du byttet alle staggene og indre foring i brua så kan du jo løsne på håndbrekkvaieren å ta det ut å i ei presse. Jeg kjøpte stagg på skruvat.no (eller mulig noe tilsvarende). Kostet rett over 1000lappen for alle staggene å de virker ok.
xphenz Posted December 22, 2014 Author Posted December 22, 2014 Takker for tips. Har kikket litt mer nøye på bilen nå, og spissinga på venstre bakhjul er helt på jordet (Toe out). Det kan jo forklare hvorfor den er så vinglete i humper og når jeg svinger. Hvis dere skal tippe, hva slags stag eller foringer er det som påvirker spissinga på en slik måte?
xphenz Posted December 22, 2014 Author Posted December 22, 2014 Jeg fant feilen... Hva heter så denne armen?
Tor Anton Posted December 22, 2014 Posted December 22, 2014 det ser ut som det er det nederste stagget, det under spissingstagget. vurder å bytt alle. rart om ett er slitt/ødelagt å resten er tipp topp.
xphenz Posted December 22, 2014 Author Posted December 22, 2014 Det har knekt tvers av og ligger bare å presser på utsiden av innfestinga. Er det dette som er momentstaget?
tommern57 Posted December 22, 2014 Posted December 22, 2014 Jeg pleier å kikke under bila før jeg handler jeg
xphenz Posted December 22, 2014 Author Posted December 22, 2014 Jeg pleier å kikke under bila før jeg handler jeg Jeg var klar over at det var noe galt i bakstillinga. Betalte 4k for bilen
Tor Anton Posted December 22, 2014 Posted December 22, 2014 Jeg har komplett bakstilling liggende, gått minst 200 000 mindre enn den du har.
xphenz Posted December 22, 2014 Author Posted December 22, 2014 Jeg har komplett bakstilling liggende, gått minst 200 000 mindre enn den du har. Får se det an. Prøve å få lappa den sammen i første omgang.
S-MO Posted December 22, 2014 Posted December 22, 2014 Hadde berre kjøpt eit billig komplett stag-sett, og brukt det staget som er ødelagt, og hatt resten i tilfelle du får for mykje arbeidslyst, kostar jo ikkje stort meir enn 1200,-
xphenz Posted December 22, 2014 Author Posted December 22, 2014 Hadde berre kjøpt eit billig komplett stag-sett, og brukt det staget som er ødelagt, og hatt resten i tilfelle du får for mykje arbeidslyst, kostar jo ikkje stort meir enn 1200,- Blir nok til at jeg gjør det. Hvordan er det å bytte disse stagene? Er det mye spenn her og der sånn at det er trasig å få det på plass igjen?
KR Posted December 22, 2014 Posted December 22, 2014 Hylsene i foringene er av aluminium, og når dette tærer sitter det dønn fast, nytter ikke med varme eller rustløser, boltene må da kuttes, ellers er det noe trangt å komme til på enkelte bolter, så beregn noen timer når du først begynner, og ha flere forskjellige verktøy i dim 16 til 19mm.
E_S Posted December 22, 2014 Posted December 22, 2014 Ha nye bolter til alt og vinkelsliper med kappeskive tilgjengelig, så er det ganske kurant rett-frem-jobb.
Tor Anton Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 trodde det var feste til stagget som var røket jeg. Staggene bytter du jo lett. Trenger ikke annet enn å jekke den opp heller.
xphenz Posted December 23, 2014 Author Posted December 23, 2014 Jeg bytter stagene komplett med foringer. Da er det bare å skru av og på altså. Blir kosejobb til våren det da
Tor Anton Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 får egentlig ikke kjøpt løse foringer, det selges komplette stagg. Men da det er sagt så får en tak i bare foringer bare en leter. Har en pose med foringer her som jeg tenkte å bruke i pulverlakkerte stagg en gang, så det fines.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now