Swiffer Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Har en ulyd fra girkassen som har økt i volum i det siste. Den høres ganske bra i kupèen og lyden er verst ved kald motor. Den forsvinner helt ved gasspådrag og dukker opp så snart gassen slippes. Høres ut som en slipelyd, metall mot metall. Girkassen girer jevnt og bilen kjører greit. Bilen er urørt foruten service og oljeskift på motor.
Marevan Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 Tipper på lageret som sitter på mellomaksel. Det forplanter seg frem og på min hørtes det ut som om det kom fra under askebegeret omtrent. Lik lyd som du beskriver.
Swiffer Posted December 20, 2014 Author Posted December 20, 2014 Tipper på lageret som sitter på mellomaksel. Det forplanter seg frem og på min hørtes det ut som om det kom fra under askebegeret omtrent. Lik lyd som du beskriver. Kunne du se at lageret var utslitt før du demonterte akslingen? Slik jeg leser fra vedlegget (EPC) er det lageret i opphenget på midten. Ser relativt greit ut å bytte, iallefall med løftebukk. Lenge siden det er byttet girolje? Jeg har ikke byttet olje siden kjøp av bil. Om det er blitt gjort tidligere vet jeg ikke; jeg trodde opprinnelig dette vedlikeholdsfritt, men ser ut til å være på hver 60k km.
Marevan Posted December 20, 2014 Posted December 20, 2014 Om det ikke er byttet olje og filter på kassa, så er det bare å gjøre det. Lageret byttet jeg samtidig som jeg byttet hardy-skiver. Løftet til side eksos og hadde ut hele mellomaksel. Gikk greit og det er ikke vrient. Jeg har ikke bukk, bare jekket opp alle 4kanter og satt på bukk ca 40-50cm opp.
Marevan Posted December 20, 2014 Posted December 20, 2014 Bare å regne med at braketten med gummiforing til lageret også må byttes.
tommern57 Posted December 20, 2014 Posted December 20, 2014 Før man begynner med lagerbytte, sjekker man nøye gummimoffa lageret er i, pluss hardykoplinger. Da slipper man å kjøre fram og tilbake til butikken.
Swiffer Posted December 20, 2014 Author Posted December 20, 2014 Takker for gode tips. Ser ut til å være billige deler; alle som er nevnt finner jeg på bildet fra epc? Passer forsåvidt greit med bytte av eksosanlegg samtidig, bare kjipt med minusgrader.
Marevan Posted December 20, 2014 Posted December 20, 2014 Swif: ja, alt er på bildet. Personlig ville jeg byttet alt i en smell. Det er så skjelden man skal under der og har alt tilgjengelig
Swiffer Posted April 24, 2016 Author Posted April 24, 2016 Svarer her i tilfellet noen sjeler med samme problem ramler over tråden; Fikk skiftet hardyskiver, gummioppheng i midten og kulelager. Opphenget var nok syndebukken her, helt bortrøtnet. Alt av ulyder forsvant etter jobben.
Marevan Posted April 24, 2016 Posted April 24, 2016 Godt det fungerte! Og så behagelig det er når alt virker Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now