Jump to content

1984 280 SE - høres dette riktig ut?

Recommended Posts

Posted

Hallo. Et drøyt år uten MB begynner å slite på en stakkar. Skal besiktige en 1984 280 SE i morgen. Eier opplyser at bilen går strøkent opp til mellom 3.000 og 4.000 RPM, men at den kutter når den kommer dit. Han tror det har å gjøre med at releet som styrer injection-systemet (snakker vi om en komplett "hjerne" eller bare et relé?) er byttet ut med et tilsvarende fra en firesylindret bil. Høres dette troverdig ut? Dersom det nå skulle bli kjøp ville det jo være synd om jeg senere finner ut at det ikke er dette releet, men tvert imot et komplett injection-system til Mucho Dineros jeg trenger. Eller eventuelt at dette releet i seg selv koster noe i den retningen.

Selgeren høres forøvrig ut som en meget real og trivelig fyr. Han lover en bil med svært lite rust; en flekk på en dør og en liten (han sa så...) rustskade på innsiden av hjulhuset bak. Visstnok ikke noe rundt eller under bakruten, og svært lite om noe i skjermkantene. Original, pen lakk (bortsett fra døren), nye bremser foran, ny frontrute i fjor, nye stabstag bak, nytt varmeapparat-register, nytt eksosanlegg (medfølger) og fire nye dekk. Ellers en typisk norsk luksusbil fra den perioden, altså nesten uten utstyr. Men moro lell, mener nå jeg...

Hva tror dere?

MVH Tore

Posted

Den gode gamle 280 motoren (M110 mener jeg den heter) er vel ikke akkurat den motoren fra Mercedes med best rykte. Når han sier relé som styrer injection blir jeg litt forvirret. Mulig at det er bensinpumpereleet han mener?

Hvis det er 126 du vil ha så hadde jeg heller gått for 300SE med M103 motoren. Mye bedre motor, men også en dyrere bil i innkjøp.

Posted

Jeg tror faktisk at jeg ville lett videre. En ting er å kjøpe en bil med kjente mangler, for da kan du jo finne ut hva det koster å fikse.  En annen ting er å kjøpe en bil som har slike ukjente defekter som du har nevnt her. Da kan det jo være så mangt. Skal du være den som må begynne å skifte og prøve deg frem, så kan fort bilen bli forferdelig dyr for deg. Dessuten så vrimler det jo av rimelige 126 biler på markedet, så jeg ville heller stått over denne som du nevner. Dessuten var den jo dårlig utstyrt, det er jo heller ikke et pluss når du skal selge den igjen. Bilen bør i det minste ha soltak og automat, ellers vil jeg tro at den er tilnærmet uomsettelig.

Posted

Takk for svarene så langt, mine herrer. Da har jeg vært på en ørliten søndagstur (35,4 mil) og sett på bilen, og vet litt mer. Vi kan vel sammenfatte inntrykket som så:

- Utgangspunkt: Grunnen til at jeg ble interessert, var at den var tistelgrønn (som enkelte vil huske fra en annen tråd her på forumet har en kameratgjeng av oss tenkt å skaffe oss forholdsvis rimelige tistelgrønne 126-biler i bruksstand som en liten "gutteklubb-greie"). Dessuten var den like billig som de rimeligste jeg har sett til salgs, og den så såpass pen ut på bildet at jeg tenkte at denne kan faktisk brukes slik den er en stund før man eventuelt bestemmer seg for om den er god nok til å koste på et strøk lakk, eller om man vil partere den og få igjen pengene.

- Bilen er altså en 1984 280 SE i tistelgrønt med mørkgrønt stoffinteriør, luke, automat og midtarmlene, og ellers ikke så mye mer (hadde av alle ting en knapp på dashbordet som kveler anslagsvis tre fjerdedeler av lyden i hornet når den er aktivert - hva i all verden er det for en option?). Bilen later til å ha originallakken i behold rundt hele, kilometerstand er beskjedne 193K, og ting som manglende slitasje på lastekant bak samt dørstoppere med originallakken på er med på å gjøre at jeg tror bilen er forholdsvis "ærlig".

