Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg har en 2001 E200 CDi (W210). Denne fikk nye fjærer foran for ca. ett år siden og i etterpåklokskapens lys burde jeg nok ha byttet fjærene bak den gangen også. Uansett så er bilen nå høyere foran enn den er bak noe som ser snodig ut og sikkert ikke gjør noe positivt for kjøreegenskapene heller.

Jeg har bestemt meg for at jeg må få gjort noe med dette over nyttår og tenker da å bytte alle fire fjærene samt putene både foran og bak for å unngå motsatt problem. Nå har det seg også slik at jeg synes bilen generelt er litt høyere enn det jeg ønsker. Jeg har slått opp i EPC og finner at bilen orginalt er utstyrt med fjærer merket 1 x gul og 1 x rød foran (2103212804) samt puter på 17 mm (2103210484 - 4 knotter). Bak har den fjærer merket med 1 x grønn og 1 x gul (2103243204) samt puter på 5 mm (2103250184 - 1 knott). Det betyr så vidt jeg forstår at jeg ikke har noe å gå på med tanke på senk med originale fjærer.

Jeg har lest litt om senkefjærer og ser at folk generelt er godt fornøyd med Vogtland, men de erfaringene jeg finner gjelder stort sett C-Klasse. Autoroyal selger et sett til disse bilene som skal senke 40 mm. Ettersom at jeg har de laveste putene bak har jeg mulighet til å øke med inntil 12 mm der, men jeg har ingenting å gå på foran.

Er det noen som har erfaringer eller formeninger om å senke en W210? :)

Posted

OK. For det er forskjell på høyden på de modellene, så når fjærfabrikanter sier de f.eks senker 30 mm, er det da på en classic eller avantgarde? Om du skjønner hva jeg mener.

Ett trinn ned på høyden er jo avantgarde. Men så vidt jeg vet har den kortere støtdempere også, så det er mulig at du må skifte både fjærer og dempere.

Når det gjelder fabrikanter, er i alle fall Eibach og H&R brukandes kvalitet. Vogtland kejnner jeg ikke, men har ikke hørt noe negativt. Ting man skal holde seg borte fra er de billigste leverandørene i markedet med mindre man liker å kjøre bil med nyrebelte.

Sørg for å kjøp kvalitet med Tüv-papirer så slipper du krangling med øvrigheta.

I tillegg til fjærer og evt dempere, må du påregne firehjulskontroll og en lysjustering.

Posted

OK. For det er forskjell på høyden på de modellene, så når fjærfabrikanter sier de f.eks senker 30 mm, er det da på en classic eller avantgarde? Om du skjønner hva jeg mener.

Ett trinn ned på høyden er jo avantgarde. Men så vidt jeg vet har den kortere støtdempere også, så det er mulig at du må skifte både fjærer og dempere.

Når det gjelder fabrikanter, er i alle fall Eibach og H&R brukandes kvalitet. Vogtland kejnner jeg ikke, men har ikke hørt noe negativt. Ting man skal holde seg borte fra er de billigste leverandørene i markedet med mindre man liker å kjøre bil med nyrebelte.

Sørg for å kjøp kvalitet med Tüv-papirer så slipper du krangling med øvrigheta.

I tillegg til fjærer og evt dempere, må du påregne firehjulskontroll og en lysjustering.

Jeg er med på hva du mener. :) Jeg snakket med Stjerneservice om dette, men fikk beskjed om at ikke var noe forskjell på lengden på fjærene. Avantgarde fjærene er derimot stivere.

Jeg har også lest om mange som går for Eibach eller H&R, men etter det jeg har lest på f.eks MBWorld er det mange som mener komforten er nærmere originalt med Vogtland. Det er Autoroyal som selger disse og de skriver at de leverer med TÜV-papirer. :)

Link: http://www.autoroyal.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=821&catalogDirectoryId=790&menunode=633670878969590897

Posted

Her er min gamle 210 med 40mm H&R fjærer.

Jeg husker ikke helt hvilke puter jeg brukte, men jeg tror det var 1er fram og 3er bak.

Ikke spesielt lav men grei høyde til bruksbil.

IMG_1725Small.jpg

Det der ser i mine øyne svært bra ut. Hvor store er felgene på bildet? 18" eller 19"?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...