Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lurer litt på om noen har noe tips å komme med i fbm å bytte fremre del av eksosanleget på nevnte bil?

Er lekkasje i flexikoblingen rett etter grenrørene, og så vidt jeg kan se er røret i ett stykke fra grenrør, til fremre potte. Regner med att det er katalysatoren som ser ut som den lille potten, nr 016 på bildet. 016 er forøvrig anlegget som må byttes tror eg. Kan det stemme att delenummer er 1244905919?

eksos.gif

Er svært lite lysten på å krype under bilen. Eksosanlegg er på topp 5 listen over reperasjoner jeg ikke gidder å gjøre selv. Finnes det noen bra eksosverksteder ala Svendsen eksos i Romeriks området? Har og syslet litt med tanken på å kjøre over riksgränsan for å få det billigere.... Hvis det er katalysatoren m rør som må byttes, så regner jeg med att det kan bli en dyr fornøyelse....

M.

Posted

Hvis du har tid, så sjekk e-bay, der ligger det mye kjekt, ellers har Vangbo billige univærsalkatalysatorer, Svendsen kan fint sveise inn en slik.... det er vel koblingen inn til katten som er gåen eller hur..??

Original katt koster nesten like mye som du ga for hele bilen.... :shock:

Posted

Ja eg veit.... Ny kat er ik aktuellt!

Det er flexikoblingen som er hull i. Den saken som ser ut som stålbandasje og bevegelig, rett etter grenrørene der rørene forsvinner ut av motorrommet og under bilen....

Ska sjekke muligheten for å bare sette på en "vanlig" anlegg. Kat på dieselbil er vel oppskrytt?

M.

• 2 months later...
Posted

I natt ble byttejobben oppgradert til å gjelde hele anlegget! Bakre potte falt av på vei hjem i natt. Summa sumarum er hele anlegget plukk råttent!

Var innom Bilens exosanlegg på økern for en tid siden, og de sko ha 8K ett eller annet for å bytte kun fremre delen som inneholder katten. Pluss så på hvertfall 6K til for resten av anlegget, så trenger en ikke være noen "rocket scientist" for å skjønne att det er det ikke værdt!

Har "på hånd" en brukt kat fra en 92mod 300tdt for 1500kr.

Så begynner synsingen rundt om en kat/ fremre rør fra en turbodiesel stv kan brukes på en diesel sedan???? Det skal vær samme motor, og min har og dobble rør fra manifolden som turbodieselen har!

Her er bilde av turbodiesel stv. Er del nr.#17 på bildet som jeg skal ha

OM603turbo.gif

Og

her er bilde av "vanlig" diesel sedan. Her er det del nr.#23 som er med katalysator.

OM603.gif

Ifg den russki- siden så er delenummeret på 300tdt'en: 1244902620,

mens 300D sedanen har:  1244902420.

Skremmende likt. Men er det likt nok til att det kan tilpasses!

Alt står egentlig på å finne en nbrukt kat som passer! Resten av anlegget er det nemlig overkommelige priser på nytt!

Det hører og med tl historien att den katten som står på bilen i dag, står det 4-matic skrevet på katten.....

M.

Posted

Du har ikke mulighet til å fikse anlegget selv nå som alt skal vekk?

Har du hørt på pris på resten av anlegget hos Autotrio, Speed Autoteile eller Stjerneservice?

Min erfaring er at Eberspächer fra Autotrio er billigere enn Bosal og walker (får vondt i munnen av å si det siste. Værste skiten på markedet)

Regner med at både Bjørn og Simen skaffer Eber.

Posted

Jeg skiftet hele anlegget på 230TEen min i går. Satte på anlegg fra Eberspächer kjøpt på AutoTrio. Er støl i armenene etter å ha holdt anlegget oppe og skrudd samtidig.

Dessverre blir det jo dyrere for deg siden du må ha katalysatoren...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...