- Litt nedtur: Den var likevel ikke bedre i lakken enn at den nok vil trenge en omgang med lakksprøyta rimelig kvikt.

- Rust: Igjen litt bedre enn de andre jeg har sett til denne prisen: Innerskjermer foran og motorrom er grønt hele veien, uten tegn til rust. En liten pudding-klyse i ene skjermkanten bak, ellers virker samtlige hjulbuer å være friske rent stålmessig. En annen ting er at bilen dessverre har blitt "pyntet" med hjulbuelister, noe som gjør at man må fram med sveiseapparatet uansett. Men greit når man likevel må lakke om. Brun flekk som en femkrone helt ned mot Sacco-planken på passasjerdøren foran, ellers ingen synlig rust utenfra. Overflaterust, men ikke gjennomgående på underkant av begge dørene høyre side. Har fått toer-feil på EU-kontroll før den ble avskiltet for to år siden på grunn av rustskader nederst i hjulhusene bak, foran hjulene og i "hjørnet" inn mot midten av bilen. Synlig at noe er rustet bort/i stykker her, men jeg hadde ingen "fasit" å sammenligne med. Trolig rust frem mot jekkfestet på begge sider her. Jekkfestene foran så greie ut.

- Bakrute: Så som sagt helt frisk og fin ut utenfra. Kjente under vindusinnrammingen i overkant, og ingen fuktighet å spore. Så på undersiden av hatthyllen, som så bra ut. Stakk så opp fingrene i hullene bak mot koffertrom-åpningen, og fikk sjokk: Føltes fuktig, og virket som det var fullt av løv der inne. Viste seg i stedet å være avflassende lakk. Jeg vet ikke hvordan den berømte bakrute-rusten på 126 arter seg, men dette kan kanskje være et tidlig stadium? Går ut fra at bakruten uansett må ut, og at hele hatthylle-området må sandblåses og lakkes opp igjen?

- Prøvekjøring: Eieren startet bilen da jeg kom så jeg fikk høre på tomgangen, og for å demonstrere soltaket (gikk strøkent) og så videre. Etterpå ble den stående med dørene åpne og slikt en lang stund mens jeg løp rundt og inspiserte, og da vi fikk på prøveskiltene og satte oss inn for å prøve var det slutt på strømmen. Eieren beklaget og forklarte at han hadde satt inn nytt batteri i går, men at det ikke var ladet noe særlig. Jeg avsto fra å bråke med starthjelp og greier, han hadde på forhånd beskrevet bilen som "meget god å kjøre", med nye bremser, nye stabstag bak og strøken automatkasse, og siden bilen startet da jeg kom går jeg ut fra at han hadde regnet med at jeg fikk prøvekjørt den også slik at jeg ville finne det ut om det tvert imot var en nedkjørt holk. Så rent teknisk stoler jeg på at bilen er grei, eneste som trengs å gjøre er å skifte ut en bensinslange som visstnok lekker litt et sted bakover mot tanken.

- Så langt altså selve bilen. Det som jeg hele tiden har brukt som argument for meg selv, er at det følger med komplett nytt eksosanlegg til bilen, at den har fire flunkende nye dekk på relativt OK åttehullsfelger, og at som sagt bremsene er nye rundt hele. Dette må være verdt noen kroner sett i forhold til fyren skal ha 10.000 kroner for bilen. Det som gjør at jeg fremdeles lurer litt, er hvor alvorlig denne bakrute-historien kan vise seg å være, samt som nevnt at tilstanden på selve lakken er slik at en omlakkering nok kommer relativt tidlig her i motsetning til planen om å ha litt moro med bilen først. Men altså; THOUGHTS ANYONE....?

MVH Tore

Posted

Er det originallakk på den bør det ikke være umulig å få den bra igjen med polering. Eler har den skrammer og sår?

Forstår jeg deg rett så skal du ha bilen som en morosak i gutteklubben, og ikke som et objekt til en strøken kosebil. I såfall har du et bra utgangspunkt her. Fine biler med mer motor og mer utstyr koster myyyyyyyyye mer.

Kan du ikke plukke med deg rustflak fra oppunder hattehylla er det ikke noe problem.

10 store er ingen ting i dagens pengeverdi, så det er vel egentlig bare å hente den. :lol:

Posted

Venstre side er fin. Riper i panseret som selgeren først trodde kunne poleres vekk, men de er for dype. I høyre side ser det ut som noen har slått i bilen med en spiss gjenstand, både i begge dørene (der hvor B-stolpen går opp), i kanten på taket og ett sted midt på koffertlokket. Ikke vanskelige å rette opp, men de må rettes opp, og da må det lakkes. Og i og med at det er hjulbuelister og en rustflekk utvendig på høyre fordør regner jeg med at vi snakker om demontering av Sacco-plank, fangere og hele sulamitten, og gjør det skikkelig likevel.

Godt å høre at funnene under hatthylla ikke indikerer at hele vogna er råtten. Må få litt oversikt over dette med rustskadene i innkant av hjulhusene bak først, men er - som du sikkert allerede har skjønt - enig i at dette uansett ikke får blitt så galt i forhold til prisen. Inne i hodet mitt forsøker jeg å overbevise meg om at et komplett eksosanlegg til denne bilen sikkert koster minst 5.000 til 7.000 kroner uansett...

MVH Tore

Posted

Liten oppdatering, folkens: Jeg har ikke slått fra meg den tistelgrønne og utstyrsfattige 280 SEen riktig ennå, men i dag har jeg fått tilbud om en nyere 300 SE som jeg synes høres bedre ut. Har foreløpig bare sett ett dårlig bilde av den, men selger lover at alle skjermkanter bortsett fra én forskjerm er bra, og at det ikke er alvorlige rustangrep bak på bilen. Trenger visstnok også lakk, men skal være veldig hel og fin i karosseriet. Heller ikke denne bilen er noen utstyrsbombe, men i tillegg til soltak og automat skal den i det minste ha skinninteriør (skal etter sigende være pent), nakkestøtter bak og el-vinduer, og "det är ju alltid nå´t, som fan sa när han fick se Åmål".

Litt strek i regningen i forhold til gutteklubb-prosjektet vårt at det ikke blir en tistelgrønn 280 i så fall, men på den annen side tror jeg denne bilen kan ha potensiale til faktisk å bli en "keeper" i ganske fin stand, og ikke bare en halvfin moro-sak. For å være litt hemmelighetsfull kan jeg si at fargene på denne heller ikke er av de vanligste, men jeg liker de mer og mer jo mer jeg ser på bildet. Og bare 300-motoren og de myyyye penere, glatte Sacco-plankene er nok til at jeg allerede har fått veldig mye mer lyst på denne enn den andre.

Med litt hell skal jeg ut på langtur igjen for å se på denne nærmere helgen. Jeg vet ikke årsmodellen foreløpig, men er det noen spesielle variasjoner på 300 SE mellom 1986 og 1990 som man bør være klar over? Mer info når jeg vet mer...

MVH Tore

Posted

300SE høres litt bedre ut ja! Ta en liten sjekk av motoren, sjekk at det ikke er olje i kjølevæska og at den ikke blir veldig varm/koker når den står og går på tomgang en stund. Den vil sikkert ikke ligge helt jevnt på tomgang med varm motor, men for mye svingninger i turtallet er ikke bra. K-jetronic er dyrt å reparere på... Har mye større tro på M103 motoren enn M110 motoren. Og så er det jo en nyere konstruksjon.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...